۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۳۸
کد خبر: 82275708
T T
۰ نفر
تحركات جدید در پاكستان برای از سرگیری روند مذاكرات صلح افغانستان

اسلام آباد - ایرنا - منابع آگاه در پاكستان روز شنبه اعلام كردند كه هیاتی متشكل از سه نفر از اعضای ارشد دفتر سیاسی طالبان در قطر در روزهای اخیر وارد پاكستان شده اند تا مذاكراتی درخصوص مسائل مختلف از جمله روند صلح در افغانستان، با مقامات اسلام آباد داشته باشند.

به گزارش ایرنا، سایت اینترنتی روزنامه انگلیسی زبان 'اكسپرس تریبیون' پاكستان، یكی از اهداف این سفر را رایزنی طالبان با مقامات پاكستانی در خصوص بازداشت شدن تعدادی از اعضای طالبان در پاكستان و تلاش برای آزاد كردن این افراد اعلام كرده است.
طالبان افغانستان همواره اعلام كرده است كه یكی از شروط اصلی بازگشت این گروه به پای میز مذاكرات صلح، آزادی برخی اعضای ارشد این گروه است كه بدست پاكستان بازداشت شده اند.
سایت اینترنتی روزنامه 'داون' هم نوشته است كه سفر هیات طالبان به پاكستان برای انجام مذكراتی در خصوص گفت و گوهای اخیر طالبان افغانستان و نمایندگان دولت كابل در قطر، انجام شده است.
طالبان افغانستان دو روز پیش در بیانیه ای، اگرچه انجام هرگونه مذاكراه میان گروه و دولت كابل در قطر را تكذیب كرد اما گزارش ها حكایت از آن دارد كه مذاكراتی غیررسمی در قطر بین دو طرف برای بررسی زمینه های ادامه مذاكرات صلح، انجام شده است.
طالبان هفته گذشته تایید كرد كه یكی از اعضای ارشد این گروه كه در زمان رهبری ملا اختر منصور، رئیس دایره اطلاعات طالبان بوده است، در ایالت بلوچستان پاكستان و از سوی نیروهای امنیتی این كشور دستگیر شده است.
به هرحال بازداشت اعضای طالبان افغانستان در پاكستان فقط شامل همین یك نفر نمی شود و تعدادی از آنان در اختیار پاكستان هستند.
پاكستان قبلا به صراحت اعلام كرده بود كه از اعضای طالبان كه در اختیار خود دارد، به عنوان ابزاری برای وادار كردن این گروه به حضور در پای میز مذاكرات صلح با دولت كابل استفاده خواهد كرد.
روزنامه اكسپرس تریبیون همچنین به نقل از برخی منابع طالبان افغانستان نوشته است كه هیات سه نفره طالبان در پاكستان علاوه بر رایزنی درخصوص اعضای بازداشت شده این گروه، درباره روند مذاكرات صلح نیز با مقامات پاكستان گفت و گوهایی خواهد داشت.
گزارش رسانه های پاكستان حاكی است كه دولت این كشور سعی دارد تا از روش های مختلف از جمله شناساسی و بازداشت اعضای ارشد این گروه در نقاط مختلف پاكستان، طالبان را برای پیوستن به روند مذاكرات صلح با دولت افغانستان تحت فشار قرار دهد.
دور پنجم و در واقع آخرین دور از نشست های گروه چهارجانبه صلح افغانستان، روز 29 اردیبهشت ماه سال جاری به میزبانی اسلام آباد برگزار شد اما تنها چهار روز بعد از انجام دور پنجم این گفت و گوها، نیروهای آمریكایی در اقدامی خودسرانه، 'ملا اختر منصور' رهبر وقت طالبان افغانستان را در منطقه ای در بلوچستان پاكستان هدف حمله هوایی قرار دادند و با كشته شدن اختر منصور، روند مقدمه سازی برای انجام مذاكرات صلح، تا به امروز، به طور كامل متوقف شده است.
چند روز پس از كشته شدن ملا اختر منصور بدست نیروهای آمریكایی، فاش شد كه وی درست چند روز قبل از اینكه بدست آمریكایی ها كشته شود، تصمیم به حضور در مذاكرات صلح با دولت كابل گرفته بود اما آمریكایی ها با كشتن او، مانع از انجام این مذاكرات شدند.
بسیاری از تحلیل گران پاكستانی مسلط به مسائل افغانستان و منطقه از جمله رحیم الله یوسف زی تحلیل گر پاكستانی مسائل افغانستان و رستم شاه مهمند سفیر پیشین پاكستان در افغانستان می گویند كه حتی در صورت از سرگرفته شدن نشست های گروه چهارجانبه با حضور آمریكا، هیچ نقطه روشنی در افق روند این نشست ها برای كمك به صلح افغانستان دیده نمی شود و مادامی كه بیگانگان در افغانستان حضور دارند، طالبان افغانستان پای هیچ قراردادی را با عنوان 'قرارداد صلح' امضا نخواهد كرد.
این كارشناسان و تحلیل گران مسائل افغانستان همچنین معتقدند ایران به عنوان یك بازیگر مهم منطقه و همسایه قدرتمند افغانستان و پاكستان كه روابط دوستانه ای با هر دو كشور دارد، می تواند گزینه خوبی برای كمك به تحقق صلح در افغانستان باشد.
آساق**1723
انتشار دهنده: محمدرضا منافی

سرخط اخبار جهان