۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۵۹
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85470108
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: تالاسمی شدید در این شهرستان ریشه‌کن شد

سبزوار- ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی شدید (ماژور) در ۱۶ سال اخیر در این شهرستان گزارش نشده است، بر این اساس می‌توان ادعا کرد که بیماری مزبور در این منطقه ریشه‌کن شده است.

به گزارش ایرنا از وبدا، دکتر سیدمجید غضنفری روز چهارشنبه با موفقیت آمیز خواندن اجرای برنامه پیشگیری از بیماری تالاسمی شدید در سبزوار، اظهار کرد: بر اساس مستندات از سال ۱۳۸۷ تاکنون هیچ موردی از تولد نوزادان مبتلا به این بیماری در سبزوار گزارش نشده است.

وی برنامه ملی پیشگیری از بروز تالاسمی را بر محور انجام آزمایش های پیش از ازدواج دانست و گفت: همه افراد متقاضی ازدواج باید پیش از عقد شرعی، نسبت به انجام آزمایش خون اقدام کرده و وضعیت خود را مشخص کنند.

دکتر غضنفری ادامه داد: در بیماری تالاسمی، هموگلوبین‌ها دچار نقص شده و نوع خاصی از کم خونی را پدید می‌آورند که این عارضه با مصرف قرص آهن قابل درمان نیست و چنانچه یکی از زوجین، دارای تالاسمی خفیف (مینور) باشد مشکلی ایجاد نمی‌شود، اما اگر هر ۲ زوج ناقل بیماری خفیف باشند، در هر بارداری، ۲۵ درصد احتمال تولد نوزادی با بیماری تالاسمی شدید (ماژور) وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیان اینکه آمار تولد نوزاد تالاسمی شدید در سبزوار به صفر رسیده است، یادآور شد: نظام سلامت توانسته در اجرای برنامه پیشگیری از بروز بیماری بتاتالاسمی بسیار موفق عمل کند به گونه ای که میزان بروز بیماری تالاسمی شدید در این شهرستان را به صفر رسانده است.

وی با اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده در راستای برنامه پیشگیری از بروز بیماری بتاتالاسمی، گفت: انجام آزمایش قبل از ازدواج، ارائه خدمات ژنتیک به زوج‌های ناقل تالاسمی، مشاوره، مراقبت ژنتیک به منظور تعیین سلامت یا ابتلای جنین، آموزش به زوج‌های ناقل برای داشتن بارداری ایمن و داشتن فرزندان سالم از جمله اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از تولد نوزاد دارای بیماری تالاسمی شدید است.

دکتر غضنفری افزود: در سال گذشته سه هزار و ۳۷۶ زوج توسط دفاتر عقد و ازدواج به آزمایشگاه های دانشگاه سبزوار معرفی شدند که نتایج آزمایش ۱۲ زوج به دلیل مغایرت با اندکس‌های استاندارد، به پزشک متخصص برنامه تالاسمی ارجاع شده و پس از دریافت خدمات تخصصی و اقدامات لازم، هشت زوج به عنوان کم خطر و چهار زوج به عنوان پرخطر تشخیص داده شدند.

وی بیان کرد: افراد کم خطر که با انجام اقدامات لازم، مشکل آنها رفع شده بود با مجوز پزشک متخصص برنامه، گواهی سلامت دریافت کردند و به افراد پرخطر نیز توسط تیم مشاوره، توصیه‌های لازم را در خصوص انجام آزمایش های تکمیلی در ۲ مرحله قبل از بارداری و در زمان بارداری ارائه می شود.

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، ۱۹۵ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیر پوشش به بیش از نیم میلیون نفر جمعیت شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی می‌دهد.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha