۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۱۲
کد خبر: 85469995
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تکرار در مضامین، مهمترین آسیب‌ شعر رضوی کودک است

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۱۲
کد خبر: 85469995
تکرار در مضامین، مهمترین آسیب‌ شعر رضوی کودک است

شیراز-ایرنا-دبیر پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی تکرار در مضامین را از مهمترین آسیب‌های شعر رضوی کودک دانست و گفت: آسیب‌ها در شعر کودک رضوی باید شناسایی و برطرف شود تا به ضد هدف تبدیل نشود.

سیداحمد میرزاده چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به بیان مهمترین آسیب‌های شعر رضوی کودک پرداخت و گفت: تکرار تصویرها، نادیده گرفته شدن آموزه‌های حضرت رضا (ع) و جنبه‌های اخلاقی،تربیتی و علمی این شخصیت بزرگوار، پرداختن به ویژگی‌های کلی شخصیت امام رضا (ع)، استفاده از مشهورهای نادرست که سندیت روایی و تاریخی ندارد و قالب بودن عنصر حزن در شعرها از مهمترین آسیب‌های شناسایی شده در این دوره از جشنواره بود.

میرزاده افزود: آسیب‌ها در شعر رضوی باید شناسایی شود و در اختیار شاعران و داوران این دوره و دوره‌های بعد قرار بگیرد تا این آسیب‌شناسی‌ها موجبات برگزاری هر چه بهتر جشنواره در دوره‌های آینده را فراهم کنند.

وی بیان کرد:استان فارس و شیراز از ظرفیت‌های بالایی در بخش ادبیات کودک و نوجوان برخوردار است و جایگاه مطلوبی در این عرصه دارد.

دبیر پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی ادامه داد: شهر شیراز به دلیل وجود دانشگاه شیراز و راه‌اندازی رشته ادبیات کودک و نوجوان در این دانشگاه و همچنین انتشار مجله مطالعات ادبیات کودک و نوجوان به عنوان مرکز علمی ادبیات کودک و نوجوان در کشور به شمار می‌رود.

جایگاه ویژه استان در ادبیات کودک و نوجوان

وی ادامه داد: شاید استان فارس در حوزه شعر، داستان و تربیت شاعران و نویسندگان مانند دیگر استان‌های کشور باشد اما در حوزه ادبیات کودک از جایگاه خوبی در مقایسه با سایر استان‌ها بهره می‌برد.

میرزاده اضافه کرد: حجم قابل توجهی از شاعران کودک و نوجوان در شیراز و دیگر شهرستانهای فارس فعال هستند و این را می‌توان از آثار ارسال شده به جشنواره‌های ادبی متوجه شد.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیتی از استادان که در استان فارس وجود دارد، می‌توان گفت این استان در آینده‌ای نه چندان دور در قسمت خلق و پدید آوردن شعر کودک هم به جایگاهی که در بخش علمی دارد می‌رسد.

میرزاده با بیان اینکه باید به ادبیات شعر کودک و نوجوان به صورت مجزا بپردازیم، افزود: بخش عمده‌ای از جامعه را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند و هرچه سرمایه‌گذاری در عرصه ادبیات کودک بیشتر شود شاهد بازخورد و نتایج مطلوب‌تری در این عرصه خواهیم بود، بدون شک هر کاری که در این عرصه انجام شود در سیمای آینده کشور نیز مؤثر است.

ادبیات کودک داروی همه دردهای فرهنگی

وی با بیان اینکه با استفاده از هنر می‌توان کار فرهنگی انجام داد، گفت: ادبیات کودک داروی همه دردهای فرهنگی ماست.

میرزاده در خصوص پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی گفت: این جشنواره که به شعر کودک و نوجوان اختصاص دارد، به موضوع امام رضا(ع) می‌پردازد و از سلسله برنامه‌های ذیل جشنواره امام رضا(ع) و جشنواره‌های ایام میلاد این امام بزرگوار است.

دبیر پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی ادامه داد: این دوره از جشنواره تفاوت‌هایی با دوره‌های قبل دارد، در این دوره سعی کردیم محفل‌هایی در استان‌های مختلف با توجه به ظرفیت‌های هز استان‌ برگزار شود.

شهر شیراز در ادبیات کودک و نوجوان قطبیت علمی دارد

وی با اشاره به اینکه شهر شیراز در ادبیات کودک و نوجوان قطبیت علمی دارد، گفت: تلاش شد از ظرفیت شهر شیراز در این عرصه به خوبی استفاده و جلسات علمی و تخصصی با محوریت شعر کودک و نوجوان برگزار شود.

دبیر پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی با بیان اینکه در چند سال اخیر در شعر کودک به وفور و فراوانی رسیده‌ایم، افزود: امسال ۴۳۰ عنوان شعر به جشنواره رسید، بدون شک این حجم زیاد از آثار برای اینکه دچار تکرار نشویم نیاز به بررسی دارد.

محفل شعرخوانی رضوی ساعت ۱۶ عصر چهارشنبه با حضور شاعران برجسته شعر کودک و نوجوان در حرم مطهر علی ابن حمزه(ع) برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha