۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۰
کد خبر: 82555786
T T
۰ نفر
كارخانه موليبدن ميانه پس از چهار سال تعطيلي دوباره راه اندازي مي شود

تبريز- ايرنا - فرماندار شهرستان ميانه از راه اندازي كارخانه موليبدن اين شهر پس از چهار سال تعطيلي در آينده اي نزديك خبر داد.

حميد شكري روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، با اشاره به اينكه احداث اين واحد صنعتي از سال 1392 معطل مانده بود، افزود: با پيگيري هايي كه انجام داديم اين كارخانه سه ميليون تني بعد از اتمام مطالعات توجيهي از اوايل تيرماه امسال راه اندازي مي شود.
وي اظهار كرد: بنابر اعلام مديرعامل كارخانه تاكنون بالغ بر 140 ميليارد ريال براي انجام اين طرح هزينه شده و براي ايجاد كارخانه فرآوري، در حال تهيه طرح توجيهي و نقشه هاي اجرايي هستند كه از اوايل تيرماه مراحل ژئوتكنيك و استعلام از دستگاه هاي اجرايي انجام خواهد شد.
شكري ادامه داد: موليبدن كاربردهاي فراواني در صنايع دارد و يكي از نادرترين عناصر صنعتي است كه مقدار آن به طور متوسط در پوستة زمين بسيار پايين است و با توجه به اينكه مقدار موليبدن در سنگ معدن حاوي اين فلز خيلي كم است و از سنگ‌ هاي معدن كه شامل چند دهم يا حتي چند صدم درصد موليبدن است، اهيمت آن به عنوان يكي از مواد اوليه قابل مصرف در صنايع مختلف و انجام مطالعات اوليه براي بهبود بازيابي و مصرف آن ضروري مي‌ باشد.
وي گفت: از مهمترين كاربردهاي موليبدن نه تنها متالوژي است بلكه در صنايع الكتريكي و الكترونيكي، صنايع هوايي، انرژي هسته‌‌ اي، صنايع شيميائي و مواد شيميائي كاربرد دارد.
شكري، احداث كارخانه لوله هاي مانيسمان توسط سرمايه گذار بخش خصوصي در شهرك صنعتي توسعه عمران ميانه را كه در مرحله اخذ مجوز و تهيه طرح توجيهي است، از ديگر طرح هاي سرمايه گذاري در راستاي توسعه و اشتغالزايي منطقه عنوان كرد.
وي افزود: لوله هاي مانيسمان جهت انتقال نفت و گاز كاربرد داشته و يكي از صنايع زيرشاخه فولاد مي باشد كه خوشبختانه شهرستان ميانه از ظرفيت هاي شركت هاي توليد كننده فولاد برخوردار است.
فرماندار ميانه ادامه داد: نيروگاه بادي 50 مگاواتي شهر آق كند شهرستان ميانه نيز در تير ماه امسال به صورت رسمي كلنگ زني خواهد شد كه اين پروژه شامل 20 توربين 2 و نيم مگاواتي و پست بوده و تملك قسمت هايي از آن انجام شده است.
شكري اضافه كرد: با پيگيري فرمانداري، كليه مشكلات و موانع انجام اين پروزه مرتفع شده و برنامه ريزي لازم براي دومداره كردن خط 63 ميانه به كاغذكنان با مشاركت شركت مپنا به اتمام رسيده است.
وي، با اشاره به اتمام مطالعات سه پهنه ميانه توسط شركت ايميدرو و مشخص شدن مواد معدني آن، گفت: پيگيري لازم جهت اخذ پروانه اكتشاف انجام و مقرر شد شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران با هماهنگي معاونت استانداري و فرمانداري ويژه ميانه، نسبت به صدور مجوز اقدام نمايد و در هر مرحله از كار، سرمايه گذاران بخش خصوصي نسبت به ادامه عمليات تا فرآوري مواد معدني اقدام كرده و واگذاري آن از ايميدرو به بخش خصوصي نيز انجام شود.
خبرنگار: زهره غلامي ** انتشار: محمد رستگار
3038/7231/6183

سرخط اخبار استان‌ها