۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۱۳
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85482409
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

رئیس جمهوری گرجستان قانون «عوامل بیگانه» را وتو کرد

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۱۳
کد خبر: 85482409
رئیس جمهوری گرجستان قانون «عوامل بیگانه» را وتو کرد

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری گرجستان در پی اعتراض‌های گسترده در این کشور، قانون عوامل بیگانه که به سهم سرمایه‌گذاری خارجی در شرکت‌های این کشور اشاره دارد را وتو کرد و تصویب این قانون را مانعی برای پیوستن به اتحادیه اروپا دانست. 

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، سالومه زورابیشویلی روز یکشنبه در یک نشست توجیهی تاکید کرد که پیش نویس قانون مربوط به عوامل خارجی را وتو کرده است.

این قانون سازمان‌هایی را که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند ملزم می‌کند تا به عنوان عامل بیگانه ثبت نام و جریمه‌های سنگینی پرداخت کنند.

رئیس جمهوری گرجستان پیشتر نیز گفته بود که این قانون را که اعتراضات خیابانی را برانگیخته است وتو خواهد کرد، اما تصمیم او می تواند با رای دیگری در پارلمان که تحت کنترل حزب حاکم گرجستان و متحدانش است، لغو شود.

زورابیشویلی گفت: امروز من یک قانون طرفدار روسیه را وتو کردم. این قانون در ماهیت و روح خود روسی است. این با قانون اساسی ما و تمام استانداردهای اروپایی در تضاد است، بنابراین مانعی بر سر راه پیوستن به اروپا است.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از رئیس جمهوری گرجستان گفت که وتو زورابیشویلی از نظر قانونی صلاحیت دارد و روز شنبه به پارلمان تحویل داده خواهد شد.

اقدام رئیس جمهوری گرجستان در حالی صورت گرفته است که انتظار می‌رود پارلمان حق وتو او را لغو کند.

از زمان تصویب اولین قرائت پیش نویس این قانون در پارلمان گرجستان طی یک ماه گذشته، تظاهرات گسترده ای در تفلیس پایتخت این کشور برگزار شده است.

مخالفان این لایحه اعتقاد دارند تصویب این قانون در روند الحاق کشور گرجستان به اتحادیه اروپا مانعی اصلی است.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا بارها به حزب حاکم گرجستان هشدار داده اند که این لایحه را کنار بگذارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha