۱۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۴۷
کد خبر: 81753813
T T
۰ نفر

نگاه ما به كردستان توسعه محور است و نه امنيت محور

۱۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۴۷
کد خبر: 81753813
نگاه ما به كردستان توسعه محور است و نه امنيت محور

سنندج- ايرنا- استاندار كردستان در مصاحبه اي با پايگاه اطلاع رساني انسجام ملي به طور مفصل در مورد مسائل مختلف استان به گفت و گو پرداخته است.

در اين مصاحبه آمده است: عبدالمحمد زاهدي پس از چند ماه در حالي سكان مديريت استان كردستان را بر عهده گرفت كه حجم گسترده اي از مطالبات در سطح جامعه در خصوص انتصاب استاندار بومي وجود داشت اما با تلاش، تجربه و دانش مديريتي در حوزه هاي قومي و مذهبي، ايشان توانست در مدت كوتاهي اقشار مختلف جامعه كردستان را با برنامه هاي خود همراه سازد و پيدا است به اين جمله كه نماينده تمام مردم كردستان است اعتقاد دارد از همان ابتدا دغدغه هاي ايشان فساد اداري، مساله قاچاق، توسعه نيافتگي مفرط استان و توجه به محيط زيست بود بعد از دوسال از عملكرد خود در استان بيشتر مي گويد هر چند در برخي موارد چندان راضي نيست اما پيداست در موادري به عملكردش مي بالد. مشروح گفتگوي پايگاه اطلاع رساني انسجام ملي با استاندار كردستان را در ذيل مي خوانيد:

خودم را از مردم كردستان جدا نمي بينم

**بر اساس برآوردهاي ميداني، مردم كردستان از عملكرد شما در استان طي دو سال گذشته رضايت دارند چه مولفه ايي در اين موفقيت شما موثر بوده است؟

من قبل از خدمت در استان كردستان ، در دو استان معاون سياسي و در 4 استان نيز استاندار بودم و استان كردستان ششمين استاني است كه در آنجا خدمت مي كنم واقعيت اين است در هر استاني كه مشغول خدمت شدم خود را نماينده تمام مردم استان دانسته ام و من خودم را از مردم كردستان جدا نمي بينم.
تلاش من بر اين بوده است مطالبات مردم استان را در مراجع ذي ربط به جد پيگيري كنم و به دليل شناختي كه از كردها و اهل سنت داشتم از نظر خودم در منطقه غريبه نبودم و كسي كه در ذهنش اين باشد كه غريبه است غريبانه هم رفتار مي كند بنابراين در ذهنم احساس غربت نكردم و غريبانه هم رفتار نكردم و مردم را از خودم و خود را هم جزيي از مردم دانستم.
شايد فاكتور مهمي كه در اين مساله دخيل بوده اين واقعيت است كه من پذيرفتم كه مردم مطالباتي دارند كه بايد به آن توجه شود و عقب ماندگي هاي مزمني منطقه دارد كه بايد در جهت رفع آن تلاش شود و احساسم اين است كه مردم اين واقعيت را درك كرده اند كه استاندار نماينده آنهاست و مسايل و مشكلات استان را دنبال و پيگيري مي كند و به خواسته هاي آنها توجه دارد.
به عبارتي به نظر من مردم استان كردستان احساس نمي كنند كه اگر من بومي بودم چيزي بيشتر از اين دنبال مي كردم.


در انتصابات مديران استاني هنوز با ايده آل فاصله داريم

**در آغاز كار در خصوص انتخاب مديران استاني شما عنوان كرديد كه مديران بايد توسعه محور باشد آيا خواسته اي شما در انتخاب مديران محقق شده يا نه؟ چه ضعف هايي هست و برنامه خاصي براي بهبود اين وضعيت داريد؟

من به جد به دنبال توسعه استان كردستان هستم و اين را حق مردم مي دانم و معتقدم نسبت به استان هاي مرزي ما، در گذشته ها توجه جدي نشده است البته نمي توانيم بگوييم فقط در دوران جمهوري اسلامي اين امر اتفاق افتاده است بلكه قبل از انقلاب وضعيت خيلي بدتر بوده است و اتفاقا در جمهوري اسلامي توجه بيشتري به اين مناطق نسبت به سال هاي قبل از انقلاب شده است اما عقب ماندگي مفرط اين منطقه تا كنون جبران نشده و پا به پاي استان هاي ديگر پيش نرفته است. جنگ هم مزيد بر علت شده و اين عقب ماندگي مضاعف شده است.
متاسفانه باوجود همه تلاشي كه كردم انتصابات صد در صد در جهت توسعه استان باشد خودم معتقدم كه اين امر انجام نشده و اهداف من هنوز محقق نشده است. البته در اين امر عوامل مختلفي دخيل بوده كه از مهمترين آن مي توان به مشكلات عديده ايي كه استاندار در انتخاب و چينش نيروها در استان دارد، مي توان اشاره كرد.
در كشور ما درست است كه استاندار عالي ترين نماينده دولت در استان است ولي در عمل آيا مي توان گفت اختيارات صد درصدي در اين خصوص وجود دارد و بويژه در انتخاب مديران عوامل متعددي دخيل هستند كه به راحتي استاندار نمي تواند از تمام ظرفيت هايي كه مد نظر دارد دراين راستا استفاده كند و بصورت صد در صد مديران مطلوب و مورد نظر خود را انتخاب كند.



برخورد با فساد اداري بدور از جنجال هاي رسانه اي

**در بدو ورود از دو معضل اساسي سخن گفتيد يكي فساد اداري و ديگري مساله قاچاق، عملكرد شما در اين دو سال در اين دو حوزه ها چگونه بوده و چه برنامه ايي براي آينده داريد؟

در بحث فساد تلاش كرديم اقدامات ما در اين زمينه به دور از جنجال رسانه اي و هياهو انجام شود و مدارك زيادي هم در دستگاه هاي امنيتي و قضايي موجود هست كه بخش قابل ملاحظه ايي از اموال دولتي بخصوص در بخش اراضي دولتي برگشته است اما در اين زمينه جنجال و تبليغات به پا نكرديم.
ما با همكاري كامل دستگاه قضايي و با هماهنگي و همكاري دستگاه هاي ذي ربط در جاهايي كه فساد اداري وجود داشت تا حدود بسيار زيادي برخورد كرديم و رويه ها اصلاح شد و برخي از نيروها هم تغيير كردند ولي به دلايلي سعي نكرديم اين مساله به رسانه ها كشيده شود.
البته هنوز هم مواردي هست كه بايد پيگيري و حل شود كه ان شاالله در آينده مساله فساد اداري تا حد قابل قبولي مرتفع خواهد شد.


لزوم ساماندهي مبادلات مرزي در استان كردستان

در مورد بحث قاچاق بايد عرض كنم در سفر اخير آقاي حقيقي رييس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز به استان كردستان جلسات مستمر و عديده اي با حضور تمام عوامل و دستگاه هاي ذي ربط در اين خصوص داشتيم و ايشان ضمن بازديد از مرزهاي استان و جلسات خصوصي با مديران مربوطه اين مساله بررسي و مورد واكاويي قرار گرفت.
ما معتقد هستيم بحث مبادلات مرزي و مساله قاچاق در استان بايد ساماندهي شود و واردات و صادرات مرزي بايد كاملا قانونمند شود چون بخش عمده اي از زندگي مردم به اين مساله گره خورده و وابسته شده است و قطع يك باره اين مساله مشكلات عديده اقتصادي اجتماعي و حتي سياسي را ايجاد خواهد كرد.
به عبارتي نمي توان يكباره و يك شبه درآمد مردمي را كه مدت مديدي است به كاري مشغولند و از اين راه گذران زندگي مي كنند حذف كرد و حل اين مساله بايد به تدريج و با روش هاي معقول انجام شود كه عوارض اجتماعي و سياسي و اقتصادي كمتري داشته باشد.
يكي از روش هاي حل تدريجي مساله قاچاق مرزي قانونمند كردن اين مساله در مرزهاي استان است يعني مثلا مردم در ازاي وارد كردن كالاهاي مجاز به كشور از تسهيلاتي در اين خصوص بهره مند شوند كه طرح جامعي در اين خصوص در حال بررسي و تهيه است كه به ستاد مركزي قاچاق كالا و ارز خواهيم فرستاد و ان شاالله با نهايي شدن و تصويب آن، مساله قاچاق در استان نيز مرتفع و مبادلات مرزي هم ساماندهي خواهد شد.
در اينجا لازم است تاكيد كنم براي قانونمند شدن امر مبادلات مرزي در استان كردستان ، تاسيس منطقه آزاد تجاري بانه و مريوان يك ضرورت است و اين مهم را يكي از اهرم هاي اصلي قانونمند كردن مساله قاچاق در استان مي دانم.



نگاه ما به كردستان توسعه محور است نه امنيت محور

** شما از بدو ورود به استان سعي كرده ايد نگاه تاريخي به مناطق مرزي بخصوص استان كردستان را تغيير دهيد و اين جمله شما كه 'صدها بار عمليات كور در كردستان نگاه ما به اين استان را امنيتي نخواهد كرد ' در رسانه ها هم بازتاب داشت ناشي از اعتقاد قلبي شما به حذف اين نگرش به استان است و امروز خوشبختانه حتي در نقاط صفر مرزي امنيت كامل برقرار است و در سايه اين امنيت نيز مسايل مختلفي از جمله مساله ورود سرمايه هاي داخلي و خارجي در راستاي توسعه استان به الطبع رونق خواهد گرفت اما گويا دست هايي در كارند كه اين امنيت خدشه دار شود. به نظر شما انگيزه اصلي نا امن جلوه دادن كردستان چيست؟

مشكلي كه در كشور وجود دارد نگاه امنيتي است كه در ساير مناطق كشور نسبت به كردستان وجود دارد تصور اكثريت مردم كشور اين است كه كردستان منطقه اي امنيتي است كه واقعا اين طرز تلقي و نگاه واقعي نيست و استان كردستان همچنان كه مقام معظم رهبري فرمودند يك استان فرهنگي است و ظرفيت هاي فرهنگي و هنري بسيار بالايي دارد و به جرات مي توانم بگويم كه كسي نيست كه به استان كردستان سفر كرده باشد و از اين بابت يعني بحث امنيت استان و نوع رفتار مردم ناراضي برگشته باشد البته شايد حادثه براي ساير هموطنان در استان از قبيل تصادف رخ داده باشد كه اين مساله جداي از بحث امنيت هست اما هيچ كسي، از مردم و بحث امنيت در استان ناراضي نيست و در اين زمينه مشكلي نداريم.
من بار ديگر تاكيد مي كنم نگاه ما به كردستان هرگز امنيتي نخواهد شد چون حساب مردم را از كساني كه دنبال امنيتي كردن منطقه هستند جدا كرديم چرا كه مردم در استان كردستان هيچ مشكلي ندارند و ما به عنوان حكومت نبايد نگاهي امنيتي به نقطه اي از كشورمان داشته باشيم اين نگرش غلط است و يكي از موانع اصلي توسعه نيز هست. حكومت فقط مسوول امنيت نيست در كنار امنيت مسووليت توسعه، اقتصاد، فرهنگ، بهداشت و درمان و رفاه مردم را نيز دارد.
نگاه ما به مردم هرگز امنيتي نخواهد شد اما قاطعانه مي گويم در مقابل كساني كه بخواهند امنيت مردم را برهم بزنند و در صدد امنيتي كردن منطقه باشند نگاهمان امنيتي خواهد بود و به شدت با آنها مقابله خواهيم كرد.


دشمنان مردم در صدد القاي نا امني در كردستان

متاسفانه بعد از سفر اخير رييس جمهور و دولت به استان حركت هايي در استان در حال شكل گيري است كه در صدد نا امن جلوه دادن استان و القاي اين ناامني به افكار عمومي است كه يكي از اين حركت ها شايعه كودك ربايي در سنندج بود كه در دو هفته اخير در افكار عمومي به اين شايعه دامن زده شد كه اصلا صحت نداشت و من به شدت اين شايعه را تكذيب مي كنم چون بلاخره بايد كسي به مراكز ذي ربط مراجعه كرده و اين مساله را اعلام كند كه حتي يك مورد در نه سنندج و نه در سطح استان هم نداشتيم متاسفانه در فضاي مجازي به اين مساله بيشتر دامن زده شد كه همه آنها خلاف واقع بود و اين شايعه هاي بي اساس با هدف القاي نا امني در شهر و استان هدفي جز بر هم زدن امنيت منطقه نداشته و ندارد.
آنچه كه مسلم است جريانات معاند نمي خواهند استان كردستان توسعه پيدا كند كه هميشه آنها بتوانند از اين شعار براي جذب مردم استفاده كنند و از محروميت استان در راستاي اهداف خود بهره گيرند و در داخل استان هم افرادي ناخواسته درگير اين مساله شده و به آن دامن مي زنند.
القاي نامني در استان نقشه و طرح دشمنان مردم است و به هيچ وجه به نفع مردم نيست و خوشبختانه در مواجهه با اقشار مختلف مردم مي توان فهميد كه با فهم و شعور بالاي سياسي كاملا اين مساله را درك كرده اند و متوجه هستند كه امنيت براي توسعه و پيشرفت استان از اهميت بالاي برخوردار است و قطعا در دام و نقشه دشمنان نخواهند افتاد.



حفظ هويت ملي در گرو دفاع از هويت اقوام ايراني

** مردم كردستان از لحاظ جمعيتي و قومي جزو استان هاي متكثر و متنوع قومي و مذهبي است و با توجه به سابقه فعاليت شما در حوزه اقوام و مذاهب آيا توانسته ايد اين مفهوم را در بين نهادها و دستگاه هاي سياسي و امنيتي از يك سو و عموم مردم از سوي ديگر نهادينه كنيد كه تنوع و تكثر براي توسعه استان و كشور يك فرصت هست نه تهديد؟

من مثالي مي زنم، كشوري مثل ايران به كتابي شبيه است كه اين كتاب فصل هاي مختلفي دارد كه بهم مرتبط هستند ايران هم به تعداد اقوامش به تعداد پيروان مذهب و فرق و به تعداد پيروان اديانش فصل دارد آيا مي توانيم در انتخاب يك كتاب يك فصل از آن را ناديده يا حذف كنيم اين كتاب قطعا ناقص خواهد بود اين كتاب با اين فصل ها كامل هست ما براي حفظ هويت ايراني مان بايد تمام فصول اين كتاب را حفظ كنيم و براي حفظ هويت ايراني بايد هويت اقوام ايراني را حفظ كنيم نمي توانيم اين هويت را ناديده بگيريم و محدود كنيم چرا كه با اين كار خود را محدود مي كنيم و بخشي از خودمان را ناديده مي گيريم و به نظر من خداوند حكمتي داشته كه در سوره حجرات فرموده:' يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَڵقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ ۆ أُنْثي ۆ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً ۆ قَبائِڵ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ الڵّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ الڵّهَ عَليمٌ خَبيرٌ يعني اي مردم ، بي ترديد ما همه شما را از يك مرد و زن آفريديم، و يا هر فرد شما را از يك پدر و مادر خلق كرديم، و شما را قبيله هاي بزرگ و كوچك قرار داديم تا همديگر را بشناسيد' در واقع اراده خداوند بر اين بوده كه مردم متفاوت باشند من معتقدم به تعداد انسان هاي روي زمين سليقه و فكر وجود دارد و خدا نيز نخواسته همه مثل هم باشند و وقتي اين خواست خدا نيست ما مي توانيم بگوييم ملت ايران بايد همه يه جور فكر كنند و يك جور حرف بزنند و يك جور لباس بپوشند. اين عملي نيست .
تنوع و تكثر در كشور ما ريشه در تاريخ طولاني دارد كه اين مجموعه متنوع و متكثر هويت ملي ايران ما را در طول تاريخ شكل مي دهد با حفظ همه اين هويت ها ، هويت ايراني حفظ خواهد شد.
ما در استان مجموعه اي از اقدامات چون جشنواره اقوام ايراني در استان، جشنواره فرهنگي كردستان در تهران، جشنواره خوشنويسي كردي، تئاتر كردي، موسيقي كردي و لباس كرديرا در راستاي حفظ اين هويت قومي و ملي انجام داديم در جشنواره اقوام سنندج از 19 استان كشور اقوام و اقليت هاي مختلفي حضور داشتند و به نظر خودم كار بي نظيري در كشور انجام شد و كار سنگين و با كيفيتي بود.



اجرايي شدن برخي از اصول مسكوت مانده قانون اساسي

** در شوراي اداري استان اعلام كرديد كه مفاد بيانيه اقوام و مذاهب دكتر روحاني يكي پس از ديگري در حال اجرايي شدن است ارزيابي شما از عملكرد دولت در دو سال گذشته در خصوص اقوام و اقليت ها چيست ؟ به نظر شما دولت توانسته به وعده هاي خود در اين زمينه عمل كند.؟

بيانيه اقوام را مي توان در 3 موضوع كلي دسته بندي كنيم :
1- اجراي بخشي از قانون اساسي كه تا به حال مسكوت مانده بود
2- استفاده از نيروهاي قومي و بومي گزيني در مشاغل و مناصب دولتي
3- توجه به فرهنگ و مقتضيات و آداب و رسوم
من در شوراي اداري استان عنوان كردم كه عمل به اين مفاد نياز به زمان بيشتر دارد تا به تدريج عملياتي شوند چرا كه برخي از اقدامات مستلزم انجام مقدماتي است كه در ادامه بيشتر به آن خواهم پرداخت.
در خصوص اجراي بخشي از مفاد و اصول قانون اساسي بايد گفت كه از مهر ماه امسال رشته زبان و ادبيات كردي در دانشگاه كردستان تدريس خواهد شد و در كنكور سال 94 اين رشته بعنوان يكي از رشته هاي دانشگاهي در دانشگاه كردستان دانشجو مي پذيرد و از اول سال تحصيلي جديد كلاس هاي زبان و ادبيات كردي تشكيل خواهد شد.
در اين راستا خبرگزاري جمهوري اسلامي بخش كردي خود را در سنندج داير كرد و كارهاي سخت افزاري آن اتمام شده و كار نرم افزاري آن در حال اجرايي شدن است.
همچنين در آموزش و پرورش هم يك كار كارشناسي در حال انجام است البته از سال تحصيلي آينده يكي دو درس كه براي مقطع دبستان يا دبيرستان ديده شده كه عملياتي خواهد شد اما مهمترين بخشي كه نياز به كار كارشناسي دارد مساله زبان واحد و گويش واحد براي تدريس و آموزش هست كه ما در زبان كردي گويش هاي مختلفي چون سوراني كلهري كرمانجي و ... داريم كه تعين گويش خاص براي تدريس در مقاطع مختلف تحصيلي نيازمند كار كارشناسي نخبگان و پژوهشگران اين بخش است كه بايد اين مهم انجام شود هر چند اين مساله شايد در سطوح آموزش عالي قابل حل باشد اما در مقاطع پايين مثل دبستان و راهنمايي نيازمند كار كارشناسي بيشتر است و اين در مورد همه مناطق قومي صادق است مثلا در لرستان لك داريم لر هم داريم و اگر زبان لري بنا باشد در مقاطع تحصيلي تدريش شود كدام گويش لري بايد تدريس شود لكي ،لري، بروجردي، خرم آبادي، نوآبادي و... تنوع گويشي وجود دارد و نيازمند كار كارشناسي جدي است.
در خصوص بند اول اجراي فصولي از قانون اساسي اقدامات فوق در سه سطح آموزش و پرورش ، آموزش عالي و در حوزه رسانه و خبرگزاري ايرنا انجام شده است.



آغاز فرآيند بكارگيري نيروهاي اهل سنت در مديريت كلان ملي

موضوع بعدي از بيانيه اقوام و مذاهب رييس جمهور بكارگيري نيروها و متخصصين بومي در مسووليت ها و مشاغل دولتي است اين امر از جمله مسايلي بود كه نياز به زمان داشت البته در سطح استان خوشبختانه اكثريت نيروهاي ما از افراد بومي استان و از اهل سنت هستند و بخشي هم كه غير اهل سنت هستند در واقع كرد هستند مثلا فرماندار شيعه هم اگر داريم، كُرد هست و در سطح ملي نيز خوشبختانه اين كار آغاز شده است با انتصاب اولين سفير كرد و اهل سنت اين كار شروع شده است و به نظر من راهي است كه مي تواند در آينده مسيري را براي انتصاب نيروهاي اهل سنت در مشاغل و پست هاي كلان در سطح ملي بازتر كند.



عملكرد قابل قبول دولت يازدهم در بخش فرهنگي

در بخش سوم كه بخش فرهنگ و آداب و رسوم فرهنگي است من مدعي هستم در كردستان بيش از حد انتظار به اين امر توجه شده است البته معتقد هستم بايد بيشتر از اين هم بايد توجه شود ولي واقعا من خودم در اين خصوص مايه گذاشتم و پاي كار بودم و در اول سال هم اختصاصا براي فعاليت هاي فرهنگي كه عمدتا در راستاي توجه به فرهنگ منطقه است بودجه خاصي تخصيص داده مي شود.
در هفته اخير ما جشنواره اي به عنوان آواهاي محلي زرينه داشتيم كه دو سال هست برگزار مي شود و من در اين دو سال حضور داشتم كه استقبال بي نظير مردم از اين جشنواره ديدني بود. همچنين جشنواره ليلاخ در دهگلان برگزار شد كه جمعيتي بالغ بر 20 هزار نفر در آن شركت داشتند.
مشاركت مردم كردستان در كارهاي فرهنگي در خور توجه است در استاني كه درآمد سرانه آن از نصف ميانگين كشوري كمتر است براي يك كنسرت 60 هزار تومان هزينه مي كنند و پشت در هم صف مي كشند اين عزم جدي مردم براي مشاركت در كار فرهنگي است كه جاي تقدير دارد.



دفاع شجاعانه دستيار ويژه رييس جمهور از مطالبات اقوام ، اديان و مذاهب

** ارزيابي شما از نقش دستيار ويژه رييس جمهور در امور اقوام و اقليت هاي ديني و مذهبي چيست؟

ايجاد دستياري ويژه رييس جمهور در امور اقوام و اقليت هاي ديني و مذهبي انتصاب خوب و به جايي بود اين امر نشان از توجه و عنايت ويژه رييس جمهور به مساله اقوام ، اديان و مذاهب كشور است چون ما در گذشته مشاور رييس جمهور در امور اهل سنت داشتيم كه آقاي رييس جمهور دامنه شموليت و فعاليت اين بخش را گسترش داد و همه اقوام، اديان و مذاهب كشور را در داخل آن جاي داد و ساختار جديدي بنام دستياري ويژه در حوزه اقوام و اقليت ها شكل گرفته است و حجت الاسلام يونسي هم انصافا شجاعانه از مطالبات اقوام و مذاهب دفاع كرده است هر چند در اين مسير مشكلات و موانعي وجود دارد كه اميدوارم با درايت دستيار ويژه و همكاري بيشتر دستگاه ها و نهادها بيش از پيش مرتفع شود.



در استان كردستان به دنبال كادر سازي و پرورش نيرو هستم

نيروي انساني متخصص مهمترين مولفه در بحث توسعه است كه يك مدير مي بايست با تربيت نيروهايي كارآمد و جامع الاطراف زمينه را براي رويش كمي و كيفي نيروهاي متخصص در عرصه هاي مختلف فراهم كند در اين راستا من در استان كردستان به دنبال كادر سازي و پرورش نيرو هستم من اين تجربه را در ساير استان ها دارم كه بسياري از نيروهايي كه با من كار مي كردند در سمت هاي كلان تر چون سفير، معاون وزير و استاندار مشغول شدند و اين براين من مسرت بخش است. متاسفانه مديران در استان كردستان در گذشته كادرسازي نكرده اند يعني در يك سيستم چنانچه مديري را جابجا كنيم جايگزين مطلوب آن مدير در سيستم خيلي كم است هنر يك مدير كادرسازي مناسب در آن استان است هنر من اين است از يك استان كه رفتم معاونين من بتوانند استاندار شوند اين متاسفانه در گذشته مغفول مانده و من درصدد هستم با كادر سازي مناسب اين نقيصه تا حدودي مرتفع شود.
ما كادر سازي را از سطوح پايين و از بخشداري ها آغاز كرديم كه ان شالله در آينده بتوانيم در اغلب مناصب و پست هاي استان اين كادر سازي انجام شود تا كشور و استان كردستان در آينده بتوانند به نحو احسن از خدمات نيروهاي متخصص و كارآمد بهره مند شوند.



ضرورت ارتباطي فر هنگي بين اقوام ايراني

** با توجه به تجربيات گذشته شما در خصوص مسايل قومي و مذهبي در نقاط مختلف كشور به نظر شما موانع اصلي تبديل شدن حقوق اقوام و اقليت ها به يك گفتمان ملي چيست چون بزرگان ما در قانون اساسي همه حق و حقوق متناسب با اقوام و اقليت ها را ديده اند به نظر شما چه موانعي وجود دارد كه همه حقوقي را كه در قانون اساسي هم آمده بپذيرند و رعايت بكنند و اين امر به يك گفتمان ملي تبديل شود؟

عوامل مختلفي در اين مساله دخيل هستند اما مهمترين مانع در اين زمينه فرهنگي است كه در كشور بين اقوام ايراني با هم ارتباطي وجود ندارد يا بسيار كم است كه اين ارتباط كم هم باعث عدم شناخت اقوام از همديگر و عدم درك درست هم مي شود به عبارتي كلمه ' لتعارفو ' در سوره حجرات در كشور ما هنوز محقق نشده است كه اين اقوام همديگر را بشناسند و درك كنند بنابراين تا زماني اين شناخت را نتوانيم ايجاد كنيم اين مانع فرهنگي همواره مشكل ساز خواهد بود.
در واقع ما بايد موانع عدم شناخت اقوام از همديگر را برداريم و تلاش كنيم اين ارتباطات بيشتر شود و رسانه ها مي توانند در اين خصوص نقش جدي ايفا كنند كه اقوام را به نقاط مختلف كشور بشناسند.در واقع در استان كردستان مهمترين هدف ما از برپايي جشنواره ها و همايش هاي فرهنگي ايجاد ارتباط بين قومي و شناساندن فرهنگ مردن استان به ساير نقاط كشور است.
عامل مهم ديگري كه در اين زمينه دخيل هست مانع سياسي است در واقع اين موانع فرهنگي تبديل به يك موضع گيري سياسي مي شود به عبارتي در اغلب موارد عدم شناخت منجر به جهت گيري سياسي مي شود و اين براي كشور مفيد نيست.و بي اعتمادي به اقوام و مذاهب و اديان در كشور اغلب ناشي از عدم شناخت و عدم ارتباط فرهنگي است. ك/1
6108

سرخط اخبار استان‌ها