وعده‌ای که «شهید جمهور» برای تحقق آن کوتاه نیامد

تهران- ایرنا- یکی از شعارهای اقتصادی دولت سیزدهم که «شهید جمهور» آیت‌الله رئیسی آن را یکی از محورهای اصلی برنامه دولت خود قرار داد و به طور خاص در سفرهای استانی آن را پیگیری می‌کرد، احیای واحدهای اقتصادی نیمه‌فعال، غیرفعال و راکد است. تاکنون حدود ۸ هزار و ۸۰۰ طرح در نهضت احیا به چرخه تولید بازگشته‌اند و ۷۲۰ واحد راکد، نیمه‌فعال و غیرفعال نیز در حال احیا و بازگشت به چرخه اقتصادی کشور هستند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهوری ایران عصر یکشنبه(۳۰ اردیبهشت) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و با همه همراهان به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

یکی از وعده‌ها و شعارهای اقتصادی «شهید جمهور» در دولت سیزدهم، «نهضت احیای واحدهای اقتصای نیمه‌فعال، غیرفعال و راکد» بود که از همان آغاز دولت، توسط رئیس جمهوری فقید شروع به کار کرد که مسئولیت آن برعهده نماینده معاون اول رئیس جمهوری قرار دارد.

نهضتی برای احیای تولید
هدف از راه‌اندازی این نهضت، احیا واحدهای اقتصادی است تا به این وسیله بتوان آثار تحریم‌های اقتصادی را کم‌رنگ و حتی خنثی کرد و نیز با توجه ویژه به بخش خصوصی، اقتصاد مردمی تقویت شود. به همین منظور، دولت سیزدهم، احیا، نوسازی و فعال‌سازی واحدهای اقتصادی غیرفعال و نیمه فعال را مورد توجه قرار داد.
برای تمرکز بر احیای این واحدهای اقتصادی، مشارکت شوراهای عالی، ستادها، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و همچنین نهادهای عمومی مورد نیاز است که هماهنگی این نهادها در قالب نهضت احیا که از دی‌ماه ۱۴۰۰ شروع به کار کرد، انجام گرفته و تاکنون ۸ هزار و ۷۷۰ واحد تولیدی راکد و نیمه‌فعال در دولت سیزدهم احیا شده است‌

آخرین جشن احیای واحدهایی تولیدی با حضور رئیس جمهوری فقید، چند روز پیش(پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت) و در دومین سفر استانی با مازندران برگزار شد. شهید رئیسی در مراسم جشن احیای ۳۹۵ واحد تولیدی و صنعتی این استان که به طور میانگین بیش از هفت سال تعطیل و نیمه‌تعطیل بودند و در دولت مردمی به چرخه تولید بازگشته‌اند، حضور یافت.
با بازگشت این تعداد واحدهای احیا شده به چرخه تولید در استان مازندران در بخش‌های صنعتی و معدنی، کشاورزی، صنایع غذایی و تبدیلی و خدمات بازرگانی، سرمایه‌ای بیش از ۱۵۹ هزار و ۵۴۲ هزار میلیارد ریال احیا و برای بیش از ۹ هزار و ۵۶۴ نفر اشتغال ایجاد شده است.

از دیگر واحدهای تولیدی که در این سفر با حضور شهید رئیسی، به چرخه تولیدی بازگشت، کارخانه‌ای تازه احیا شده «صنایع چوب و کاغذ مازندران» است. رئیس‌جمهوری فقید در این سفر از بخش‌هایی از این کارخانه بازدید کرد. میزان تولید کاغذ تحریر در این کارخانه از چهار هزار و ۷۰۰ تن به بیش از ۱۲۰ هزار تن رسیده است. با احیای کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع کاغذ در ایران در حال حاضر هزار و ۲۴۱ نفر در این کارخانه مشغول به کار شده‌اند. این کارخانه در سال‌های گذشته پس از توقف فعالیت برای واگذاری ۴۸۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود که با تلاش و همت دولت مردمی و احیای این کارخانه، اکنون ارزش آن به بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وعده‌ای که «شهید خدمت» برای تحقق آن کوتاه نیامد


پیش‌نیاز احیای وحدهای تولیدی راکد، شناسایی آنهاست. نهضت احیا، با راه‌اندازی سامانه‌ای، پراکندگی استانی واحدهای نیمه فعال و غیرفعال را رصد می‌کند. بر این اساس در پایان آبان سال ۱۴۰۲، بیش از ۴۸ هزار واحد غیرفعال_نیمه‌فعال در کشور شناسایی شده است.

وعده‌ای که «شهید خدمت» برای تحقق آن کوتاه نیامد


تاکنون نزدیک به ۸ هزار و ۸۰۰ طرح در نهضت احیا به چرخه تولید بازگشته‌اند و ۷۲۰ واحد راکد، نیمه‌فعال و غیرفعال نیز در حال احیا و بازگشت به چرخه اقتصادی کشور قرار دارند. برخی از واحدهای تولیدی راکد، واحدهای در تملک بانک‌ها هستند. نهضت احیا تاکنون ۱۵۰۰ واحد صنعتی راکد تحت تملک بانک‌ها را شناسایی کرده است و به دنبال آن است تا با استفاده از تجربه موفق بانک‌ها در احیا، از طریق مولدسازی به وضعیت آنها رسیدگی کند.

وعده‌ای که «شهید خدمت» برای تحقق آن کوتاه نیامد


جان تازه به واحدهای تولیدی در سالی که گذشت
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با همکاری ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲، ۳۷۸ معدن را احیا و فعال‌سازی کرده است. همچنین ۱۱۵ معدن در این بازه زمانی توسعه یافته‌اند. با راه‌اندازی کامل و تکمیل ظرفیت پروانه بهره‌برداری این معادن، نزدیک به پنج میلیون تن به ظرفیت تولید معادن افزوده خواهد شد و برای بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

بخش صنعت نیز با برنامه‌های احیا جان تازه‌ای گرفته به ‌گونه‌ای که به گفته «فرشاد مقیمی» رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در طول سال ۱۴۰۲ از مسیر راه‌اندازیِ دوباره، بیش از ۱۴۰۰ واحد صنعتی راکد برای بیش از ۲۸ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد شده است.

بخشی از منابع مالی استفاده شده برای واحدهای راکد، از طریق سکوهای تأمین مالی جمعی فراهم شده است. در سال ۱۴۰۲ استفاده از ظرفیت سکوهای تأمین مالی با هدف احیای واحدهای تولیدی ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. تأمین مالی جمعی یکی از روش‌های جدید در زمینه سرمایه‌گذاری است که هدف آن تامین منابع مالی لازم برای راه‌اندازی و توسعه کسب و کار از طریق جمعی از افراد است.
در این روش، منابع مالی از طریق اینترنت و با مشارکت‌های محدود افراد متعدد تامین می‌شود. در ایران سکوهای تأمین مالی جمعی با نظارت فرابورس فعالیت می‌کنند و افراد می‌توانند با کمترین سرمایه‌گذاری، در طرح‌های سودده مشارکت‌ کرده و در سود آنها سهیم شوند. علاوه بر این، در تأمین مالی جمعی، اصل سرمایه به طور کامل به مشارکت‌کنندگان بازگردانده می‌شود.

نهضت ادامه دارد
عملکرد احیای واحدهای تولیدی در طول دولت سیزدهم که با توجه ویژه «شهید جمهور» آیت‌الله رئیسی پیگیری می‌شد، نشان از بازگشت قابل توجه این واحدها به عرصه اقتصاد دارد. به گفته فرشاد مقیمی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۴ هزار و ۱۱۸ واحد تولیدی راکد در بخش صنعت به چرخه تولید بازگشته است. شهید رئیسی، برای سال جاری نیز بر اجرای نهضت احیای واحدهای تولیدی تاکید ویژه داشت و بر این اساس، برنامه‌ریزی برای بازگرداندن ۱۸۴۰ واحد صنعتی راکد تا پایان امسال، هدف‌گذاری شده است.

شهید آیت‌الله رئیسی در آخرین سفر استانی خود به مازندران در مراسم جشن احیای واحد تولیدی و صنعتی، با یادآوری فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره توجه به تولید داخلی برای رونق اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید دارند، راه‌حل اصلی رشد اقتصاد کشور رونق تولید است. امیدوارم با تلاش‌های انجام شده و میدان دادن بیشتر به بخش‌های خصوصی و تعاونی بتوانیم در راستای تحقق جهش تولید، کارنامه قابل قبول و قابل ارائه‌ای خدمت مقام معظم رهبری داشته باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha