۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۸:۰۷
کد خبر: 81965266
T T
۰ نفر
برنامه هاي كاهش خطر بلايا عملي مي شود

شاهرود- ايرنا- سرپرست دفتر مديريت و كاهش خطر بلاياي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: برنامه هاي مديريت بلايا در واحدهاي محيطي نظام سلامت در حوزه بهداشت عملياتي مي شود.

به گزارش ايرنا، دكتر علي اردلان روز دوشنبه و در نشست كشوري مديران گروه مديريت و كاهش خطر بلاياي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور، پيام اين نشست را به نمايش گذاشتن و اجرايي كردن اين برنامه عنوان كرد و افزود: اين مساله در نظام سلامت وارد و پنج برنامه رسمي كاهش خطر بلايا نيز در مراقبت هاي بهداشتي اوليه ادغام شده است.
وي با بيان اينكه اين كار از سال88 آغاز شده و در مهر ماه سال جاري به نتيجه رسيد، خاطر نشان كرد: برنامه مديريت بلايا اكنون در سازمان بهداشت جهاني نيز به بالاترين سطح مديريتي خود رسيده است.
مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي همچنين ضمن تأكيد بر اينكه تمام افراد مسئول در اين حوزه بايد تحصيلات مرتبط با مديريت بلايا و بحران ها را داشته باشند، اظهار داشت: در حال حاضر در برنامه عملياتي خود داراي شش شاخص ملي هستيم.
اردلان از آمادگي عملكردي واحد هاي بهداشتي و ايمني كلي به عنوان دو شاخص ياد كرد و افزود: ايمني هاي سازه اي و غير سازه اي، آمادگي خانوارها در برابر بلايا و سطح ايمني نيز از ديگر شاخص ها هستند.
وي تقويت سامانه كارگروهي را نيز يكي از اقدامات انجام گرفته دانست و گفت: دبيري اين كارگروه در دانشگاه ها به عهده مراكز مديريت حوادث است و پس از فعال شدن كميته بهداشت، تمام دفاتر و مراكز واگير، غير واگير، بهداشت محيط و حرفه اي، تغذيه، روان، آزمايشگاه و آموزش سلامت در آن عضو شدند.
سرپرست دفتر مديريت و كاهش خطر بلايا اضافه كرد: مديران اين گروه هاي تخصصي عضو كميته بهداشت بوده، معاون بهداشت دانشگاه رئيس و مدير گروه بلايا دبير آن هستند.
اردلان كارهاي انجام شده در حوزه مديريت بلايا در كشور را بسيار پيشرفته ارزيابي و تصريح كرد: اين فعاليت ها چه در درون نظام سلامت و چه در خارج از آن و حتي در ميان 22 كشور منطقه قابل مقايسه نيست.
وي با بيان اينكه برنامه ادغام شده كاهش بلايا براي نخستين بار در ايران انجام شده است، ابراز داشت: اين برنامه در آينده نزديك برنامه رسمي سازمان بهداشت جهاني خواهد شد.
دبير كميته بهداشت كارگروه سلامت در حوادث غير مترقبه ،به نمايش درآوردن اين عمليات در واحدهاي محيطي را راهبرد سال 95 خواند و اظهار داشت: توسعه همكاري بين بخشي، توجه به بحث هاي كاهش خطر و حفظ و توسعه همكاري با واحدهاي داخل معاونت بهداشت و بيرون از آن از ديگر برنامه هاي سال آينده است.
اردلان ميزان آمادگي مراقبت هاي بهداشتي اوليه در برابر بلايا در ايران را در سال 92 ، 21 درصد عنوان و اضافه كرد: اين رقم در سال 94 به 29 درصد افزايش يافته است.
وي همچنين ايمني ساختمان هاي معاونت بهداشتي مراكز استان و پس از آن دانشگاه هاي علوم پزشكي ديگر را نيز از جمله برنامه هاي سال آينده در راستاي مديريت بهتر بحران ها و حوادث دانست.
در اين نشست كه به صورت فصلي برگزار مي شود، مديران گروه مديريت بلاياي دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور حضور دارند. اين گردهمايي سه روزه بوده و به دليل اقدامات موثر دانشگاه علوم پزشكي شاهرود در زمينه مديريت بلايا در اين شهر برگزار شد.
7359/6167

سرخط اخبار استان‌ها