۶ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۱۷
کد خبر: 80557734
T T
۰ نفر

رويترز:

وقوع درگيري هاي جديد در دارفور

۶ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۱۷
کد خبر: 80557734
وقوع درگيري هاي جديد در دارفور

تهران - خبرگزاري رويترز روز يكشنبه از وقوع درگيري هاي جديد در دارفور در غرب سودان خبر داد.

به گزارش ایرنا، رهبران قبیله های سودانی اعلام كردند كه درگیری های جدیدی بین قبایل عربی در منطقه دارفور در سودان به وقوع پیوسته كه موجب آوارگی بیش از پیش ساكنان این منطقه شده و این درحالی است كه درگیری های ماه گذشته نزدیك به 100 كشته بر جا گذاشت و بیش از 130 هزار تن آواره شدند.

بی نظمی و بی قانونی در بسیاری از مناطق سودان از جمله منطقه القاحل در غرب این كشور از سال 2003 علیه دولت كه متهم به حاشیه راندن اهالی این منطقه شده ، شروع شده است.

این گزارش می افزاید كه اقدامات خشونت بار از سال 2004 محدود شده ولی بار دیگر در ماه های گذشته از سرگرفته شده است.

بنابراین گزارش قبایل عربی سلاح هایی را كه از دولت برای سركوب شورشیان در دارفور به دست آورده بودند در برخی از درگیری ها به خاطر سلطه بر معادن طلا و موارد دیگر از جمله راهزنی در برخی نقاط به كارگرفته اند.

برپایه این گزارش، سازمان ملل گفته است درگیری های شدید در ژانویه بین دو قبیله عربی 'بنی حسین' و 'الرزیقات' بر سر دستیابی به طلا در منطقه 'جبل عامر' در شمال دارفور به وقوع پیوست كه موجب آوارگی 100 هزار تن شد.

بنابراین گزارش ، درگیری بین ارتش سودان و گروه شورشی در مركز دارفور نیز 30 هزار تن دیگر را آواره كرد.

در همین حال، یكی از رهبران قبیله بنی حسین در این باره گفت كه جنگجویان الرزیقات به منطقه السریف در شمال ایالت دارفور از سه جبهه حمله كردند كه منجر به كشته شدن 53 و مجروح شدن 83 تن گردید.

درگیری های پنجشنبه گذشته نیز آتش بس توافق شده در ژانویه گذشته را كه با وساطت رهبران دو قبیله به امضا رسیده بود، نقض كرد.

یكی از رهبران قبیله ای كه خواست نامش فاش نشود در این باره گفت كه درگیری ها چند ساعت ادامه داشت و با آمدن ارتش جلوی حمله گرفته شد ولی ما تا الان هیچ گونه كمك های پزشكی برای معالجه زخمی ها دریافت نكرده ایم.

محمد عیسی یكی از رهبران قبیله الرزیقات تاسف خود را از درگیری های جدید اعلام كرد و گفت كه وی در بین اعضای دو قبیله الرزیقات و بنی حسین نبوده است.

وی اظهار داشت كه مهاجمان از شبه نظامیانی بودند كه از سوی دولت مسلح شده اند و مسوولیت این درگیری ها با دولت است.

ارزیابی های سازمان ملل و گروه های مدافع حقوق بشر حاكی از آن است كه صدها هزار تن در جریان درگیری ها در دارفور كشته شده اند در حالی كه دولت تعداد كشته شدگان را نزدیك به 10 هزار تن اعلام كرده است.

این گزارش می افزاید، دادگاه جنایی بین المللی حكم دستگیری عمر البشیر و برخی از دستیاران وی را به اتهام اقدام به جنایات جنگی در دارفور صادر كرد.

این درحالی است كه البشیر و دستیارانش این اتهامات را رد می كنند.

این گزارش می افزاید، تحقیق در باره حوادث دارفور به دلیل آنكه سودان موانعی در برابر سفر اصحاب رسانه و خبرنگاران و همچنین امدادگران و دیپلمات ها به این كشور ایجاد كرده است، بسیار سخت است.

مترجمام**1408**1515

سرخط اخبار جهان