۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۰۶
کد خبر: 85475600
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انگلیس ۳ نفر را به جاسوسی برای هنگ‌هنگ متهم کرد

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۰۶
کد خبر: 85475600
انگلیس ۳ نفر را به جاسوسی برای هنگ‌هنگ متهم کرد

لندن – ایرنا – دستگاه امنیتی انگلیس که طی یک ماه گذشته مدعی شناسایی عناصر وابسته به سرویس‌های جاسوسی روسیه و چین شده، روز دوشنبه نیز سه نفر دیگر را به اتهام جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی هنگ‌کنگ روانه دادگاه کرد.

به گزارش ایرنا، پلیس لندن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که چی لیونگ (پیتر) وای ۳۸ ساله، متیو تریکت ۳۷ ساله، و چانگ بیو یوئن، ۶۳ ساله امروز در دادگاه محاکمه خواهند شد. این افراد ذیل قانون جدید امنیت ملی انگلیس، به جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی هنگ‌کنگ و کمک به نفوذ و مداخله این کشور در انگلیس متهم هستند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، پلیس ضد تروریسم انگلیس که تحقیقات درباره این پرونده را برعهده داشت، ۱۲ اردیبهشت ۱۱ نفر را در شهرهای لندن و یورکشایر دستگیر کرد. ۱۰ روز بعد یعنی ۲۱ اردیبهشت ۸ نفر را آزاد و ۳ نفر را در بازداشت نگه داشت.

دومینیک مورفی فرمانده پلیس ضد تروریسم انگلیس در این باره گفت: «تحقیقات همچنان ادامه دارد، اما اکنون که پرونده به دادگاه ارجاع شده است، از مردم می‌خواهم که در رابطه با آن گمانه‌زنی و اظهارنظر بیشتری نکنند.»

اطلاعات بیشتری درباره جزئیات جرائم این افراد، از سوی پلیس و دستگاه‌های امنیتی انگلیس منتشر نشده است.

این تحول درحالی صورت می‌گیرد که پلیس انگلیس تاکنون پرونده چهار تن را به اتهام جاسوسی برای روسیه و چین روانه دادگاه کرده است.

دادستانی انگلیس دو هفته پیش دیلان ارل ۲۰ ساله و جیک ریوز ۲۲ ساله را به دلیل مشارکت در عملیات آتش‌سوزی یک انبار تجاری مرتبط با اوکراین در شرق لندن متهم کرد. ارل همچنین به همکاری با گروه شبه نظامی واگنر، شناسایی و استخدام افراد برای همکاری با سرویس جاسوسی روسیه متهم است.

کریستوفر کش ۲۹ ساله و کریستوفر بری ۳۲ ساله هم اوایل اردیبهشت به جاسوسی برای چین متهم شدند. بر اساس گزارش‌ها کریستوفر کش که پیشتر به‌عنوان محقق در پارلمان انگلیس فعالیت می‌کرد، با چندین نماینده ارشد حزب حاکم محافظه‌کار که برخی از آنها به اطلاعات طبقه‌بندی شده یا بسیار حساس دسترسی داشتند، ارتباط داشته است. او همچنین با تام توگندات معاون امنیتی وزیر کشور انگلیس و الیشا کرنز رئیس کمیته امور خارجی مجلس عوام تماس داشته است.

گفتنی است قانون امنیت ملی انگلیس که بر اساس آن افراد نفوذی طی هفته‌های اخیر دستگیر شده‌اند، تابستان پارسال (۲۰۲۳ میلادی) در واکنش به آنچه تهدیدهای ناشی از کشورهای متخاصم علیه اقتصاد، دمکراسی و ارزش‌های انگلیسی نامید شد به تصویب رسید. این قانون نخستین بار علیه ارل و ریوز دو متهم جاسوسی برای روسیه به‌کار گرفته شد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha