۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱:۳۰
کد خبر: 84840364
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

شنیده شدن صدای تیراندازی و آژیر حمله هوایی در کوزوو

تهران-ایرنا- رسانه‌های محلی بامداد دوشنبه از شنیده شدن صدای آژیر حمله هوایی و تیراندازی در مناطق شمالی و صرب‌نشین کوزوو و در نزدیکی مرز با صربستان خبر دادند.

به گزارش ایرنا از اسوتنیک، رسانه‌های محلی اعلام کردند که مردم در حال سنگر سازی در کوزوو هستند. 

تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، استفاده از کامیون‌ها و خودروها برای ایجاد سنگر و مسدود کردن جاده‌ها را نشان می‌دهد. 

در شهر لپوساویچ، زنگ‌ کلیساها بدون وقفه به صدا درآمده‌اند. 

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان، روز یکشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که پلیس کوزوو در حال برنامه‌ریزی عملیات نظامی علیه صرب‌های ساکن در مناطق شمالی این کشور است. 

وی تاکید کرد که بلگراد تمام تلاش خود را برای حفظ صلح انجام خواهد داد و از شهروندان این کشور خواست فریب هیچگونه اقدامات تحریک آمیزی را نخورند تا رژیم در پریشتینا نتواند خود را قربانی تجاوزات صربستان نشان دهد. 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه از مقامات پریشتینا و حامیان آمریکایی و اتحادیه اروپا آن‌ها خواست تا "اقدامات تحریک آمیز را متوقف کنند و به حقوق صرب‌ها در کوزوو احترام بگذارند. "

به گزارش ایرنا، منطقه کوزووسکا میتروویستا در شمال کوزوو قرار دارد که توسط رودخانه "ایبرا" به دو قسمت جنوبی و شمالی تقسیم شده است. ساکنین قسمت شمالی کوزووسکا میترویتسا را صرب‌ها و قسمت جنوبی آن را آلبانیایی تباران تشکیل می‌دهند. صربهای کوزوو از حکومت مرکزی صربستان در بلگراد پیروی می‌کنند. 

 آلبانیایی‌تبارهای کوزوو بطور یکجانبه در سال ۲۰۰۸میلادی از صربستان اعلام استقلال کردند. 

صربستان که بر اساس قانون اساسی خود و قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد، کوزوو را استان جنوبی خود می‌داند، اعلام استقلال یک جانبه آن را قبول ندارد و خواستار ابطال سند استقلال کوزوو از راه‌های دیپلماتیک و صلح آمیز است.

صربستان از اکتبر سال ۲۰۱۲ برای حل و فصل مساله کوزوو، مذاکراتی را با مقامات پریشتینا شروع کرده و این مذاکرات اکنون با وساطت اتحادیه اروپا ادامه دارد. 

کوزوو براساس قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئن سال ۱۹۹۹، تحت قیمومیت هیات غیرنظامی این سازمان قرار دارد و نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موسوم به 'کی فور' برای تامین امنیت در این سرزمین مستقر شده‌اند. 
 


 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha