۳ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۰۱
کد خبر: 81436374
T T
۰ نفر
مجارستان آمریكا را به دخالت در اروپای مركزی متهم كرد

تهران- ایرنا- نخست وزیر مجارستان، اتهامات واشنگتن درباره فساد در كشورهای اروپای مركزی و از جمله مجارستان را بهانه ای برای مداخله آمریكا در امور این كشورها دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بوداپست، 'ویكتور اوربان' در مصاحبه با تلویزیون دولتی مجارستان گفت: آمریكا نه تنها مداخله می كند بلكه نقش فعالی را در حیات سیاسی داخلی كشورهای اروپای مركزی ایفا می كند.

وی اضافه كرد: ما اكنون وارد دوران جدیدی شده ایم و در حال حاضر اوضاعی شبیه جنگ سرد به دلیل درگیری ها بر سر اوكراین بین آمریكا و روسیه حاكم شده است و بوداپست قصد دارد بی طرفی خود را در این مساله حفظ كند.

اوربان افزود: آمریكا تلاش می كند كشور را وارد این درگیری كند اما ما باید از آن اجتناب كنیم.

واشنگتن در اكتبر (مهر) گذشته شش نفر از مقامات مجارستانی از جمله رئیس سازمان ملی مالیات این كشور را به اتهام فساد از ورود به آمریكا منع كرد.

اوربان گفت هر فرد عاقلی می داند كه اتهامات فساد بهانه ای است كه آمریكا با استفاده از آن به دنبال نفوذ در كشور است.

'جان مك كین' سناتور آمریكایی، ماه جاری نخست وزیر مجارستان را 'دیكتاتور نئوفاشیست' خطاب كرد؛ اظهاراتی كه باعث شد وزارت خارجه مجارستان كاردار سفارت آمریكا را فراخواند.

اوربان در واكنش به اظهارات مك كین گفت: این سخنان حمله به استقلال ملی كشور بود.

بتازگی معاون وزیر خارجه آمریكا از سفارت خانه های این كشور در اروپای مركزی و شرقی خواست طرح هایی را برای حمایت از اقدامات ضد فساد در كشور میزبان تهیه كنند.

وزیر خارجه مجارستان در واكنش به این درخواست آمریكا گفت: اینكه یك كشور خارجی طرحی را برای مبارزه علیه فساد در كشور دیگری همچون مجارستان بدون رایزنی با مقامات رسمی كشور ارائه دهد، نگرانی هایی را در مورد اعمال حق حاكمیت مجارستان بوجود می آورد.

اروپام**9158**1485** 1583
۰ نفر

سرخط اخبار جهان