آموزش و تربيت پزشك خانواده در شيراز و شش دانشگاه ديگر از بهمن ماه امسال

شيراز- ايرنا- معاون آموزشي وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشكي با تاكيد بر تربيت پزشكان خانواده در آينده نزديك بيان داشت : برنامه هاي آموزش پزشك خانواده در بهمن ماه امسال در هفت دانشگاه كشور از جمله در دانشگاه علوم پزشكي شيراز آغاز خواهد شد.

دكتر باقر لاريجاني معاون آموزشي و دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي وززارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در شيراز افزود : فارس و مازندران دو استاني هستند كه برنامه هاي پزشك خانواده را اجرايي كرده است ، دانشگاهها مي توانند تعدادي از دانش آموختگان كه صلاحت علمي دارند در مراكز جامع سلامت و ارجاع ساماندهي كنند و اين افراد به همين منظور تربيت خواهند شد .
وي با تقدير از همه تلاشهاي انجام شده براي اجراي نظام ارجاع و پزشك خانواده در استان فارس گفت : اين تلاشي است كه از چندين سال پيش شروع شده و از مصوبات شوراي آموزش پزشكي تخصصي است كه اين برنامه دنبال شود و اميد است بتوانيم در سال جاري پذيريش پزشك خانواده را شروع كنيم .
دكتر لاريجاني افزود: وزارت بهداشت مسير اجراي پزشك خانواده را در اين دو استان دنبال و برنامه ريزي هاي آتي را ساماندهي مي كند و اميد است ساماندهي اين موضوع گسترش پيدا كند .
وي همچنين با بيان اينكه وزارت بهداشت توسعه آموزش هاي بين رشته اي را در دستور كار دارد گفت : دانشگاه علوم پزشكي شيراز دانشگاهي مجرب و كارآزموده است و بسياري از رشته ها را در سالهاي گذشته ايجاد كرده ، اين دانشگاه مراكز خوب آموزشي و استادان مجرب و پژوهشگر دارد و اميد است با امكانات آموزشي كه در شيراز وجود دارد و در منطقه پنج آموزشي وجود دارد بتوانيم با همكاري نهادهاي ديگر آموزشهاي پزشكي بين رشته اي را گسترش دهيم.
معاون آموزشي و دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي وززارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي همچنين گفت : بزرگترين امكانات صنعت ، امكانات نزديكي به خليج فارس ، توانمندي هاي همكاري بين دانشگاهي ، دانشگاههاي غير پزشكي همه در منطقه جنوب مستقر است و با پيشينيه آموزش و پژوهش كه در اين منطقه وجود دارد قطعا مي تونيم به آموزشهاي بين رشته اي بپردازيم.
نائب رئيس كميته ملي پيشگيري و كنترل بيماري هاي غيرواگير همچنين در بخش ديگري از اين گفت و گو بر لزوم تغيير در سبك زندگي مردم براي كاهش بيماري هاي غير واگير از جمله ديابت تاكيد كرد و ضمن اعلام ابتلاي 400 ميليون نفر در دنيا به ديابت گفت: سالانه 38 ميليون نفر جان خود را به علت بيماري‌هاي غيرواگير از دست مي‌دهند.
دكتر لاريجاني ادامه داد : اين درحالي است كه ديابت 300 هزار سال عمر مفيد ايرانيان را تحت تاثير قرار مي‌دهد و ما موظف هستيم كه بيماري‌هاي غيرواگير را در طي 10 سال آينده كنترل كرده و مانع افزايش ديابت و چاقي شويم.
طرح پزشك خانواده آنطور كه در اهداف اوليه تعريف شده داراي فوايد فراواني است كه مهمترين آن ايجاد نگاه سلامت محور به جاي درمان محور در سيستم بهداشتي درماني كشور است .
بهره مندي يكسان تمام افراد جامعه ازسرانه سلامت واجراي اصل عدالت درسلامت،حذف پرداخت هزينه هاي اضافي توسط مردم به نظام سلامت،انجام معاينات دوره اي و پيگيري وضعيت سلامت افراد جامعه توسط پزشكان خانواده و ثبت سوابق بيماري ، دسترسي سريع و آسان و شبانه روزي مردم به خدمات سطح اول نظام سلامت،بهبود وارتقاي نظام ارايه خدمات بهداشتي درماني و پاسخگويي به نيازهاي جديد مردم از جمله اهدافي است كه در اين برنامه پيش بيني شده است.
6113

سرخط اخبار استان‌ها