تحقق رشد اقتصادی منوط به بهره‌ور شدن است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: اگر در شرایط فعلی می‌خواهیم به رشد اقتصادی مطلوب برسیم باید به سمت بهره‌وری حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، میرسامان پیشوایی امروز (سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت) در همابش نوآوری بهره‌ور در نگهداشت و مدیریت دارایی اظهار داشت: بهره‌ور شدن نیاز اصلی امروز کشور است که باید به جد دنبال تحقق آن بود.

وی دغدغه مهم امروز کشور را بهبود وضعیت اقتصادی دانست و ادامه داد: تحقق رشد اقتصادی یکی از مولفه‌های مهم پیشرفت است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: اکنون در شرایط خاصی قرار داریم و باید به پیشرفت بیشتری دست یابیم.

پیشوایی افزایش تولید را یکی از راه‌ها در تحقق رشد اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: در دهه‌ گذشته خیلی در رشد موفق نبوده‌ایم.

وی میانگین رشد اقتصادی در دهه ۹۰ که قرار بود ۸ درصد باشد را یک درصد اعلام کرد و گفت: ۷ درصد انحراف از اهداف برنامه توسعه ششم صورت گرفت.

رئیس سازمان بهره‌وری با بیان اینکه تحقق رشد اقتصادی سه راهکار دارد، گفت: راه نخست افزایش کمی و کیفی بهره‌وری نیرو کار است.

پیشوایی ادامه داد: مهارت‌افزایی و تشکیل سرمایه بیشتر راه‌های دیگر برای تحقق رشد اقتصادی است. هر کدام از اینها نیاز به منابع مالی دارد که به نظر در کوتاه‌مدت این امر شدنی نیست.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری، گفت: در بخش منابع دولتی ۹۰ درصد بودجه دولت اعتبار هزینه‌ای است، در حالی که استاندارد جهانی می‌گوید ۴۰ درصد اعتبارات دولتی باید در بخش تشکیل سرمایه باشد و این موضوع در کشورمان فقط ۱۰ درصد است.

رئیس سازمان بهره‌وری با بیان اینکه این روش‌ها برای تحقق رشد خوب اقتصادی جوابگو نیست، ادامه داد: یک روش دیگر آن است که از منابع موجود استفاده بهینه صورت گیرد که همان بهره‌وری است.

پیشوایی گفت: اگر می‌خواهیم در کوتاه‌مدت به رشد اقتصادی مطلوب دست یابیم باید ارتقا بهره‌وری داشته باشیم.

وی با این پرسش که ارتقا بهره‌وری از چه روشی باید محقق شود پاسخ آن را دو گزینه ارتقا نظام تدبیر و حکمرانی و توسعه نوآوری دانست.

رئیس سازمان بهره‌وری نظام تدبیر را در برخی مسایل سیاست‌گذاری در بعد ملی دانست و گفت: در سیاست گذاری خیلی وقت‌ها قواعد بازی عوض می‌شود که در این بخش هم خوب عمل نمی‌کنیم.

پیشوایی با بیان اینکه قواعد حکمرانی ما دارای اشکال است، گفت: همین اشکالات سبب اتلاف منابع ملی شده است.

وی یکی دیگر از اتفاق‌های بد دیگری که در دهه ۹۰ در کشور رخ داد را صفر شدن روند تشکیل سرمایه برشمرد و ادامه داد: این روند در سال‌های اخیر بهبود یافته است، البته تشکیل سرمایه در این سال‌ها بیشتر در بخش ابنیه و ساختمان بوده در حالی که می‌بایست در بخش ماشین‌آلات هم صورت می‌گرفت.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری به شق دوم نوآوری اشاره کرد و گفت: در بخش نوآوری و فنآوری فرصت‌های زیادی برای بهره‌وری وجود دارد.

وی با طرح این پرسش که اکنون چه نوآوری برای کشور مطلوب است، پاسخ داد: نوآوری مطلوب است که سه ویژگی گران نبودن، ساده بودن و رافع نیازهای اساسی بودن را داشته باشد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ابا اشاره به نوآوری، گفت: تاکنون این نوع آوری در سه بخش کشاورزی، حمل و نقل و انرژی مورد استفاده قرار گرفته است.

پیشوایی ادامه داد: بسیاری از ایده‌های نوآور در کشور در هنگام رسیدن به بازار از بین می‌روند؛ بنابراین باید حمایت‌های جدای از حمایت‌های مالی از آنها صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در بخش آب کشور مشکلات بسیار جدی داریم؛ وجود چاه‌های غیرمجاز یکی از این مشکلات است و می‌توان با فناوری‌های نوین این مشکل را برطرف کرد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری خاطرنشان کرد: اکنون دو استان پرآب کشور با مشکل کم آبی روبرو هستند که جای شگفتی دارد. نبود بهره‌وری مناسب در برداشت آب در پایین‌دست سبب بروز مشکل کم آبی شده است.

راه‌اندازی سامانه آیین‌نامه بهره‌وری ایران

پیشوایی گفت: یکی دیگر از آفت‌های بخش آب کشور تبخیر زیاد و نیز آب مجازی است. اکنون ۲۵ درصد محصولات کشاورزی اتلاف می‌شود که می‌تواند غذای ۱۸ میلیون نفر را تامین کند. میزان هدررفت آب در این بخش را حدود ۹ میلیارد متر مکعب است که الگوی کشت هم اشتباه است که باید اصلاح کرد.

وی ادامه داد: باید در تصمیم‌سازی به نظام حکمرانی کمک کرد تا بتواند تصمیم‌های درست بگیرد. خیلی از مشکل‌ها ناشی از انگیزه است که باید در این زمینه نیز اقدام کرد.

 رئیس سازمان ملی بهره‌وری بر نوآوری بهره‌ور به عنوان نسخه نجات بخش تاکید کرد و از راه‌اندازی سامانه آیین‌نامه بهره‌وری ایران خبر داد و گفت: ارزیابی مدیران دولتی در این آیین‌نامه بررسی می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha