۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۰
کد خبر: 82255442
T T
۰ نفر
پاسداشت يك عُمر كار هنري بلبل خوش لحن اورامان از سوي خانه موسيقي

كرمانشاه- ايرنا- 'عثمان هورامي' بلبل خوش الحان اورامان و هنرمند بزرگ كُرد در عرصه موسيقي سنتي در هفدهمين جشن ساليانه خانه موسيقي ايران در بخش موسيقي نواحي با اهداي لوح يادبود و تنديس اين جشن، تجليل شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، جشن هفدهمين سالگرد تاسيس خانه موسيقي ايران شامگاه 10 مهر ماه با حضور اهالي موسيقي با تجليل از پيشكسوتان موسيقي و معرفي برگزيدگان دوسالانه هاي آلبوم و كتاب برتر در تالار وحدت برگزار شد.
در اين مراسم جشن، لوح تقدير و تنديس خانه موسيقي به دو پيشكسوت موسيقي نواحي، حسين طيبي از مازندران و عثمان كيمنه اي معروف به هورامي از پاوه اهدا شد.
عثمان كيمنه اي مشهور به هورامي مشهورترين هنرمند عرصه موسيقي سنتي هورامي است كه در 1314 در روستاي كيمنه از توابع شهرستان پاوه استان كرمانشاه متولد شد.
او به دليل زلالي صدا، سبك منحر به فرد در خواندن و حنجره اي طلايي كه دارد به يكي از اسطوره هاي موسيقي هورامي تبديل شده و تاكنون كسي نتوانسته در حد او ظاهر شود.
فعاليت هنري اين هنرمند موسيقي كردي - هورامي به بيش از 50 سال مي رسد و در طول فعاليت خود در اين مدت توانسته بيش ‌از هزار اثر از خود به‌ جاي بگذارد.
آهنگ هاي اين هنرمند همچنان در محافل محلي مورد توجه است و طرفداران بيشماري دارد و اگرچه هنرمندان بسياري در سبك او اكنون مشغول به خواندن هستند اما كسي تاكنون نتوانسته مانند او آثار فاخر به جاي بگذارد.
عثمان هورامي مدتي است كه به ‌دليل بيماري حنجره كم ‌تر كار مي‌كند و همانند قبل توان فعاليت و هنرنمايي ندارد اما آثار او در زمره ارزشمندترين و فاخرترين آثار موسيقي سنتي كُردي به شمار مي رود.
اين هنرمند برجسته در دوران فعاليت خود در كنار صدها تجليل در محافل مختلف توانسته جوايزي از جمله 'نشان بلوط طلايي' و 'نشان افتخار هنري گلاويژ' را از آن خود كند.
منطقه اورامان كه در ادبيات محلي به هورامان مشهور است زادگاه و مهد پرورش افراد سختكوشي است كه استقامت را از كوه هاي سر به فلك كشيده آن و لطافت طبع را از انواع گل هاي زيباي دامنه هاي كم نظير رشته كوه هاي زاگرس به ارث برده اند.
واژه 'هورامان' از دو بخش 'هورا' به معني اهورا و 'مان' به معناي خانه و جايگاه و سرزمين تشكيل شده است، بنابراين هورامان به معناي سرزمين اهورايي و جايگاه اهورا مزدا است.
'هور' در اوستا به معني خورشيد آمده و هورامان جايگاه خورشيد نيز معني مي دهد، بنا به اعتقاد اين مردم، روستاي 'هورامان' زماني شهر بزرگي بوده و مركزيت خاص داشته است و به همين دليل از آن به عنوان تخت يا مركز حكومت ناحيه هورامان ياد مي كنند.
شاعران، عارفان، اديبان و فرزانگان فراواني در منطقه هورامان سكونت داشته و دارند و از آنان آثار فاخري در قالب ديوان اشعار و كتاب هاي نظم و نثر، ديني و مذهبي و عرفان و تصوف به جاي مانده است.
اورامان يا هورامان، نام منطقه اي با دره هاي پرپيچ و خم و عميق و رودبارهاي متعدد است، اورامان منطقه اي واقع در ميان شهرستان هاي مريوان و سروآباد در استان كردستان و شهرستان پاوه در استان كرمانشاه است و در خارج از ايران نيز بخشي از محدوده كردستان عراق در استان حلبچه را در بر مي گيرد.
مردم منطقه اورامان، كُرد هورامي زبان و مسلمان اهل سنت و پيرو امام شافعي هستند.
3033/8066 خبرنگار: فرزاد نويدي ** انتشار دهنده:علي مولوي.

سرخط اخبار استان‌ها