۱۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۷:۱۷
کد خبر: 80720027
T T
۰ نفر

اولاند: آمريكا از جاسوسي اروپا دست بردارد

۱۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۷:۱۷
کد خبر: 80720027
اولاند: آمريكا از جاسوسي اروپا دست بردارد

تهران – 'فرانسوا اولاند' رييس جمهوري فرانسه روز دوشنبه از آمريكا خواست فورا به جاسوسي از متحدان اروپايي اش پايان دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بندر سری بگاوان در برونئی، وی به خبرنگاران گفت: نمی توانیم این نوع رفتار بین شركا و متحدان را قبول كنیم و می خواهیم این مساله فورا پایان یابد.

اولاند در حالی این مساله را مطرح كرد كه پیشتر 'جان كری' وزیر امور خارجه آمریكا وعده داد در مورد این موضوع تحقیق كند.

در مذاكرات مستقیم كری با 'كاترین اشتون' مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اجلاس امنیتی 'آسه آن' در برونئی به موضوع شنود مكالمات تلفنی دفاتر اتحادیه اروپا پرداخته شد.

كری به خبرنگاران گفت: خانم اشتون این موضوع را با من در میان گذاشت و توافق كردیم كه برای بررسی این مساله با هم در تماس باشیم.

در همین حال، 'ویویان ردینگ' كمیسر قضایی اتحادیه اروپا گفت كه ممكن است انعقاد قراردادی بین این اتحادیه و آمریكا به دلیل این مساله با مشكل مواجه شود.

در تازه ترین افشاگری نسبت داده شده به 'ادوارد اسنودن' كارمند سابق سازمان سیا و پیمانكار پیشین آژانس امنیت ملی این كشور، روزنامه گاردین در شماره امروز خود گزارش داد كه فرانسه، ایتالیا و یونان در میان 38 اهداف عملیات جاسوسی سرویس های اطلاعاتی ایالات متحده بوده اند.

این گزارش پس از آن منتشر شد كه هفته نامه آلمانی اشپیگل براساس اسناد فاش شده توسط اسنودن خبر داد كه آژانس امنیت ملی آمریكا نزدیك به 500 میلیون مكالمه تلفنی در آلمان را شنود كرده است.

اشپیگل همچنین گزارش داد كه دفاتر اتحادیه اروپا در آمریكا نیز از سوی آژانس امنیت ملی این كشور مورد شنود قرار گرفته است.

اسناد فاش شده نشان می دهد كه سرویس های مخفی آمریكا، آلمان را بیش از دیگر كشورهای عضو اتحادیه اروپا هدف عملیات جاسوسی قرار داده اند.

مترجمام**9109 **
۰ نفر

سرخط اخبار جهان