۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۴۹
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85481909
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگاه اسلام‌آباد به نفوذ پکن برای کمک به حل اختلافات با کابل

اسلام‌آباد- ایرنا- مرزهای ناآرام و معضل تروریسم همچنان روابط پاکستان و افغانستان را در بن‌بست قرار داده و در این وضعیت اسلام‌آباد به بهره‌گیری از نفوذ پکن در تعامل با حاکمان افغانستان و کمک چینی‌ها برای متقاعد کردن کابل جهت همکاری در سرکوب عناصر تروریستی چشم دوخته است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، پاکستان درحالی به نقش چین برای حل اختلافات خود با افغانستان امیدوار است که معضل تروریسم در داخل پاکستان به ویژه حملات مستمر علیه اتباع چینی و پروژه‌های مشترک دو کشور، آینده این مراودات کلان اقتصادی از جمله پیشبرد طرح راهگذر مشترک اقتصادی پاکستان-چین CPEC (سی‌پک) را با خطر مواجه ساخته است.

دولت جدید شهباز شریف نخست وزیر پاکستان که اواسط اسفند گذشته روی کار آمد، مشتاق احیای راهگذر مشترک اقتصادی با چین است، یک طرح شاخص تقریباً ۶۲ میلیارد دلاری که بخشی از ابتکار کمربند و جاده پکن است در سال های اخیر به دلیل مشکلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی پاکستان دچار رکود شده است.

احسن اقبال وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان به تازگی در سفر به پکن با مقامات چین ملاقات کرد تا مقدمات سفر آتی شهباز شریف به چین با هدف تسریع روند و گسترش دامنه پروژه «سی‌پک» آماده شود.

احسن اقبال در گفت‌وگویی با رسانه‌های خارجی گفت که اسلام‌آباد هیچ مخالفتی با تمایل چین برای گنجاندن افغانستان در پروژه راهروی مشترک اقتصادی پاکستان-چین ندارد اما می خواهد تا پکن با استفاده از نفوذ خود کابل را متقاعد کند که علیه تروریست‌های موجود در خاک افغانستان برخورد جدی نماید.

وی تاکید کرد: نگاه ما به چین است تا از حاکمان افغانستان بخواهد که تروریست‌های ضدپاکستانی را سرکوب کند زیرا معتقدیم که افغانستانی‌ها به سخنان چین در منطقه گوش می‌دهند.

این مقام ارشد پاکستانی با اشاره به اتهام ادعایی کشورش علیه افغانستان مبنی بر استفاده تروریست‌ها از قلمروی این کشور به ویژه در حمله دو ماه پیش علیه اتباع چینی در پاکستان، گفت: اسلام‌آباد به شدت نگران این موضوع است.

دولت و ارتش پاکستان، «تروریست‌های تحت حمایت عوامل خارجی» را به دست داشتن در حملات تروریستی به ویژه عملیات انتحاری هفتم فروردین امسال علیه اتباع چینی می‌دانند.

حکومت سرپرست طالبان در افغانستان با نادرست خواندن اتهامات طرف پاکستانی از اسلام‌آباد خواسته تا به جای متهم کردن همسایگان راهکار مشکلات خود را در داخل جستجو کند.

ممتاز زهرا سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان جمعه گذشته در مورد تشدید تنش‌های مرزی میان این کشور و افغانستان از جمله گزارش‌ها پیرامون تبادل آتش در مناطق مرزی دو کشور، گفت: اسلام‌آباد نگرانی‌های جدی خود درباره اوضاع امنیتی در مرزها را به کابل منتقل کرده و همزمان آمادگی خود را برای دفاع از خاک خود در برابر هرگونه تهدید خارجی اعلام می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha