۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۷:۵۲
کد خبر: 82266569
T T
۰ نفر

اولياء و مربيان پل ارتباطي خانه و مدرسه

۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۷:۵۲
کد خبر: 82266569
اولياء و مربيان پل ارتباطي خانه و مدرسه

كرج-ايرنا- مطابق آيين نامه اجرايي، هدف اصلي از تشكيل انجمن اولياء و مربيان در مدارس تقويت همكاري و مشاركت اولياي دانش آموزان براي ارتقاي كيفيت فعاليت هاي آموزشي و پرورشي و گسترش ارتباط بين دو كانون مقدس خانه و مدرسه است.

به گزارش ايرنا، شوراي عالي آموزش و پرورش براي بهره مندي از توانمندي ها و تخصص هاي اولياء در فرايند آموزش و پرورش در جلسه شماره ي 758 مورخه ي 25 دي ماه سال 86 ، سازمان مركزي انجمن اولياء و مربيان را مكلف به طراحي نظام جامع مشاركت بين دو نهاد تعليم و تربيت و خانواده كرد.
در اين زمينه سازمان مركزي انجمن اولياء و مربيان اقدام به تدوين آيين نامه ساماندهي تخصص ها و مهارت هاي اولياء كرد تا با شناسايي و دعوت از اولياء توانمند، زمينه بهره مندي از ظرفيت ها در اين بخش فراهم شود.
در اين آيين نامه مقرر شد به منظور ساماندهي و بهره گيري از تخصص ها و مهارت هاي اولياء در فرآيند تعليم و تربيت ، كارگروه هايي با عنوان توسعه فعاليت هاي آموزشي، پرورشي ، فوق برنامه و بهداشتي،مالي، عمراني و رفاهي نيز تشكيل شود.
مروري بر نتايج تحقيقات انجام شده در اين خصوص نشان مي دهد ، نمي توان براي جلب مشاركت والدين روش خاصي را به عنوان بهترين روش انتخاب كرد بلكه اين مشاركت از راه هاي مختلف امكان پذير است به گونه اي كه با طرح ريزي خوب ، منطقي و حفظ همكاري به شيوه هاي گوناگون مي توان مشاركت تخصصي و مهارتي والدين را در فرايند تعليم و تربيت را افزايش داد.
جايگاه و نقش تاثيرگذار انجمن اولياء و مربيان در مدارس بايد به عنوان يك ضرورت در فرآيند آموزش و پرورش مورد توجه قرار گيرد تا زمينه تقويت و نگاه ويژه اولياء دانش آموزان در مدارس كشور به اين رويكرد مهم معطوف شود.
بررسي و شناسايي راه هاي بهره گيري از مهارت ها و تخصص هاي والدين در فرايند تعليم و تربيت و ساماندهي آن ، يكي از انواع مشاركت هايي است كه اگر به درستي طراحي و اجرا شود از ديگر مشاركت ها از جمله مشاركت هاي مالي و مادي مهم تر و مفيد تر خواهد بود.
مديرآموزش و پرورش ناحيه يك كرج در زمينه نقش انجمن اولياء و مربيان در فرآيند تعليم و تربيت به خبرنگار ايرنا گفت:آموزش و پرورش ماهيتا مشاركت پذير است و استفاده از مهارت ها و تخصص هاي والدين در مدارس مي تواند در تغيير و اصلاح نگرش مسئولان ، اطلاع رساني ، نظارت و ارزشيابي و ساير امور مدرسه سودمند باشد.
وحيد يعقوبي اظهار كرد: با نام نويسي هر دانش آموز در مدرسه حداقل دو نفر (پدر و مادر) نسبت به فعاليت مدرسه حساس مي شوند كه با جلب توجه و مهارت هاي آنان به طرق گوناگون مي توان كارايي و اثر بخشي در فرايند تعليم و تربيت را چندين برابر افزايش داد.
وي گفت:با استفاده از مهارت ها و تخصص هاي متفاوت و متنوع هر يك از اولياء مي توان در مديريت و اداره امور مدرسه بهره گيري كرد و از اين طريق نگاه صرفا مالي را به تدريج كاهش داده و به حداقل رساند.
مدير آموزش و پرورش ناحيه يك كرج به روش هاي مشاركت تخصصي والدين در فرايند آموزش و پرورش پرداخت و يادآورشد: مشاركت اولياء در عرصه تعليم و تربيت در 4 فرآيند آموزشي،انتخابات انجمن، تعامل با سازمان ها و نهادهاي اجتماعي و امور پرورشي، تربيت بدني و اوقات فراغت تحقق پيدا مي كند.
وي در ادامه به نقش هر يك از روش هاي مشاركت تخصصي والدين در فرايند آموزش و پرورش اشاره كرد و افزود: قبل از تشكيل جلسه ي انتخابات اعضا، لازم است مسئولان و مربيان مدرسه با هدف گذاري مناسب مشخص كنند كه در سال تحصيلي جاري در امور آموزشي چه نيازهايي از اولويت بيشتري برخوردار است؟
وي بيان كرد: پس از هدف گذاري است كه مي توان از بين اولياء افرادي را كه قادرند در رفع نيازهاي آموزشي مساعدت كنند.
يعقوبي گفت: قبل از فرا رسيدن هفته پيوند اولياء و مربيان مسئولان و مربيان يك مدرسه بايد بدانند كه چه عواملي مانع از حضور فعال اولياء در انجمن مي شود را مورد بررسي قرار دهند و براي رفع اشكالات آن تلاش كنند زيرا رفع آن موانع در حضور و مشاركت والدين در انتخابات اهميت زيادي دارد.
وي از مدرسه به عنوان يك نهاد اجتماعي كوچك ياد كرد كه نيازمند برقراري با ساير نهادهاست .
يعقوبي خاطرنشان شد: ايجاد اين تعامل و برقراي ارتباط با اولياء دانش آموزان كه هر يك داراي شغل هاي مختلفي در بخش دولتي و خصوصي هستند مي تواند در كاهش ميزان مشكلات مدرسه نقش مهمي را ايفا كند.
مديرآموزش و پرورش ناحيه يك كرج اظهار كرد: اولياء در بخش امور پرورشي مي توانند مشاركت فعال داشته باشند زيرا هدف گذاري پرورشي - تربيت بدني مسير راه انجمن را براي يك سال تحصيلي روشن كرده و روند حركت را تسريع مي كند.
يعقوبي تاكيد كرد: شناسايي و بهره مندي از توانمندي هاي اولياي ماهر در تحقق اهداف آموزشگاه در كسب موفقيت هاي آموزشي - پرورشي از اهميت بالايي برخوردار است كه اين مهم حاصل شكل گيري انجمن اولياء و مربيان در فرآيند آموزش وپرورش است.
مدير آموزش و پرورش ناحيه 2 كرج نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، نقش انجمن اولياء و مربيان را در مدارس كشور مهم دانست و به جنبه هاي همكاري اولياء در فرايند آموزش و پرورش در چهار بخش آموزشي- تحصيلي ، تربيتي - رفتاري ، مالي - مادي و عمراني - فني اشاره كرد.
فرشته فهميده اظهار كرد: مسائل آموزشي و تحصيلي شامل روش هاي آموزشي دروس ، برنامه درسي و نيازهاي جانبي آن مي شود كه اولياء در زمينه بهبود كيفيت آموزشي مي توانند در برگزاري كلاس هاي جبراني و فوق العاده ، گردش هاي علمي زمينه تقويت و شكوفايي استعداد ها و خلاقيت هاي دانش آموزان را در مدارس بوجود آورند.
وي در ادامه به موضوعات و مسائل تربيتي و رفتاري كه عبارت اند از فعاليت هاي فوق برنامه و فرهنگي، بازديدهاي تفريحي و تربيتي ، اقدام براي حل مشكلات رواني و رفتاري دانش آموزان مشكل دار در خانه و مدرسه پرداخت.
به گفته وي تامين احتياجات كلاس ها و فضاي مدرسه و نيز مسائل عمراني و فني از ديگر عوامل تاثير گذاربودن انجمن اولياء و مربيان را در فرآيند آموزش و پرورش را تشكيل مي دهد.
مدير آموزش و پرورش شهرستان نظرآباد هم به ايرنا گفت: انجمن اولياء و مربيان در مدارس موجب مي شود تا وظايف و مسئوليت هاي والدين در آموزش و پرورش از رويكردي قانونمند و مشاركتي البته با تعامل فكري و همدلي برخوردار باشد.
محسن شهبازي در ادامه به هفت وظيفه و مسئوليت والدين در آموزش و پرورش فرزندان اشاره كرد و افزود: شركت در نشست انجمن يا شوراي معلمان ، نشست هاي مشورتي و تبادل نظر بين والدين، بازتاب مشكلات آموزشي فرزندان به مدرسه ، گفت و گو با فرزندان درباره مسائل درسي را از جمله اين وظايف است .
وي از هدايت و مراقبت فرزندان در انجام تكاليف، گسترش حوزه ي فعاليت هاي يادگيري فرزندان و كمك به مدرسه در بازديد و اردوهاي دانش آموزي را از ديگر وظايف و مسئوليت هاي والدين در آموزش و پرورش برشمرد.
مديرآموزش و پرورش نظرآباد گفت: شكل گيري انجمن اولياء و مربيان بستر مناسب را براي مشاركت پدران و مادراني كه طرح ها و نظرات مفيدي براي ارتقاء سطح آموزشي - تربيتي در مدارس را دارند فراهم ساخت.
شهبازي با اشاره به اينكه به هر ميزان كه مدرسه از وضعيت دانش آموزان در خانه مطلع باشند ، بهتر مي تواند در امر آموزش و تدريس آنان موفق باشد يادآورشد: يكي از روش هاي موثر در به وجود آوردن نگرش مثبت تحصيلي، همانا بحث و تبادل نظر دانش آموزان با والدين و معلمان است كه اين مهم از طريق انجمن اولياء و مربيان در مدارس كشور تحقق مي يابد.
مدير آموزش و پرورش ناحيه سه كرج نيز در اين زمينه به الگوي كاربري براي همراهي اولياء در گستره ي آموزش و پرورش فرزندان اشاره و اظهار كرد: يكي از ظرفيت هاي بالقوه اي كه مي تواند زيرساخت فعاليت هاي انجمن اولياء و مربيان مدارس به حساب آيد، بهره مندي از توانمندي هاي اولياء در فرآيند تعليم و تربيت است.
عبدالكريم رستمي در ادامه به راه هاي مشاركت والدين در 8 زمينه در قالب انجمن اولياء و مربيان در مدارس كشور پرداخت و گفت: پيشنهاد مي شود والدين در زمينه آموزش و تدريس، امور مربوط به كاركنان و دانش آموزان،مالي و اداري، ارتباط مدرسه و اجتماع، تسهيلات و تجهيزات آموزشي، صاحبنظران و متخصصان و نهادها و موسسه ها در مدارس همكاري كنند.
و ي خاطرنشان شد: همكاري در ايجاد هماهنگي بين فعاليت هاي آموزشي و پرورشي مدرسه و خانواده ، شركت در نشست هاي معلمان ، مساعدت در شناسايي مشاغل و هدايت تحصيلي ، شناسايي نيازهاي آموزشي و پرورشي و همكاري در برگزاري مسابقات گوناگون آموزشي و پرورشي را از جمله مشاركت والدين در زمينه آموزش و تدريس ذكر كرد.
وي تهيه هدايا و جوائز به منظور تشويق و ترغيب دانش آموزان ، ارائه خدمات رفاهي به دانش آموزان نيازمند، مشاركت در برگزاري مراسم مذهبي و انقلابي، تشويق دانش آموزان به سوي فرايض ديني و خدمات بهداشتي را از ديگر پيامدهاي مثبت شكل گيري انجمن اولياء و مربيان در مدارس برشمرد.
مدير آموزش و پرورش ناحيه سه كرج از همكاري در انعكاس نظرات و انتظارات مردم از مدارس ، مساعدت در برقراري ارتباط موثر مدارس با مساجد ، اماكن مذهبي و ديني جامعه ، همكاري در استفاده مدارس از مراكز فرهنگي ، تربيتي و آموزشي موجود در جامعه و مشاركت در انتقال صحيح فرهنگي، ديني و ملي به دانش آموزان را ديگر نتايج مثبت فعال شدن انجمن اولياء و مربيان در مدارس عنوان كرد.
رستمي گفت: همكاري والدين در تامين امكانات بهداشتي و كمك هاي اوليه، شناسايي افراد صاحب نظر و دلسوز در مسائل آموزش و پرورش و دعوت از آنها براي سخنراني و معاينات پزشكي، و انجام و پيگيري مكاتبه با موسسات و انجمن ها براي جلب مشاركت آنها را از ديگر همراهي اولياء در گستره آموزش و پرورش فرزندان ياد كرد.
مديرآموزش و پرورش ناحيه 4 كرج هم به ضمن مهم خواندن مشاركت اولياء و مربيان در فرايند تعليم و تربيت اظهار كرد: براي بهره مندي از توانمندي هاي اولياء بايد به اجراي 21 روش در مدارس توجه كرد.
قاسم پوستين دوز بيان كرد: شركت دادن اولياء در جلسات عمومي انجمن اولياء و مربيان، ترغيب خانواده ها به شركت مستمر در كلاس هاي آموزش خانواده، گسترش تبليغات رسانه اي ، استفاده از نقش شوراي آموزش و پرورش، دعوت از اولياء براي حضور مكرر در مدرسه و پيگيري تحصيلي فرزند خود، برپايي نمايشگاهي از دستاوردهاي دانش آموزان و معلمان و دعوت از اولياء براي بازديد را از شيوه هاي بهرهمندي از توانمندي هاي اولياء در مدارس ذكر كرد.
وي معرفي خيرين و تجليل از آنان در مدارس، دعوت از اولياء براي بازديد از مدارس موفق،تشويق ب سمت مطالعه مجلات علمي - تربيتي، توجه معلمان به ظرفيت عظيم والدين در توجه به توانمندي هاي فردي فرزندان، تقويت مهارت هاي ارتباطي بين خانه و مدرسه را از ديگر روش هاي بهره مندي از توانمندي هاي اولياء عنوان كرد.
مدير آموزش و پرورش ناحيه 4 كرج با اشاره به تقويت مهارت هاي آموزشي و پرورشي اولياء در مدارس بر حضور همه جانبه اولياء و مربيان در تصميم گيري هاي آموزشيو اداره ي مدرسه، اطلاع رساني دقيق نسبت به وضعيت تحصيلي و تربيتي دانش آموزان ، قدر داني از فعاليت ها و همكاري اولياء در مدارس، ايجاد فضاي مناسب براي رشد و شكوفايي استعدادهاي دانش آموزان،استفاده مناسب از توانايي هاي تخصصي و مهارتي اولياء و كيفيت بخشي به امر آموزش و برگزاري مستمر جلسات مشترك اولياء و مربيان در مدارس تاكيد كرد.
رضا پيري از فرهنگيان شهرستان نظراباد كه چندين سال مسووليت انجمن اولياء و مربيان اداره كل آموزش و پرورش استان البرز را برعهده داشته است به ايرنا گفت: جايگاه انجمن اولياء و مربيان در فرايند آموزش و پرورش نياز به تقويت در راستاي ارتقاء سطح مشاركت والدين در امور مدارس دارد.
وي براي افزايش همراهي تخصصي اولياء به 18 پيشنهاد اشاره كرد.
وي فراهم اوردن زمان كافي براي مشاركت اولياء، بازنگري در قوانين و مقررات موجود در زمينه ارتباط اوليا با مدارس ، تبيين مزاياي مشاركت اولياء در امور مدرسه از طريق رسانه هاي گروهي، افزايش منابع و امكانات انجمن اولياء و مربيان ، ايجاد حس مثبت همكاري در بين اولياء ، اطلاع رساني به اولياء در آغاز سال تحصيلي در جهت مشاركت و ارتباط تنگاتنگ با مدرسه را در مدارس ضروري دانست.
پيري گفت: گسترش برنامه هاي رسمي آموزش والدين، اولويت بخشي به افزايش آگاهي كاركنان آموزشي در راستاي ارتباط با اولياء،فرصت دهي به والدين جوان جهت تجربه اندوزي موثر، تجهيز كتابخانه مدرسه به وسايل آموزشي - تربيتي ، ارتباط با معتمدين محل، برخورد بزرگوارانه اخلاقي - اسلامي با همه اولياء و خوشرويي مدير و كاركنان مدرسه را با اولياء از جمله پيشنهادهاي ديگر خود در زمينه افزايش همراهي تخصصي اولياء در مدارس برشمرد.
23 الي 30 مهر ماه به نام هفته پيوند اولياء و مربيان در نظام تعليم و تربيت نامگذاري شده است.
2819/ 6155خبرنگار: مهين مالمير** انتشار دهنده : محمد عزيزپور