۹ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7923434
T T
۰ نفر
مجلس صربستان قطعنامه ای را برای کوزوو تصویب کرد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/09 سیاسی.قطعنامه.کوزوو.صربستان بلگراد - مجلس نمایندگان صربستان بعد از 12 ساعت بحث و تبادل نظر قطعنامه ای را برای حفاظت از صرب های کوزوو و احترام به قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل تصویب کرد.
به گزارش ایرنا، این قطعنامه بامداد روز یکشنبه، با 181 رای موافق در قبال 20 رای مخالف و چهار رای ممتنع به تصویب رسید.
در نشست فوق العاده مجلس نمایندگان صربستان که به درخواست دولت این کشور برای بحث در خصوص وضعیت بحرانی اخیر در کوزوو برگزار شد، افزون بر نمایندگان تمامی احزاب پارلمانی، بوریس تادیچ رییس جمهور، میرکو تسوتکوویچ نخست وزیر و وزیران کابینه وی نیز حضور داشتند.
در متن قطعنامه مجلس صربستان در دفاع از تمامیت ارضی کشور گفته شده که مجلس این کشور معتقد است از طریق مذاکرات صلح آمیز و در چارچوب قانون اساسی جمهوری صربستان می توان به راه حل تفاهم آمیز و قابل قبول برای حل بحران اخیر در کوزوو دست یافت.
میرکو تسوتکوویچ نخست وزیر صربستان در نشست پارلمان، حکومت موقت در پریشتینا را عامل حوادث اخیر در شمال کوزوو دانست و گفت که پریشتینا بحران اخیر در منطقه شمالی کوزوو را با هدف تحریک کردن صربستان برای قطع مذاکرات بین هیات های مذاکره کننده بلگراد و هیات مذاکرات کننده پریشتینا بوجود آورده است.
نمایندگان بلگراد و پریشتینا از دسامبر سال گذشته میلادی مذاکراتی را برای حل و فصل مساله کوزوو با وساطت اتحادیه اروپا در بروکسل شروع کرده اند که تاکنون پنج دور از این مذاکرات انجام شده است.
نخست وزیر صربستان در نشست فوق العاده مجلس این کشور افزود که در قطعنامه پیشنهادی دولت صربستان درباره وضعیت کنونی کوزوو تاکید شده است که بلگراد بر موضع خود برای مساله کوزوو که حل و فصل مسایل از طریق صلح و برپایه ارزش های دمکراتیکی باشد، تاکید دارد.
تسوتکوویچ با اشاره به اینکه بحران اخیر در کوزوو به خاطر اقدام یکجانبه و غیرمسئولانه پریشتینا اتفاق افتاده است، گفت: هدف از این وقایع تغییر دادن واقعیت ها، آزار دادن ساکنین صرب کوزوو و برقراری نهادهای موقت پریشتینا در منطقه شمالی کوزوو است.
نخست وزیر صربستان همچنین با تاکید بر اینکه صربستان از روند مذاکرات برای رفع بحران در کوزوو استفاده می کند، افزود: صربستان از هیچ اقدامی که منجر به خطر افتادن زندگی صرب های کوزوو و یا به خطر افتادن ثبات منطقه شود، استفاده نمی کند.
بوریس تادیچ رییس جمهور صربستان نیز در نشست پارلمان این کشور پیرامون حوادث اخیر در شمال کوزوو که تا بامداد روز یکشنبه به وقت محلی به درازا کشید با اشاره به اینکه صربستان جنگ نمی کند، تصریح کرد که صربستان کشور صلح است.
رییس جمهور صربستان با صراحت به حمایت برخی کشورها از تحریم پریشتینا بر واردات کالا از نقاط مرکزی صربستان به کوزوو اشاره کرد و یادآور شد که این امر بر خلاف اصول اساسی اروپای مدرن است.
در متن پیشنهادی قطعنامه دولت صربستان درباره حوادث اخیر در کوزوو ضمن محکوم کردن هر گونه خشونت در کوزوو، تاکید شده که بحران کنونی در کوزوو از طریق راههای مسالمت آمیز حل و فصل شود.
همچنین در این قطعنامه تاکید شده که مجلس نمایندگان صربستان از ادامه مذاکرات دولت این کشور با پریشتینا با هدف یافتن راه حل برای رفع مسایل شهروندان استان جنوبی صربستان، حمایت می کند.
مجلس نمایندگان صربستان همچنین در این قطعنامه جامعه بین المللی را به محکوم کردن هر اقدام یک جانبه ای که مانع مذاکرات بلگراد و پریشتینا برای حل و فصل مساله کوزوو شود، فرا خواند.
بحران اخیر در کوزوو از هفته گذشته بعد از تصمیم دولت پریشتینا مبنی بر ممنوعیت ورود کالاهای صربستان به کوزوو آغاز شد و با کنترل منطقه مرزی یارینه و برنیاک در نقاط مرزی شمال کوزوو با صربستان توسط نیروهای ویژه پلیس کوزوو شدت یافت.
در بحران چند روز گذشته در قسمت شمالی کوزوو، یک نفر از نیروهای پلیس کوزوو کشته و ایستگاه مرزی یارینه در شمال کوزوو با صربستان توسط حدود 50 نفر از افراطیون که هویت آنها مشخص نیست به آتش کشیده شد.
دولت پریشتینا چند روز پیش با اتخاذ تصمیمی کنترل ایستگاههای مرزی در شمال کوزوو با صربستان را توسط نیروهای ویژه پلیس کوزوو اعلام کرد که این امر با واکنش شدید صربهای شمال کوزوو روبرو شد.
منطقه کوزووسکا میتروویستا در شمال کوزوو قرار دارد که توسط رودخانه ایبرا به دو قمست جنوبی و شمالی تقسیم شده است.
ساکنان قسمت شمالی کوزووسکا میترویتسا را صربها و قسمت جنوبی را آلبانیایی تباران تشکیل می دهند.
دولت پریشتینا با تصمیم ممنوعیت کالاهای صربستان به کوزوو خواهان این است که صربستان مهر گمرک کوزوو را به رسمیت بشناسد.
صربستان براساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل تنها هیات غیر نظامی سازمان ملل و نیروهای بین المللی کی فور مستقر در کوزوو را قبول و به رسمیت می شناسد.
کارشناسان سیاسی منطقه بالکان معتقدند که به رسمیت نشناختن مهر گمرک کوزوو از سوی صربستان از جمله دلایل اتخاذ تصمیم دولت پریشتینا برای ممنوعیت کالاهای صربستان به کوزوو به شمار می رود.
نیروهای بین المللی کی فور مستقر در کوزوو نیز برای جلوگیری از گسترش بحران در مرزهای شمالی کوزوو با صربستان این مناطق را محدوده ممنوعه امنیتی اعلام کردند و صربهای شمال کوزوو نیز راههای ارتباطی نیروهای بین المللی کی فور به ایستگاه های مرزی شمال کوزوو با صربستان را مسدود کردند پارلمان کوزوو در فوریه سال 2008 میلای به طور یک جانبه از صربستان اعلام استقلال کرد و تاکنون 77 کشور استقلال آن را به رسمیت شناخته اند.
صربستان کوزوو را استان جنوبی خود می داند و اعلام یک جانبه استقلال آن را قبول ندارد و خواهان باطل کردن سند استقلال کوزوو از راههای دیپلماتیک و صلح آمیز است.
از ژوئن سال 1999 میلادی، کوزوو تحت قیمومیت هیات غیر نظامی سازمان ملل قرار دارد و نیروهای کی فور نیز برای تامین امنیت در کوزوو مستقر شده اند اروپام 1080**2061** شماره 011 ساعت 06:41 تمام
۰ نفر