حق سكوت رژیم آل خلیفه به انگلیسی ها درمقابل نادیده گرفتن نقض حقوق بشر

لندن – ایرنا- روزنامه ایندپیندنت روز چهارشنبه در گزارشی با اشاره به همكاری نزدیك نظامی منامه و لندن، نوشت: اعلام حكم دادگاه آل خلیفه علیه شیخ علی سلمان رهبر مخالفان بحرین بعد از گشایش پایگاه جدید دریایی انگلیس با حضور مقامات انگلیسی صورت گرفت.

به گزارش ایرنا، این روزنامه نوشت: صدور حكم زندان چهارساله از سوی دادگاه بحرینی برای شیخ 'علی سلمان' دبیر كل 'جمعیت اسلامی ملی الوفاق' در روز سه شنبه گذشته كه از سوی محافل حقوق بشری محكوم شده است، متعاقب حضور معاون وزارت دفاع انگلیس در مراسم گشایش این پایگاه جدید و بحث برانگیز، دریایی در بحرین صورت می گیرد.

ایندپیندنت افزود: شیخ علی سلمان 49 ساله روحانی مسلمان و رهبر جمعیت اسلامی الوفاق بعد از آنكه در ماه دسامبر گذشته، به اتهام ایجاد ناآرامی دستگیر شد، به تحمل چهار سال زندان محكوم شده است.

این روزنامه نوشت: دستگیری وی، به دنبال چند سخنرانی پس از انتخاب مجددش به رهبری جمعیت اسلامی الوفاق، كه در آنها خواستار اصلاحات سیاسی و مسوولیت پذیری در بحرین شده بود، صورت گرفت.

ایندیپندنت افزود: بحرین از زمانی كه دولت این كشور با توسل به خشونت، بهار عربی را در سال 2011 میلادی با حمایت آمریكا و انگلیس درهم شكست ، با ناآرامی های سیاسی و بی ثباتی مواجه شده است.

این روزنامه با بیان اینكه 'استاوروس لامبرینیدیس» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور حقوق بشر دو هفته پیش، از برخی از تحولات مثبت در بحرین استقبال كرده بود، نوشت: این درحالی است كه گروه های مدافع حقوق بشر می گویند شیخ سلمان یك ' زندانی وجدانی ' است و سوء استفاده ها همچنان در این كشور ادامه دارد.

ایندیپندنت افزود: سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه گذشته از محكومیت شیخ سلمان به عنوان یك نمونه آشكار دیگر از 'عدم تعهد بحرین به الزامات بین المللی' یاد كرد و خواستار آزادی هرچه سریعتر وی شد.

این روزنامه نوشت: رای دادگاه بحرینی در روز گذشته ( سه شنبه ) یك روز بعد از دیدار رسمی 'پنی موردانت 'معاون وزیر دفاع انگلیس از بحرین برای حضور در مراسم افتتاح رسمی پایگاه جدید دریایی سلطنتی در این كشور صورت گرفت.

ایندیپندنت افزود: به لحاظ راهبردی این پایگاه دریایی نقش مهمی برای میزبانی از ناوشكن ها و ناوهای مین روب نیروی دریایی انگلیس بازی می كند اما گروه های مدنی مدافع حقوق بشر آن را 'پاداشی ' در مقابل سكوت مقامات انگلیسی در ارتباط با نقض حقوق بشر در بحرین می دانند.

این روزنامه افزود: این پایگاه در چارچوب توافق صورت گرفته مقامات دو كشور و نیز به دنبال اظهارات فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس در دسامبر سال گذشته، گشایش می یابد.

براساس توافق امنیتی كه میان انگلیس و بحرین در آذر ماه گذشته در منامه به امضا رسید، برای اولین بار از زمان خروج نیروهای انگلیسی در دهه 1970 میلادی از خلیج فارس، بار دیگر نیروی دریایی این كشور توانسته است كه جای پای محكمی را در این منطقه به دست آورد.

ایندیپندنت به نقل 'سید الوادی ' مدیر موسسه بحرینی حمایت از حقوق بشر و دمكراسی، نوشت: اخبار منتشر شده در مورد حضور 'پنی موردانت ' در بحرین به منظور گشایش پایگاه جدید دریایی انگلیس و یك روز قبل از محكومیت شیخ علی سلمان، این پیام را به بحرینی ها می دهد كه لندن به دنبال تجارت سلاح است و نه دفاع از حقوق بشر.

