۲۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۱۳
کد خبر: 82303589
T T
۰ نفر
اختلاف هند و پاكستان در خصوص رودخانه سند به دادگاه بین المللی كشیده شد

دهلی نو-ایرنا- اختلاف هند و پاكستان در خصوص اشتراك آب رودخانه سند (ایندوس) با شكایت اسلام آباد از دهلی نو ،به دادگاه داوری بین المللی كشیده شده است .

به گزارش ایرنا، تنش بین هند و پاكستان كه از چند ماه گذشته به علت خشونت های كشمیر و حمله شبه نظامیان به طور بی سابقه ای افزایش یافته، باعث تهدید مقامات هندی در خصوص ایجاد تغییراتی در ورودی آب رودخانه سند شد.
'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند به دنبال حمله شبه نظامیان به شمال كشمیر و متهم شدن پاكستان به حمایت از شبه نظامیان، در نشستی با اعضای هیات دولت از احتمال تغییراتی در مفاد قرارداد سرچشمه های آب سند سخن گفت .
وی افزود:آب و خون همزمان نمی تواند با هم جریان داشته باشد.
كارشناسان هندی نیز اعلام كردند كه این كشور با استفاده بیشتر از آب رودخانه سند و یا لغو كمیته آب می تواند همسایه غربی خود را تحت فشار قرار دهد.
پاكستان این اقدام هند را به منزله اعلام جنگ با این كشور دانست و به بانك جهانی در خصوص این تصمیم هند شكایت كرد.
بانك جهانی نیز كه در خصوص امضای پیمان سند نقش اصلی را ایفا كرده از درخواست پاكستان برای تشكیل دادگاه داوری بین المللی حمایت كرد.
هند با انتقاد از طرفداری بانك جهانی از پاكستان ،خواستار تشكیل یك كمیته بی طرف برای حل اختلافات خود با پاكستان در خصوص اختلاف در زمینه اشتراك آب رودخانه سند شده است.
'ویكاس سواراپ' سخنگوی وزارت امور خارجه هند در بیانیه ای اعلام كرد تصمیم بانك جهانی در طرفداری از پاكستان غیر قابل قبول است .
وی با بیان اینكه هند نمی تواند اقدام غیر قانونی بانك جهانی را بپذیرید خاطرنشان كرد این اقدام بانك جهانی كارآمدی پیمان رودخانه 'ایندوس ' را زیر سوال برده است .
در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه هند كه چند ساعت پیش از انتخاب داوران از سوی بانك جهانی منتشر شد آمده است اختلاف هند و پاكستان در خصوص پیمان 'اینداس' امری دوجانبه و مربوط به دو كشور است .
درادامه این بیانیه اضافه شده است هند خواستار دخالت كمیته دائمی اینداس و یا كارشناسان بی طرف برای حل این اختلاف ها شده است .
به گفته مقامات هندی،تصمیم بانك جهانی در تایید ادعاهای پاكستان، اختلاف های دهلی نو و اسلام آباد در خصوص پیمان رودخانه سند (اینداس) را به یك مساله بین المللی كرده است.
'نارندرا مودی' نخست وزیر هند هفته گذشته برای بررسی پیمان رودخانه سند (اینداس) با مقامات بلند پایه این كشور دیدار كرد.
در این جلسه مقامات هندی پیشنهاد كردند كه هند باید تا زمانی كه بانك جهانی موضع خود را در برابر پاكستان تغییر نداده به طور كامل از دادگاه داوری خارج شود.
بر اساس پیمان رودخانه سند (اینداس) كه در سال 1960 میان هند و پاكستان به امضا رسید، هند می تواند از آب رودخانه های شرقی ( روی، بیس و سوتلج) استفاده كند در حالی كه آب رودخانه های غربی( اینداس، جلوم و چناب) به پاكستان می رسد. اما هند می تواند برای مصرف داخلی، كشاورزی و تولید برق از آب رودخانه های غربی نیز استفاده كند.
هند و پاكستان در سال 2010 نیز با یكدیگر بر سر توافق اینداس اختلاف پیدا كردند در این زمان پاكستان شكایتی را در خصوص پروژه 330 مگاواتی برق هند در كیشن گنگا به سازمان های جهانی حل اختلاف طرح كرد .
هند در سال 2011 مجبور به توقف این پروژه شد اما در سال 2013 هند تحت شرایط سخت مجوز ادامه پروژه را دریافت كرد.
سند (ایندوس) كه از فلات تبت سرچشمه گرفته و پس از عبور از جامو و كشمیر ،گلگیت و بلتستان ،بخش میانی پاكستان را پیموده و در نزدیكی بندر كراچی به دریای عرب می ریزد.
پاكستان كه یكی از خشك ترین كشور های جهان است به آب چرخه سند بسیار نیازمند است .
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد

سرخط اخبار جهان