۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۰۶
کد خبر: 82164364
T T
۰ نفر
كشف و ضبط مقادیر زیادی مواد مخدر و قرص روانگردان در شمال عربستان

تهران - ایرنا - نیروهای پلیس عربستان در بزرگراه غرب شهر عرعر واقع در مرزهای شمالی این كشور جوانی را به همراه بیش از سه هزار قرص مخدر و روانگردان كپتاگون بازداشت كردند واین در حالی است كه بسیاری از فعالان عربستانی ٬مقام های عالی رتبه این كشور را عامل اصلی این تجارت پرسود می دانند.

روزنامه سعودی الریاض در شماره امروز خود ضمن اعلام این مطلب افزود: این جوان به طور حرفه ای قرص های روانگردان كپتاگون را درون خودرو جاسازی كرده بود.
مصرف كنندگان این نوع قرص ها تصور می كنند كه شكست ناپذیرند و هیچ چیزی نمی تواند به آن ها آسیب بزند.
تحقیق به عمل آمده در میان دختران و پسران دانش آموز دوره دبیرستان در عربستان از شیوع استعمال مواد مخدر در میان آنان حكایت دارد.
این تحقیق نشان می دهد كه 30.1 درصد دانش آموزان پسر دوره دبیرستان و 23.8 درصد دختران این دوره تحصیلی عربستانی مواد مخدر مصرف می كنند.
بر اساس این تحقیق در میان مناطق و استان ها ی عربستان ٬منطقه جازان واقع در جنوب عربستان با 29.3 درصد در صدر مصرف كنندگان و به دنبال آن مرزهای شمالی عربستان با 29.1 درصد و سپس مكه مكرمه با 28.7 درصد قرار دارند.
این تحقیق نمونه ای از جامعه عربستان را تشكیل می دهد كه شمار افراد مبتلا به انواع مواد مخدر در آن طی سال های اخیر به طرز چشم گیری افزایش یافته است.
این در حالی است كه مرزهای این كشور شاهد عملیات گسترده قاچاق مواد مخدر و مشروبات الكلی است كه از انتشار این پدیده خطرناك در میان جامعه عربستان حكایت می كند.
نكته جالب توجه اینكه مقامات سعودی هیچ گاه عاملان اصلی عملیات قاچاق مواد مخدر را معرفی نمی كنند. این امر با توجه به اینكه مجازات قاچاق مواد مخدر بر اساس قانون عربستان اعدام با شمشیر است، نشان می دهد كه افراد با نفوذ در این عملیات دست دارند.
نیروهای حراست فرودگاه بین المللی بیروت (رفیق حریری) سال 2015 یك شاهزاده عربستانی را به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت كردند.
عبدالمحسن بن ولید آل سعود پسر یكی از نوادگان بنیانگذار نظام آل سعود و برادرزاده سعود بن عبدالمحسن استاندار حائل عربستان ٬روز 26 اكتبر 2015 به اتهام جاسازی دو تُن قرص مخدر كپتاگون در هواپیمای اختصاصی خود و تلاش برای انتقال آن از فرودگاه بین المللی بیروت به عربستان بازداشت شد كه به همین دلیل ' شاهزادۀ كپتاگون ' نامیده شد.
كارشناسان می گویند كه ارزش مواد مخدر مكشوفه 110 میلیون دلار است و شاهزادۀ قاچاقچی اذعان كرد كه این مواد مخدر متعلق به وی است و خودش نیز مواد مخدر مصرف می كند.
وی و چهار تن از همراهش قصد داشتند این ماده مخدر را با هواپیمای اختصاصی به عربستان قاچاق كنند.
مقامات سعودی با كمك عناصر خود در لبنان، تلاش گسترده ای را برای آزاد كردن شاهزاده قاچاقچی از چنگ نیروهای امنیتی لبنان آغاز كردند، اما تا كنون موفق به این كار نشده اند.
درحالی كه مقام های سعودی مدعی سخت گیری در باره قاچاق و مصرف مواد مخدر هستند، گزارش های متعددی در باره دست داشتن شاهزادگان آن كشور در خرید و فروش مواد مخدر و از جمله همكاری آنان برای تامین مقادیر قابل توجهی قرص مخدر كپتاگون برای تروریست های داعش منتشر شده است.
این باور وجود دارد كه برخی از عناصر داعش٬ قرص روانگردان 'كپتاگون' مصرف می كنند، ماده مخدری كه علاوه بر انرژی‌زا بودن ٬باعث ایجاد احساس شعف و شادی در تروریست ها می شود.
گروه تروریستی داعش ماده روانگردان كپتاگون را تولید می كند تا اعضای خود را به اوج خشونت و وحشی‌گری برساند.
تحلیلگران می گویند كه مصرف كپتاگون به نیروهای جنگی كمك می كند تا مدت زمان بیشتری در میدان جنگ بمانند و انگیزه خود را حفظ كنند.
خاورم ** 1487 **2041**
۰ نفر