۲۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۹
کد خبر: 82764015
T T
۰ نفر
پوتین: نیروهای آمریكایی در سوریه از سركوب كردن تروریست ها خودداری كردند

مسكو - ایرنا - ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت: نیروهای آمریكایی در سوریه بارها از مبارزه و سركوب كردن تروریست ها خودداری نموده و بر اثر اقدامات نظامیان این كشور، تروریست ها از نابودی هلاكت نجات یافتند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، پوتین در كنفرانس مطبوعاتی در باره استفاده آمریكا از گروه های تروریستی خاطرنشان كرد: آنها (طرف آمریكایی) در گذشته سازمان القاعده را برای مبارزه با حضور اتحاد شوروی سابق در افغانستان ایجاد كردند.
دفتر مطبوعاتی كاخ كرملین به نقل از سخنان پوتین نوشت: تروریست های القاعده بعدها در روز 11 ماه سپتامبر 2001 به نیویورك حمله كردند.
رئیس جمهوری روسیه گفت: الان هم در سوریه شاهد هستیم و خلبان روسی نیز گزارش می دهند و بارها پهپادهای تجسسی روسیه عكسبرداری است كه تروریست ها از سوریه به عراق فرار می كنند.
پوتین گفت: نظامیان روس این موارد را به شركای آمریكایی گزارش می دهند و مسیر حركت تروریست ها را به طرف آمریكایی می گویند، اما آنها (آمریكایی ها) هیچ عكس العملی نشان نمی دهند. در نتیجه تروریست ها فرار می كنند.
وی با طرح این سوال كه چرا نظامیان آمریكایی این گونه رفتار می كنند، اظهار كرد: زیرا آنها فكر می كنند كه می توان از این تروریست ها برای مبارزه با حكومت بشار اسد در سوریه استفاده كرد.
رئیس جمهوری روسیه هشدار داد این گونه اقدامات طرف آمریكایی بسیار خطرناك است كه برای آنها نیز تهدیدآفرین خواهد بود.
روسیه بارها از آمریكا به دلیل حمایت از گروه های تروریستی در سوریه برای پیشبرد اهداف خود انتقاد كرده است.
ژنرال ایگور كوناشنكوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز دوازدهم مهر ماه در بیانیه ای اعلام كرد: حمایت آمریكا از داعش مانع اصلی نابودی این گروه تروریستی شده است.
وی افزود: موفقیت های ارتش سوریه با حمایت نیروی هوافضای روسیه كه منجر به آزادی بخش هایی از ساحل روخانه فرات از گروه تروریستی داعش شده با نقشه های پنتاگون متضاد است.
بنا به اعلام شبكه دوم تلویزیون دولتی روسیه، كوناشنكوف برای نمونه به اقدام حدود 300 تروریست داعشی برای حمله به ارتفاعات مشرف به منطقه القریتین در استان حمص در روز 28 سپتامبر (6 مهر) اشاره كرد.
وی همچنین افزود: داعشی ها با دهها خودرو به آسانی از مسیر مقرهای پنهانی ارتش سوریه در مناطق البصیری و الشیمی عبور كردند. آنها مشخصات سنگرهای نیروهای سوری را در دست داشتند كه از ارتش آمریكا گرفته بودند.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین گفت: تروریست های داعشی همزمان به واحدهای ارتش سوریه در امتداد جاده دیرالزور-تدمر كه از آن تداركات و كمك های انسانی به شهر دیرالزور ارسال می شود، حمله كردند.
وی آمریكا را متهم كرد كه از طریق نظامیان تحت امر در سوریه اقدامات تروریست های داعشی را هماهنگ و در حمله به واحدهای نظامیان سوری به آنان كمك می كند.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه ادامه داد: ارتش سوریه برای دفع حمله داعشی ها به جاده تدمر-دیرالزور تلاش های گسترده ای كرد و توانست مناطق اشغال شده را بازپس بگیرد.
به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز دیروز اعلام كرد: آمریكا در سوریه میهمان ناخوانده است و علیه نیروهای روسی اقدامات تحریك آمیز مرگبار و خطرناك انجام می دهد.
وزارت دفاع روسیه هم سوم مهر ماه اعلام كرد: داده ها و تصاویر ماهواره ای بار دیگر همكاری آمریكا با گروه تروریستی داعش در سوریه را اثبات كرد.
شبكه دوم تلویزیون دولتی روسیه به نقل از این بیانیه گفت: تصاویر ماهواره ای از دیرالزور بین هشتم و 12 سپتامبر (18 تا 21 شهریور ماه) از منطقه دیرالزور سوریه، بار دیگر این واقعیت را اثبات كرد كه آمریكا با داعش همكاری می كند.
در بیانیه آمده است: نیروهای ویژه آمریكایی در شمال استان دیرالزور شرایط عبور بدون مانع نیروهای دمكراتیك سوریه (كردهای سوری تحت حمایت آمریكا) را از منطقه تحت كنترل تروریست های داعشی فراهم می كنند.
بنا به این گزارش، در منطقه تحت كنترل داعشی ها در استان دیرالزور شمار زیادی خودروهای نظامی هامر نیروهای ویژه آمریكایی به چشم می خورد.
این خودروها كه به سوی دیرالزور در شرق ساحل رودخانه فرات در حركت بودند با وجود عبور از منطقه تحت كنترل داعش مورد حمله قرار نگرفتند.
در ادامه گزارش آمده است: نیروهای آمریكایی در عبور از منطقه هیچ ترسی نداشته و نگهبانی را نیز نگماشته بودند كه نشان می دهد با گروه تروریستی داعش سازش دارند.
وزارت دفاع روسیه خاطرنشان كرده است: نیروهای ویژه آمریكایی گروههای مسلح غیرقانونی را برای حمله به مراكز ارتش سوریه تحریك می كنند تا از پیشروی موفق نظامیان سوری به شرق این كشور و شهر دیرالزور جلوگیری كنند كه نمونه بسیار ناخوشایند آن تحریك تروریست های جبهه النصره برای حمله به منطقه ادلب بود كه منجر به محاصره (كوتاه مدت) یك دسته از نیروهای روسی شد.
چندی پیش نیز رییس اداره اصلی عملیات ستاد كل نیروهای مسلح روسیه اواخر شهریور ماه همدستی و همكاری پنهان آمریكا با تروریست ها در سوریه را اعلام كرده بود.
ژنرال سرگئی رودسكوی اظهار كرد: تروریست های جبهه النصره تحت حمایت آمریكا حملات گسترده ای را در شمال غرب سوریه انجام دادند و گروهی از نیروهای ویژه روسی را در منطقه ادلب به محاصره در آوردند.
وی گفت: بر پایه اطلاعات در دست، این حمله را سازمان های اطلاعاتی آمریكا ترتیب داده و سازماندهی كردند تا از پیشروی موفق ارتش سوریه در شرق دیرالزور جلوگیری كنند.
اروپام*391**1144* انتشار دهنده: علیرضا جباری