۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۱
کد خبرنگار: 3005
کد خبر: 85475145
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استقبال الازهر از پیوستن مصر به شکایت از رژیم صهیونیستی

تهران- ایرنا- الازهر مصر از پیوستن این کشور به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی دادگستری استقبال کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری«سما»، الازهر در بیانیه ای از حمایت کامل خود از اقدام دولت مصر در پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی خبر داد و این اقدام را در چارچوب دفاع از فلسطین، مقابله با اشغالگران و حمایت های همیشگی مصر از ساکنان نوار غزه دانست.

این نهاد دینی، خواستار گسترش و افزایش فشارهای سیاسی و مردمی بر رژیم صهیونیستی و محاصره سیاسی و اقتصادی به منظور متوقف شدن خونریزی ها و مجازات سران آن شد که در طول ۷۵ سال گذشته، اقدام به قتل و جنایت در حق ملت فلسطین کرده اند.

الازهر همچنین خواهان اقداماتی برای پایان دادن به جنایت های اخیر رژیم صهیونیستی شد که در ۲۲۰ روز گذشته بی وقفه ادامه یافته است.

در همین حال، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز در بیانه ای از مصر به خاطر پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی قدردانی کرد و خواستار پیوستن همه کشورهای عربی به این شکایت شد.

این گروه مقاومت از مصر خواست که به تلاش ها برای شکستن محاصره نوار غزه و بازگشایی گذرگاه رفح به عنوان یک گذرگاه فلسطینی- مصری ادامه دهد.

این بیانیه پس از آن صادر شد که وزارت امور خارجه مصر روز یکشنبه اعلام کرد که قاهره به طور رسمی به شکایت ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری می‌پیوندد.

براساس این بیانیه، با توجه به شدت یافتن جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی، اصرار این رژیم بر ارتکاب هدفمند و عمدی جنایات اعم از کشتار غیرنظامیان، وادار کردن آنها به ترک سرزمینشان، تخریب تأسیسات زیربنایی نوار غزه که منجر به ایجاد بحران انسانی بی سابقه در این منطقه شده، مصر تصمیم به پیوستن به این شکایت گرفته است.

وزارت امور خارجه مصر در بیانیه خود همچنین از رژیم صهیونیستی خواست به تعهداتش به عنوان نیروی اشغالگر در نوار غزه پایبند باشد و دستورات موقت صادره از سوی دیوان دادگستری بین المللی در لاهه را اجرا کند.

پیشتر آفریقای جنوبی شکایتی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نقض کنوانسیون نسل‌کشی به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده‌ بود.

نخستین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره بررسی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در پرونده نسل کشی این رژیم در نوار غزه ۲۱ دی ۱۴۰۲برگزار شد. در جریان این نشست، نماینده آفریقای جنوبی و تیم حقوقی این کشور به طور جداگانه تاکید کردند که رژیم اسرائیل کشتار جمعی را تشدید کرده‌ و نسل‌کشی و کشتار فلسطینیان در غزه باید متوقف شود.

جلسه دوم نیز فردای همان روز (جمعه ۲۲ دی) برگزار شد و چند هفته به قضات دادگاه فرصت داده‌ شد تا حکم نهایی را در این پرونده صادر کنند.

وزیر دادگستری و نماینده آفریقای جنوبی در جریان نخستین جلسه این دادگاه تصریح کرد: اسرائیل جنایات و اقدامات کشتار جمعی در فلسطین را از سال ۱۹۴۸ تشدید کرده‌ است. ملت فلسطین از سال ۱۹۴۸ تاکنون از حق تعیین سرنوشت خود محروم شده‌ است. قوانین اسرائیل برای تحمیل آپارتاید بر فلسطینیان طراحی شده‌ و ما در آفریقای جنوبی از ابتدا از جنایات نسل‌کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین آگاه بودیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha