تداوم تظاهرات در تفلیس علیه لایحه جنجالی پارلمان گرجستان

تهران- ایرنا- مردم تفلیس که بار دیگر از روز شنبه در اعتراض به لایحه موسوم به «شفافیت نفوذ خارجی» به خیابان‌های پایتخت گرجستان آمده‌اند، دوشنبه شب نیز در اعتراض به طرح این لایحه در پارلمان گرجستان، تظاهرات کردند.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا به نقل از ای بی سی نیوز، در حالی که قانونگذاران گرجستانی در پارلمان این کشور در مورد تصویب لایحه «شفافیت نفوذ خارجی» بحث می‌کردند، هزاران نفر برای سومین روز متوالی با در دست داشتن پرچم‌های گرجستان و اتحادیه اروپا و شعار «جورجیا!» در مقابل پارلمان این کشور به تظاهرات پرداختند.

وزارت کشور گرجستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای پلیس تفلیس برای متفرق کردن معترضان با آنها درگیر شدند که در جریان این درگیری، ۲۰ نفر از معترضان از جمله دو شهروند آمریکایی و یک شهروند روسی دستگیر شدند.

به گزارش ایرنا، ایراکلی کوباخیدزه نخست وزیر گرجستان روز یکشنبه و به رغم اعتراضات گسترده به لایحه موسوم به «شفافیت نفوذ خارجی» اعلام کرد که این لایحه را به تصویب خواهد رساند.

کوباخیدزه گفت که حزب حاکم «رویای گرجی» هفته جاری این لایحه را تصویب خواهد کرد و تهدید کرد، معترضان در صورتی که به خشونت متوسل شوند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

احزاب و گروه‌های اپوزیسیون از هواداران خود خواسته‌اند که دوشنبه مقابل پارلمان تظاهرات کرده و از ورود قانونگذاران به پارلمان جلوگیری کنند.

این لایحه جنجالی، سال گذشته با نام «عامل نفوذ خارجی» پیشنهاد شده بود و در ادامه به «شفافیت نفوذ خارجی» تغییر نام یافت. معترضان این لایحه را بازتابی از یک قانون مشابه روسی می‌دانند و در تظاهرات خود شعار می‌دادند: نه به قانون روسی.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، «عامل خارجی» یک اصلاح مربوط به اتحاد جماهیر شوروی سابق است و چنین افرادی خائن یا دشمن کشور شناخته می‌شوند.

اگر این لایحه در پارلمان گرجستان تصویب شود سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌هایی که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج از کشور دریافت می‌کنند، عامل یا عنصر خارجی شناخته می‌شوند.

معترضان می‌گویند که این لایحه تلاش گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا را تضعیف می‌کند.

در هفته‌های گذشته معترضان اعتراضات گسترده‌ای را علیه این لایحه سازماندهی کردند که به درگیری‌هایی میان آنها و ماموران امنیتی منجر شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha