وزیر خارجه لهستان: پوتین به اندازه کافی برای حمله به ورشو بی‌پروا نیست

تهران- ایرنا- رادوسلاو سیکورسکی وزیر خارجه لهستان درباره برآوردش از میزان تهدید مسکو برای ورشو، گفت: به اعتقاد من ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اندازه کافی برای حمله به لهستان یک کشور عضو ناتو بی‌پروا نیست.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری یورومیدن، وزیر خارجه لهستان در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه این کشور به مرکز اساسی ارسال کمک‌ها به اوکراین تبدیل شده است، افزود: ورشو با هزینه کردن ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود، بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی