۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۵۳
کد خبر: 82166588
T T
۰ نفر
تبعات انتقال آب خشك شدن تالاب ها تشدید گرد وغبار وكاهش آب های زیرزمینی است

اهواز – ایرنا – یكی از نمایندگان مردم اهواز، كارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی گفت: تبعات انتقال آب كارون خشك شدن تالاب ها، تشدید پدیده گرد و غبار، برهم خوردن تعادل در مصب كارون و نفوذ آب دریا و كاهش آب های زیرزمینی است.

به گزارش ایرنا همایون یوسفی در جلسه شورای حفاظت كیفی رودخانه كارون و ستاد مقابله با گرد و غبار كه با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سرسرای امام رضا (ع) شهرك نفت تشكیل شده بود، اظهار كرد: تاكنون هفت كانون عمده گرد و غبار داخلی با وسعت 345 هزار هكتار در خوزستان شناسایی شده است.
وی گرد و غبار را در خوزستان نوپدید دانست و گفت: گرد و غبار از سال 80 در این استان رخ داده و پیش از این تاریخ شاهد چنین پدیده ای نبوده ایم.
وی با بیان اینكه 86 درصد توفان های گرد و غبار در غرب و جنوب غرب كشور در خوزستان رخ داده، اظهار كرد: این استان تنها استان در كشور است كه دارای كانون های گرد و غبار است.
عضو كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اظهاركرد:گرد و غبارهای خوزستان بسیار خطرناك و بیماری زاست.
وی تالاب هورالعظیم را به دلیل خشك كردن بخش هایی آز آن یكی از كانون های عمده گرد و غبار دانست و از آبگیری این تالاب توسط سازمان محیط زیست و وزارت نیرو تقدیر كرد.
به گفته وی، آبگیری تالاب هورالعظیم حدود 14 درصد از پدیده گرد و غبار را در خوزستان كاهش داده است.
وی كه پزشك متخصص خون و سرطان، اضافه كرد: پارسال قرار بود 47 هزار هكتار از كانون های گرد و غبار با اعتبار یك هزار و 140 میلیارد ریال كنترل شود اما فقط 110 میلیارد ریال به این مساله اختصاص یافت.
وی خواستار تامین اعتبار مورد نیاز برای نگهداری و آبیاری از اراضی نهالكاری شده شد.
یوسفی همچنین با انتقاد از آنچه كه تحریف آمارهای مربوط به رودخانه كارون به عنوان مقدمه اجرای طرح انتقال آب نامید گفت: آورد رودخانه كارون را 13 میلیارد مترمكعب است، این در حالیست كه در طرح های مطالعاتی آورد این رودخانه 25 میلیارد متر مكعب قید شده و اعلام كردند از این مقدار پنج میلیارد مترمكعب آب مازد است كه می تواند منتقل شود.
وی افزود: در خوزستان سه میلیون هكتار زمین حاصلخیز داریم كه در صورت استفاده از همه منابع آبی تنها 60 درصد از این اراضی قابل كشت است.
یوسفی تاكید كرد: در خوزستان نه تنها آب مازاد نداریم بلكه كمبود آب داریم.
این نماینده مجلس با بیان اینكه طرح انتقال آب كارون باعث افزایش تقاضا در مقصد می شود افزود: طرح انتقال آب هیچ توجیه اقتصادی ندارد و هزینه زیادی برای اجرا و نگهداری این طرح باید مصرف شود.
وی اضافه كرد: در این طرح نیاز حداكثری حوضه مقصد و نیاز حداقلی برای حوضه مبداء در نظر گرفته شده، به طوری كه نیاز آب شرب در مقصد 1.5 برابر در نظر گرفته شده است.
وی افزود: اجرای طرح بهشت آباد به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و خواهشمندیم طبق نامه های سازمان بازرسی كل كشور، دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان محیط زیست و معاون سازمان محیط زیست، طرح بهشت آباد متوقف و پرونده آن مختومه شود.

* نیشكر و آلودگی هوا
دیگر نماینده مردم اهواز، كارون، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره آلودگی های شركت نیشكر گفت:سوزاندن مزارع نیشكر و خاكستر ناشی از آن آلودگی بسیاری در شهرها و روستاها بوجود می آورد اما در این جلسه به این آلودگی ها پرداخته نشد.
جواد كاظم نسب الباجی افزود: برای راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز اعتباراتی از سوی وزارت نیرو پیش بینی شده بود اما این تصفیه خانه تاكنون راه اندازی نشده و اعتبارات نیز اختصاص نیافته كه باید مورد توجه قرار گیرد.
نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتكل و اندیكا در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خواستار ارائه یك برنامه منسجم برای مقابله با ریزگردها و اختصاص اعتبارات مورد نیاز به آن شد.
علی عسگر ظاهری افزود: مردم خوزستان نسبت به انتقال آب از سرشاخه های كارون معترض هستند كه لازم است سازمان محیط زیست به این مساله ورود كند.
وی با اشاره به راه های سخت گذر و تصادفات در حوزه انتخابیه خود اظهار كرد: سازمان محیط زیست برای احداث یك جاده میانبر در منطقه همكاری كند.

* چه كسی كونوكارپوس را وارد كرد؟
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان نیز در این نشست با انتقاد از معرفی درخت 'كونوكارپوس' به عنوان عامل تنگی نفس خوزستانی ها اظهار كرد: نباید همه مسائل را به این گیاه وابسته كرد و باید به این مساله پاسخ داده شود كه این گیاه چگونه وارد خوزستان شد و چقدر برای توسعه كشت آن هزینه شده است؟
حجت الاسلام مجید ناصری نژاد گفت: صدای مردم خوزستان سال ها به دلیل كمبود آب بلند بوده، و چه كسی گفته كه خوزستان آب مازاد دارد؟
نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خشك شدن رودخانه مارون - جراحی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست اعلام كرده تالاب شادگان حقابه خود را دریافت كرده است، این در حالیست كه رودخانه جراحی كه منبع آبی این تالاب است سه سال است كه خشك شده است.
وی با بیان اینكه نمایندگان خوزستان در مجلس از وضعیت زیست محیطی خوزستان به شدت گلایه مند هستند اظهار كرد: مصوبات همیشه به حال خود رها می شود.
این عضو كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با از دست رفتن آب و هوای سالم در خوزستان مهاجرت اهالی این استان نیز شدت گرفته، در حالی كه در گذشته خوزستان مهاجرپذیر بوده و اقوام زیادی برای زندگی به این استان می آمدند.
حجت الاسلام ناصری نژاد با انتقاد از سازمان محیط زیست در رد آلودگی كشت و صنعت نیشكر افزود: نیشكر سال های سال است كه این استان را آلوده كرده و با سوزاندن مزارع و تخلیه زهاب به تالاب بدون تصفیه مشكلات زیست محیطی بوجود آورده است.
وی همچنین سد گتوند را سدی پرهزینه دانست كه خوزستان اكنون گرفتار آن است و برای حل این مشكل باید اعتبار بسیار زیادی صرف شود.

* آب شرب برای 40 میلیون نفر
دیگر نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و كارون در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: حجم طرح های انتقال آب از سرشاخه های كارون برای آب شرب 40 میلیون نفر كفایت می كند در حالی كه جمعیت مقصد بسیار كمتر از این تعداد است.
علی ساری با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب بهشت آباد افزود: صرفنظر از آثار این طرح بر روی مردم خوزستان، آیا این طرح اكوسیستم منطقه را برهم نمی زند و سازمان محیط زیست نباید پاسخگوی مسئولیت و تعهدات جهانی خود در مقابل اجرای این طرح باشد؟
بر اساس این گزارش، این هفتمین سفر ابتكار رئیس سازمان محیط زیست به خوزستان است.
این سفر یك روزه به دلیل شرجی و رطوبت بالا در ماهشهر با تاخیر پنج ساعته آغاز شد به همین دلیل برخی از برنامه های سفر با فشردگی برگزار شد.
تعطیلی واحد كلرآلكالی از پتروشیمی بندر امام و كلنگ زنی تصفیه فاضلاب صنعتی در پتروشیمی بندرامام، انعقاد قرارداد جمع آوری گازهای همراه نفت و كلنگ زنی نخستین مدرسه طبیعت در اهواز از جمله برنامه های سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به خوزستان بود.
7151/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها