۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۰۶
کد خبر: 85482537
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

همکاری تجاری و سرمایه گذاری مالزی و ازبکستان گسترش پیدا می‌کند

تهران – ایرنا - منابع خبری مالزی امروز (یکشنبه) اعلام کردند که با توجه به توافقات انجام شده در سفر رسمی سه روزه نخست وزیر این کشور به ازبکستان، تجارت و سرمایه گذاری محور اصلی همکاری‌های دوجانبه ۲ کشور خواهد بود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری برناما، انور ابراهیم گفته است در گفت‌وگو با شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان در شهر تاشکند بر دو جنبه تجارت و سرمایه گذاری تاکید شده است.

وی افزود: گفت‌وگو با شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان بر فرصت‌های سرمایه گذاری و تجارت با توجه به نقاط قوت ازبکستان، از جمله در بخش معدن متمرکز بود. ازبکستان ظرفیت بالایی در زمینه انرژی مانند هیدروژن و آمونیاک دارد.

نخست وزیر مالزی امروز در پایان سفر خود به ازبکستان خطاب به رسانه‌های این کشور گفت: به همین دلیل مذاکرات اولیه ای بین شرکت‌های ازبکستان با پتروناس (شرکت دولتی نفت‌ و گاز مالزی) انجام شد. موضوعات دیگری مانند آموزش، فرهنگ و گردشگری هم مطرح شد اما تمرکز (اصلی) ما بر تجارت و سرمایه گذاری است.

انور ابراهیم گفت که رئیس جمهوری ازبکستان به کمیته عالی همکاری فنی مشترک، با ریاست وزرای امور خارجه ۲ کشور، نیز پیشنهاد کرده است که حوزه جامع‌تری را در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: به علاوه، وزارت سرمایه گذاری تجارت و صنعت مالزی (MITL) فعالیت‌های تجاری را برای هماهنگی وزارتخانه‌های امور خارجه کشورهای طرفین ترتیب و شرح خواهد داد. سایر موضوعات گفت‌وگوها مشارکت ازبکستان در مجمع جهانی اقتصاد و دارایی اسلامی (GFIEF) در کوالالامپور از ۲۸ تا ۲۹ مه سال جاری میلادی (۸ تا ۹ خرداد) و همکاری میان شرکت توسعه تجارت خارجی مالزی (MATRADE) و اتاق بازرگانی و صنعت ازبکستان (CCIU) و همچنین همکاری دانشگاه هایی مانند ساراواک و اوتارا اندونزی با دانشگاه‌های ازبکستان در چندین زمینه مختلف را نیز شامل می‌شود.

نخست وزیر مالزی تصریح کرد: تجربه (سفر) به ازبکستان فوق العاده است. استقبال و دوستی به عمل آمده گرم و سرشار از احترام بود.

وی افزود: از همکارانم و مقامات حاضر (در این دیدار) و همچنین شرکت‌ها می‌خواهم که ماموریت خود را به بهترین شکل انجام دهند تا نام و اعتبار نیک ما را علاوه بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت که به نفع همه مردم مالزی است، حفظ کنند.

ازبکستان آخرین مقصد سفر رسمی انور ابراهیم به سه کشور آسیای مرکزی بود. وی پیش از این نخست عازم جمهوری قرقیزستان و قزاقستان شده بود.

نخست وزیر مالزی در اولین روز سفر خود به پایتخت ازبکستان، پیش از برگزاری نشست با میرضیایف، با وی ملاقاتی بر حسب ادای احترام داشت.

در این نشست که بیش از یک ساعت به طول انجامید، سران ۲ کشور درباره روابط مالزی و ازبکستان گفت‌وگو و زمینه‌های بالقوه همکاری را بررسی کردند.

در روز دوم این سفر، انور و جمشید خوجایف معاون نخست وزیر ازبکستان در مجمع عالی تجاری ازبکستان و مالزی در مجتمع جاده ابریشم سمرقند که بیش از ۲۰۰ شرکت از ۲ کشور در آن شرکت داشتند، حضور پیدا کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha