۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8146099
T T
۰ نفر
همایش علمی بین المللی مختومقلی فراغی در ترکمنستان گشایش یافت .............................................................
عشق آباد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 31/02/86 خارجی.فرهنگی.ایران.ترکمنستان.فراغی.
همایش یک روزه علمی بین المللی "مختومقلی فراغی" شاعر شهیر ترکمن روز دوشنبه در سالن دانشگاه مختومقلی عشق آباد پایتخت ترکمنستان با پیام "قربان قلی بردی محمداف" رییس جمهوری این کشور گشایش یافت.
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری ترکمنستان در پیام خود به این همایش که توسط "انه بای آتایف" وزیر فرهنک و رادیو و تلویزیون این کشور قرائت شد، برگزاری این همایش را یکی از وقایع مهم در روابط تاریخی بین ایران و ترکمنستان عنوان کرد.
بردی محمداف در این پیام خواستار گسترش و ارتقا همکاری های فرهنگی دو کشور و تقویت دوستی و برادری دو ملت همسایه و کهن شد.
رییس جمهوری ترکمنستان همچنین در این پیام به مناسبات دوستانه این کشور با ایران اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهای بود که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت و از سیاست "بیطرفی" این کشور حمایت نمود.
بردی محمداف تاکید کرد: اصل حسن همجواری، احترام متقابل در مناسبات فی- مابین ایران و ترکمنستان از جایگاه ویژه ای برخوردار است که برگزاری مشترک همایش علمی مختومقلی فراغی گویای گسترش مستمر مناسبات فرهنگی بین دو کشور است.
"محمدرضا فرقانی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان ضمن تشکر از پیام مهم و پر معنی بردی محمداف گفت که نوشتار تمام نسخ خطی مختومقلی که در تمامی اقصی و نقاط دنیا موجود می باشد به الفبای فارسی است.
وی گفت: این موضوع نشان دهنده ارتباط دیرینه زبان و رسم الخط و فرهنک ترکمنی با فرهنک و تمدن اسلامی و زبان و فرهنک فارسی بوده و همچنین نشان دهنده اشتراکات فرهنگی و ادبی بین دو ملت است.
سفیر ایران در ترکمنستان تاکید کرد: این موضوع، لزوم همکاری بیشتر محققان دو کشور بویژه ترکمن های ایران و سایر ترکمن های اقصی و نقاط جهان در تدوین متنی متقن و علمی از دیوان مختومقلی را ضروری می نماید.
فرقانی همچنین درباره شخصیت علمی و ادبی مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن گفت که تاکنون کسی نتوانسته در غنای ادبیات ترکمن، همچون او ظاهر شود.
از برنامه های بعد از ظهر این همایش ارایه مقالات محققان ترکمن ایران و ترکمنستان می باشد.
سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و 9 محقق ایرانی از جمله افراد دعوت شده به این همایش هستند.
در حاشیه این همایش نیز نمایشگاه آثار مختومقلی و کلیه کتب چاپ شده مرتبط با این شاعر شهیر ترکمن برپا شده است.
این همایش بین المللی به همت رایزن فرهنگی و همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنک و رادیو و تلویزیون ترکمنستان برگزار شده است.
آساق / 330/1443/1513 شماره 071 ساعت 38:12 تمام انتهای پیام I31.52-38-12
۰ نفر