۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۹:۵۲
محقق رياضي:مسئولان شرايط كار علمي را براي پژوهشگران آماده كنند

انزلي - ايرنا - پژوهشگر تاريخ رياضيات و سردبير مجله ميراث علمي اسلام و ايران در ديدار از نمايشگاه پژوهش در انزلي با بيان اين كه پژوهش تضمين كننده استقلال كشور در بخشهاي گوناگون است بر لزوم تلاش مسئولان براي آماده كردن بسترهاي لازم كار علمي و تحقيقاتي تاكيد كرد.

دكتر' محمد باقري' روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ايرنا اظهار كرد : مسئولان بايد شرايط و لوازم كار علمي را به ويژه در حوزه هايي كه داراي بازده مالي مستقيم نيست و در نتيجه ، بخش خصوصي انگيزه چنداني براي سرمايه گذاري در آن ندارد را فراهم كنند.

وي خاطرنشان كرد : پژوهش ، تضمين كننده پيشرفت علمي جامعه در مراحل بعدي و لازمه استقلال علمي ، صنعتي ، اقتصادي و نهايتا سياسي ، همه جانبه، پايدار و آسيب ناپذير كشور است .

باقري، 30 سال اخير بيشترين وقت و انرژي خود را صرف احياء ميراث علمي كوشيار گيلاني رياضي دان و منجم برجسته ايراني كه حدود يك هزار سال پيش مي زيست ، نموده است .

وي در اين باره گفت : رساله رياضي كوشيار گيلاني را با نام ' اصول حساب هندي ' درباره چهار عمل اصلي و جذر و كعب گيري در پايه 10 – دهي و شصت گاني را از عربي به فارسي ترجمه كرده ام.

به گفته وي اين كتاب ارزشمند قبلا به زبانهاي انگليسي ، فرانسوي و عبري ترجمه شده بود و چندي پيش ترجمه روسي آن هم منتشر شد.

اين پژوهشگر ، كتاب ' گوشه هايي از تاريخ رياضيات دوره اسلامي ' نوشته پرفسور جان لنارت برگرن ، ترجمه دكتر قاسم وحيدي اصل را منبعي مناسب براي آشنايي با تاريخ رياضيات دوره اسلامي كه دانشمندان ايراني در ايجاد اين ميراث نقش عمده اي داشته اند عنوان كرد .

باقري كه دكتراي خود را از دانشگاه اوترخت هلند كسب كرده مطالعه تاريخ رياضيات را براي فراگيري و آموزش بهتر اين علم مفيد و موجب تقويت حس هويت اجتماعي و اعتماد به نفس و وابستگي به ميهن در جوانان عنوان كرد.

وي خاطرنشان كرد : براي كساني كه مايل به پژوهش جدي و بديع در تاريخ رياضيات باشند داشتن دانش رياضي در سطح كارشناسي و آشنايي با زبان عربي ضروري است و با داشتن اين زمينه مناسب يك منبع بسيار مفيد براي پژوهش كتاب ' زندگينامه رياضي دانان دوره اسلامي ' نوشته مرحوم ابوالقاسم قرباني است.

اين محقق و استاد بازنشسته توصيه كرد ،افراد دنبال استعدادها و علايق خود بروند و مباني علمي رشته مورد نظر را به صورت كلاسيك و دانشگاهي مطالعه كنند.

به گفته اين پژوهشگر در اين راه داشتن برنامه منظم و پي گيري و مقاومت در مقابل مشكلات شرط اساسي كار است .

محمد باقري سال 1329 در رشت به دنيا آمد ،وي دوره دبيرستان خود را در اين شهر به پايان رساند و سپس در رشته مهندسي برق در دانشگاه صنعتي شريف تهران به تحصيلات خود ادامه داد.

باقري كارشناسي ارشد و دكتراي خود را از دانشگاه اوترخت هلند در زمينه تاريخ رياضيات گرفت .

وي ابتدا بيشتر در زمينه ترويج علوم كار مي كرد، ولي بعدها فعاليت خود را بيشتر به تاريخ علوم، بويژه رياضيات و نجوم در ايران متمركز كرد .

از سال 1372 كار مهندسي را رها كرد و يكسره به امر پژوهش پرداخت ،اكنون سردبير مجله ميراث علمي اسلام و ايران است كه در مركز پژوهشي ميراث مكتوب منتشر مي‌شود و عضو وابسته هيئت علمي پژوهشكده‌ تاريخ علم دانشگاه تهران است .

از جمله تاليفات وي مي شود به 'واژگان رياضي '، ' از سمرقند به كاشان '، 'گزارش جامع طرح سراسري رؤيت هلال ماههاي قمري براي ايران ' اشاره كرد.

همچنين كتابهاي اصول حساب هندي ، اين جهان سرشار از شگفتيها، تبديلهاي هندسي، برخورد دانش آموزان با رياضيات و فرهنگ رياضيات ، برخي از كتابهاي متعدد ترجمه شده توسط وي هستند.

دكتر باقري همچنين دهها مقاله علمي منتشر نموده و سخنراني هاي بسياري نيز در مراكز علمي انجام داده است .ك/3