این روزنامه نوشت: 'آلن هوگارت ' یك مقام عفو بین الملل در انگلیس نیز می گوید : بریدن روبان توسط 'پنی موردانت ' در مراسم افتتاح پایگاه دریایی انگلستان و ستایش وی از اصلاحات' بلند پروازانه' توسط دولت بحرین، در حالی صورت گرفت كه دادگاه بحرینی در حال صدور حكم برای یك روحانی صلح طلب بود.

ایندپیندنت افزود: حضور 'پنی موردانت' معاون وزارت دفاع انگلیس در مراسم گشایش پایگاه جدید سلطنتی همزمان با سفر 'توبیاس ال وود' معاون وزیر خارجه انگلیس به بحرین صورت گرفت. علاوه بر این او در مورد توافق های جدید چندجانبه نظامی میان لندن و منامه اظهاراتی را بیان داشت.

روزنامه ایندیپندنت اضافه كرد: 'پنی موردانت' فاش كرد كه طرح هایی برای آموزش سربازان بحرینی در یك آكادمی نظامی در انگلیس و نیز در نیروهای دریایی و هوایی این كشور در دستور كار لندن و منامه قرار دارد.

این روزنامه افزود: قدرت مناسبات بحرین و دولت انگلیس در ماه گذشته میلادی با دیدار دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس با ولیعهد بحرین در 'داونینگ استریت' به نمایش گذاشته شد.

ایندپیندنت نوشت: 'آرندرو اسمیت' از كارزار تبلیغاتی علیه تجارت اسلحه، می گوید: همانطور كه شرایط در بحرین رو به وخامت می رود، مناسبات منامه با لندن قوی تر می شود و یكی از ریشه های این مساله روابط بسیار نزدیك نظامی میان آنها است.

این روزنامه به نقل از وی افزود: اگر انگلیس در مورد حقوق بشر و دمكراسی جدی است این مساله نیازمند پایان دادن به حمایت های نظامی از رژیم بحرین و متوقف كردن تقویت آن كه دایما مستبد تر می شود، است.

جلال فیروز نماینده پیشین پارلمان بحرین و عضو ارشد جمعیت الوفاق روز سه شنبه گذشته در گفت وگو با ایرنا در لندن، با اشاره به حمایت های دولت های انگلیس و عربستان سعودی از رژیم سركوبگر آل خلیفه گفت: ما از قبل انتظار صدور این حكم و این حركت احمقانه از سوی دولت بحرین با توجه به حمایت های یاد شده داشتیم.

وی در پاسخ به این سووال كه با توجه به درخواست مكرر جامعه بین الملل، چرا دادگاه بحرین این حكم ظالمانه علیه شیخ علی سلمان صادر كرد، گفت: رژیم آل خلیفه به دلیل حمایت های عربستان سعودی و انگلیس و نیز جریانات كنونی در منطقه از جمله در یمن، دچار توهم شده و تصور می كند كه الان زمان مناسبی برای صدور این حكم بوده است.

بحرین از زمان سركوب قیام مردمی در سال 2011 میلادی تاكنون شاهد موج اعتراضات مردمی است كه خواستار اصلاحات سیاسی در این كشور هستند.

اداره آزادی ها و حقوق بشرجمعیت اسلامی الوفاق بحرین اعلام كرده است كه از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه می، 913 شهروند مخالف این كشور به بهانه های مختلف بازداشت شدند.

به گفته این نهاد مدنی، از ابتدای سال میلادی جاری تا پایان ماه می 3 هزار و 737 تجمع و تظاهرات مسالمت آمیز درسراسر بحرین برگزار شد كه یكهزار و213 مورد آن با سركوب و حمله ماموران امنیتی و نظامی رژیم روبه رو شده است.

رژیم آل خلیفه با كمك نظامیان عربستان و ماموران امنیتی امارات كه در قالب نیروهای سپر جزیره در بحرین مستقر شده اند، اعتراضات مردمی این كشور را با شدیدترین شكل سركوب می كند.

اروپام**4**1552

http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/sheikh-ali-salman-bahrain-opposition-leader-jailed-for-four-years-day-after-uk-minister-opens-royal-navy-base-in-the-kingdom-10324528.html

سرخط اخبار جهان