تدوین کتاب «آذربایجان‌غربی نگارخانه تاریخ و طبیعت» در دستور کار قرار گرفت

ارومیه- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: تهیه و تدوین کتاب معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان با عنوان «آذربایجان‌غربی نگارخانه تاریخ و طبیعت» در دستور کار قرار گرفت.

مرتضی صفری روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این کتاب دارای ۴۰۰ عدد عکس، تعریف کد کیوآر برای ۷۰ بنای تاریخی، جاذبه گردشگری و طراحی اپلیکیشن معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی استان است.

وی برنامه ریزی برای تهیه ۵۰ فیلم کوتاه جهت معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری استان را از جمله اقدامات میراث فرهنگی و گردشگری استان در سال‌جاری عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه ۲ پرونده ثبتی یادمان شهدای دفاع مقدس آذربایجان غربی در حال ثبت ملی شدن قرار دارد، اظهار کرد: یکی از این پرونده ها مربوط به گورستان «رشه هِرمه» متعلق به قرن های ۱۰ تا ۱۳ هجری قمری است که در شهرستان سردشت بخش مرکزی دهستان بریاجی روستای رشه هرمه واقع شده است.

وی گفت: این روستا در جریان بررسی های مردم شناسی در سال ۱۴۰۱ شناسایی شد که قربانی بمباران شیمیایی در سال ۶۶ توسط رژیم غاصب بعث شده بود؛ در بررسی های سطحی این تپه به سفال های دوران متاخر اسلامی و سنگ قبر برخورد شد. گورهای این قبرستان در زیر درختان کهنسال بلوط و گلابی واقع شده و این روستا و بخش هایی از قبرستان مورد اصابت یکی از بمب های شیمیایی قرار گرفته که در حال حاضر نیز بقایای آن قابل مشاهده است؛ با توجه به اهمیت موضوع و دستور استاندار آذربایجان‌غربی مبنی بر ضرورت ثبت اثر به عنوان مکان رویداد، منجر به بررسی در منطقه و تهیه پرونده ثبتی شد که جلسه دفاع از پرونده برگزار می شود.

صفری افزود: پرونده ثبتی دیگر نیز مربوط به یادمان محل شهادت شهید بروجردی است که در بخش محمدیار شهرستان نقده دهستان المهدی در یک کیلومتری «داش درگه» و ۲ کیلومتری شهر محمدیار واقع شده است؛ شهید بروجردی در اول خرداد ۱۳۶۲ وقتی برای استقرار تیپ ویژه شهدا راهی مهاباد بود بر اثر انفجار مین در یکی از جاده های فرعی جاده مهاباد- نقده منتهی به روستای «شیخ معروف» به شهادت رسید بنابراین جهت یادبود و پاسداشت شهید بروجردی این مکان که در نزدیکی محل شهادت وی قرار دارد، به عنوان یادمان محل شهادت ایشان انتخاب و تثبیت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه یکی از نقاط ضعف در استان به‌ویژه در ارومیه، موزه باستان‌شناسی است، بیان کرد: در این رابطه اکنون ۲۵ هزار شی‌ء تاریخی در موزه باستان‌شناسی ارومیه قرار دارد که تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها در معرض دید قرار داشته و سایر آنها به دلیل عدم وجود فضای مناسب در گنجینه نگهداری می‌شوند که ضروری است دراین زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به ثبت جهانی مساجد جامع ایران گفت: در سال ۲۰۲۵ این موضوع در یونسکو طرح می‌شود و اخیرا نیز معاون وزیر میراث فرهنگی پس از بازدید از ارومیه، عنوان کرد که طرح این پرونده می‌تواند با محوریت مسجد جامع ارومیه باشد و بنابراین موفقیت در این موضوع در گرو بازگرداندن مسجد جامع به شرایط اولیه است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی با بیان اینکه تقویت زیرساخت‌های گردشگری آب گرم های سطح استان در اولویت قرار گرفته است، گفت: اجرای آسفالت مسیر دسترسی به آب گرم هفت آباد ارومیه، آب گرم چالدران، آب گرم قطور، آب گرم سلماس در دستور کار قرار دارد و حتی در اطراف تعدادی از این چشمه‌های آب گرم مجتمع‌های گردشگری و تفریحی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال احداث است.

تدوین کتاب «آذربایجان غربی نگارخانه تاریخ و طبعت» در دستور کار قرار گرفت

اختصاص ۳۰ میلیارد برای زیرساخت های گردشگری مسیر آبشار سوله دوکل
وی با بیان اینکه منطقه سیلوانا ارومیه یک منطقه بکر برای جذب گردشگر است، افزود: در این منطقه آبشارهای طبیعی زیبایی وجود دارد که در نظر داریم در سال جاری زیرساخت‌های گردشگری در اطراف این آبشارها را تقویت کنیم و امسال ۳۰ میلیارد ریال برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری در مسیر آبشار سوله دوکل ارومیه اختصاص یافته است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی دارای بیش از ۱۸۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی و جهانی شده است که از این میان قره کلیسای چالدران، تخت سلیمان تکاب، کاروانسرای شاه عباسی خوی و آیین زیارتی قره کلیسای چالدران از جمله آثار تاریخی قرار گرفته در فهرست جهانی یونسکو است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha