۱۸ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۰۸
کد خبر: 80985647
T T
۰ نفر

بیش از 3 میلیون زوج نابارور و درمان گران آنها

۱۸ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۰۸
کد خبر: 80985647
بیش از 3 میلیون زوج نابارور و درمان گران آنها

تهران-ایرنا-مشاوردفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی گفت:درحال حاضر بیش از 3 میلیون زوج در كشورنابارورهستند كه هزینه های درمان آنها گران است.

به گزارش ایرنا ، دكتر «محمد اسلامی» روز چهارشنبه درششمین كنگره مركز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری اظهارداشت : ناباروری در برخی از این افراد ، از نوع ناباروری اولیه و برخی دیگر نیز از نوع ناباروری ثانویه است.

وی گفت:افرادی كه ناباروری اولیه دارند كسانی هستند كه اصلا فرزند ندارند اما آنهایی كه ناباروری ثانویه دارند كسانی هستند كه یك فرزند داشته اما نمی توانند فرزند دوم یا سومی به دنیا بیاورند .

مشاوردفترسلامت خانواده وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی گفت:اگرهزینه های درمان این افراد ارزان شود و بیمه ها نیزآنها را تحت پوشش قرار دهند ،دو تا سه دهم درصد به نرخ باروری كل در جامعه اضافه می شود.

وی گفت: براساس گزارش مركز آمار ایران نرخ باروری كل در كشور 1،8 است اما بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال این نرخ به 1،7 می رسد.

وی با بیان اینكه باروری كل كه در سال های گذشته به 6،8 فرزند می رسید طی این سال ها به 1،8 رسیده است گفت : به عبارت دیگر حدود پنج فرزند در خانواده ها كاهش جمعیت داشته ایم .

مشاوردفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت افزود: هر چند در زمان حاضر نیز جمعیت كشور در حال افزایش است اما نگرانی ما بابت پایین بودن نرخ باروری كل است.

باروری كل به متوسط تعداد فرزندانی كه یك زن در دوران باروری خود می تواند به دنیا بیاورد اطلاق می شود كه در زمان حاضرمتوسط تعداد فرزندان برای زنان ایرانی به كمترازدو می رسد.

اسلامی تاكید كرد:باید بررسی كنیم كه چه عللی باعث عدم تمایل به داشتن فرزند بیشتر شده است.

وی گفت: درزمان حاضر 15 میلیون نفر در كشور در آستانه ازدواج هستند كه اگر 12 میلیون نفر آنها ازدواج كنند همان باروری كل 1،8 را داریم اما متاسفانه دو سال است كه كه تعداد ازدواج های كشور كم شده است.

وی گفت:هر چند در سال 75 افزایش ازدواج داشتیم اما به سال 89 كه رسیدیم این تعداد به 900 هزار ازدواج در سال و در سال 90 و 91 به 830 هزار ازدواج در سال رسید.



** باید كاری كرد كه مادر خاطره خوبی از دوران بارداری داشته باشد

مشاور دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشكی یكی ازعلل كاهش فرزندان در خانواده ها را داشتن خاطره بد از دوران بارداری و یا زایمان مادران عنوان كرد.

دكتر اسلامی افزود: در زمان حاضر حدود 60 درصد بارداری ها به سزارین ختم می شوند وممكن است یك مادراینطور فكر كند كه چند بار دیگر باید به اتاق عمل برای سزارین برود؟و همین موضوع باعث می شود كه برای بار دوم یا سوم به بارداری فكر نكند.

وی همچنین به آمادگی برای بارداری یك مادر هم تاكید كرد و گفت: یك مادر نمی تواند بدون برنامه ریزی باردار شود بلكه باید قبل از بارداری مطمئن شود كه مشكلاتی از جمله بیماری های زمینه ای ندارد.

وی گفت:71 درصد مرگ مادران به علت داشتن بیماری های زمینه ای بوده است كه اگر آنها مراقبت پیش ازبارداری داشتند شاید این میزان مرگ در كشور به وقوع نمی پیوست.

ششمین كنگره مركز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری كه امروز 18 دی در تالار امام علی دانشگاه شهید بهشتی افتتاح شد تا 20 دیماه به كار خود ادامه می دهد.

اجتمام (3) ** 1776 **