۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۴
کد خبر: 85476290
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

خبرهای خوبی که با تاخیر در اطلاع‌رسانی برخی دستگاه‌های اجرایی یزد از دست می‌رود

یزد- ایرنا- تاخیر در اطلاع‌رسانی یا نقص اطلاعات در ارتباط با برخی خبرهای مهم و جذاب از عادت نامطلوبی که سال‌هاست گریبانگیر برخی دستگاهی اجرایی استان یزد شده‌است.

به گزارش ایرنا، با وجود اینکه همکاری دستگاه‌های اجرایی استان با رسانه ها در سال های اخیر با توجه به تغییر سیاست های دولت سیزدهم در زمینه اطلاع رسانی روندی مطلوب تری نسبت به گذشته داشته اما هنوز هم هستند ارگان‌ها و نهادهایی که نسبت به اهمیت اطلاع رسانی و تاثیرگذاری آن بر افکار عمومی دچار ضعف بوده و همین مسئله باعث شده تا علاوه بر عملکرد ضعیف، در بزنگاه‌های خاص که جامعه تشنه اطلاعات صحیح است با سکوت خبری یا انتشار اخبار ناقص، فضای اطلاع رسانی را به دست شایعه سازان و انتشار اخبار غیرموثق سوق می دهند.

در سال های اخیر ارتباط اغلب دستگاه هایی اجرایی و ادارات یزد با رسانه ها و بویژه رسانه های رسمی و معتبر، خوب و قابل دفاع است و با توجه به وجود فضای مجازی، خبرها در کوتاه‌ترین زمان ممکن با استفاده از کانالهایی که خود نهادها ایجاد کرده‌اند به دست رسانه و سپس مخاطب می‌رسد، اما این در مورد همه خبرها و همه دستگاه‌ها صدق نمی کند و گاهی برخی خبرهای پرمخاطب و مهم سوخت شده یا خیلی دیر به دست مخاطب می رسد که نمونه های آن را در یزد شاهد هستیم.

بالای ۹۹ درصد خبرهایی که به دست رسانه و مخاطب می‌رسد خبرهای روتین و معمولی است که خواننده به آن عادت کرده اما برخی موضوعات دارای ارزش‌های خبری خاص و ویژه هست و بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار دارد، گاهی برخی از این گونه خبرها با تاخیر چند روزه به دست رسانه و مخاطب می رسد که شایسته نیست.

تاخیر در ارسال برخی خبرها موجب داغ شدن بازار شایعات شده و بسیاری از کانال‌ها مصداق همان شعر معروف "هر کسی از ظن خود شد یار من" خبر را منعکس و گاهی پیاز داغ آن را افزایش می دهند.

بالای ۹۹ درصد خبرهایی که به دست رسانه و مخاطب می‌رسد خبرهای روتین و معمولی است که خواننده به آن عادت کرده اما برخی موضوعات دارای ارزش‌های خبری خاص و ویژه است

وقتی با ارگان مربوطه تماس می‌گیریم گاهی کلا اصل خبر را انکار می کنند که بعدا معلوم میشود بر خلاف انکار آنها، حقیقت داشته و گاهی بخشی از آن را تایید و بقیه را تکذیب می کنند، این در حالیست که وقتی یک ارگان در مورد خبرهای خاص و جذاب، سکوت اختیار می کند و به موقع اطلاع رسانی نمی کند، بازار شایعات داغ شده و هر کانال خبری بر اساس برآوردها و منابع رسمی و غیررسمی و حتی شنیده‌های خود به آن دامن زده و آن خبر را بال و برگ می دهد.

به تازگی این اتفاق برای یک خبر خوب و کشوری و جذاب در مورد یکی از ارگان‌های یزد رخ داد و یک کانال‌ خبری نسبت به درج یک مطلب ناقص اقدام کرد و جالب آنکه بقیه کانال‌های خبری هم با استناد همان کانال اولی، نسبت به درج خبر اقدام و برخی ها هم به آن بال و برگ بیشتر دادند.

با روابط عمومی ارگان یاد شده تماس گرفتیم که پاسخ دادند "بخشی از خبر درست و است و بخشی از آن صحت ندارد" و وقتی گفته شد چرا پس خودتان زودتر اطلاع رسانی نمی کنید گفتند" این را به معاون اداره بگویید که خبر را با تاخیر به دست روابط عمومی می رساند".

تماس ما و گله مندی از این وضعیت موجب شد تا آن خبر به فوریت روی سامانه اطلاع رسانی آن ارگان قرار گیرد، خبری که آنچنان با عجله و بدون دقت تنظیم و منتشر شده شده بود که به هیچ وجه قابل استفاده نبود و به نوعی برای رفع تکلیف بر روی سایت آن دستگاه مربوطه قرار گرفته بود.

یادآوری می کنیم که ارسال خبرهای معمولی، کلیشه‌ای و روتین هر چند خوب و نفس کار قابل تمجید است اما این دست از خبرها بازخوردهای اندکی دارد زیرا مذاق خواننده به آنها عادت کرده و می تواند تا آخر خبر را حدس بزند و لذا آنچه مهم است ارسال به موقع و دقیق همان تک خبرهای خاص هفتگی و ماهانه است که به مذاق مخاطب خوش می آید.

دنیای اطلاع رسانی امروزه دیگر دنیای ۲۰ یا ۳۰ سال قبل نیست که متکی به یک رسانه خاص باشد، خبرها باید به موقع و در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار رسانه و مخاطب قرار گیرد و نباید هیچ بهانه ای برای تاخیر در ارسال آن باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha