دستگاههای متولی کشور برای عمران مساجد در مشهد هم عهد شدند

مشهد-ایرنا- نخستین گردهمایی ملی قرارگاه های راهبری مساجد در استان ها روز چهارشنبه با حضور رؤسا، معاونان و مدیران ارشد ستادی و استانی نهادها و دستگاه های مرتبط با مساجد، در مشهد برگزار شد و نهادها و دستگاه ها برای هم افزایی در عمران معنوی و مادی مساجد هم عهد شدند.

به گزارش ایرنا از مرکز ارتباطات و رسانه نهاد نمازجمعه، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در این همایش گفت: ماموریت نهادها و دستگاه ها برای حمایت و پشتیبانی از مساجد، تا پشت در مساجد ممدوح و پسندیده است و لیکن داخل مسجد، باید نظام طبیعی و مردمی، با محوریت امام جماعت جاری و ساری باشد و مداخله هیچ نهاد و دستگاهی، درون مسجد قابل قبول نیست.

حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری افزود: از مدتی قبل با رؤسای نهادها و دستگاه های مرتبط، در نشستهای متعدد و متوالی همفکری کردیم و برای ارتقای وضعیت مساجد در کشور هم عهد شدیم که حق مسجد، چنان که شایسته است در نظام مقدس جمهوری اسلامی ادا شود.

وی ادامه داد: این هم عهدی نهادی و دستگاهی، این نقطه امید را بر می انگیزد که تلاش جمعی و جدیدی را برای خدمتگزاری به مساجد آغاز کنیم و اکنون به همگرایی بیشتری در ارتباط با مسایل اصلی و راهبردی مرتبط با مساجد رسیده ایم و در نهایت، جمع بندی نهادها و دستگاه‌های مرتبط برای همکاری و هم افزایی، به محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم و تذکرات و رهنمودهای معظم له دریافت شد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: آنچه که مدنظر است، طراحی ساز و کارهای مناسب، معطوف به ظرفیت های موجود، برای پشتیبانی از مساجد است و این مسیر به شکل گیری تشکیلات و ساختار جدید منجر نخواهد شد.

حاج علی اکبری افزود: در دولت سیزدهم، اهتمام جدی و قابل تحسینی به امر مسجد وجود دارد و در این زمینه، در جست و جوی یافتن راه های جدیدی برای خدمت به مساجد، با مشارکت وزارتخانه ها و ارکان دولت هستیم و در گام نخست، تعامل با وزارت راه و شهرسازی و وزارت آموزش و پرورش در حوزه اختیارات و وظایف، در دستور کار قرارگاه ملی مسجد قرار دارد و این مسیر را ادامه خواهیم داد.

افراد باید در مسجد اوج بگیرند

معاون ارتباطات حوزه‌ای دفتر مقام معظم رهبری نیز گفت: در مسجد، باید افراد سرعت و اوج بگیرند، نه این که با درگیری در اختلافات متوقف شوند.

حجت الاسلام محمد محمدیان، مسجد را خانه امام جماعت دانست و ارتقای شان امامت مسجد را به عنوان یکی از ماموریت های مهم پیش روی قرارگاه ملی مسجد برشمرد و اظهار کرد: امید است این گردهمایی، سال آینده در شرایطی تکرار شود که برای پشتیبانی معنوی و مادی از مساجد، گام های بلندی رو به جلو برداشته شده باشد.

وی افزود: قرار است خدمتگزار مساجد باشیم تا با تطهیر ظاهر مسجد، امکان تطهیر باطنی اهل مسجد را فراهم کنیم و محوریت این قرارگاه، نمایندگان رهبر معظم انقلاب در استان ها هستند. ممکن است با این نگاه حاشیه ای که کار به اسم چه کسی تمام می‌شود آلوده شود و باید از این ابتلائات مراقبت کنیم و همه نهادها و دستگاه های مرتبط، رکنی از این پشتیبانی محسوب می‌شوند.

برخی دروس حوزه در مساجد ارائه شود

مدیر حوزه های علمیه کشور نیز گفت: تمام حوزه های علمیه ما، در کنار مساجد یا در درون مساجد بوده‌اند و بسیاری از مساجد ما کانون تعلیم و تربیت بوده اند و از همین رو، اخیرا از مسوولان مرکز مدیریت خواسته‌ام که در قم، برخی مساجد انتخاب شوند و برخی دروس حوزه در مساجد ارائه شود.

آیت الله علیرضا اعرافی افزود: کارکرد بعدی مساجد، فرهنگی است و مساجد باید در کنترل آسیب های اجتماعی نقش ایفا کنند و کارکرد سیاسی و کارکرد اقتصادی مساجد باید مدنظر قرار داشته باشد و البته مسجدی که محروم از کارکرد اجتماعی باشد، به اهداف خود نخواهد رسید.

وی ادامه داد : مسجد، کانون تمدن اسلامی است و حوزه های علمیه همواره پیوندی ناگسستنی با مساجد داشته اند و اگر بخواهیم فقه مسجد را برش بزنیم، با مجموعه وسیعی مواجه خواهیم شد به طوری که حضور در مسجد، حتی اگر به قید نماز و ذکر نباشد، موضوعیت دارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: در جریان انقلاب اسلامی، مساجد، پیشران بودند و امیدواریم مجدد به همان سمت حرکت کنیم و این کانون تمدنی را در جای صحیح خود قرار دهیم و در این مسیر، به اصولی نیاز داریم که همگرایی و هم افزایی درون نهادهای مرتبط با مسجد و عزم جهادی و انقلابی لازمه این امر است در حالی که الان با شاخص های مطلوب کلان مسجد فاصله داریم.

اعرافی در بخش دیگری از بیانات خود، میانگین هر هزار نفر جمعیت، یک مسجد با سه وعده نماز و روحانی تمام وقت و توانمند را برای کشور لازم و مطلوب توصیف کرد و پشتیبانی نهادی با حفظ بنیه مردمی مساجد را لازمه موفقیت در این عرصه دانست.

وی اضافه کرد: مدرسه علمیه یا باید در کنار مسجد باشد، یا در زمان ساخت، مسجد قابل استفاده برای عموم در آن پیش بینی شود و برخی دروس حوزوی باید در مساجد ارائه شود و از سوی دیگر، استادان، محققان و شخصیت های حوزوی باید در مساجد، امامت کنند همچنین در رشته ها و دوره ها و نظام تربیتی حوزه ، مصادیقی معطوف به تربیت امام جماعت و جمعه باید پیش بینی شود که البته اقداماتی در این زمینه آغاز شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha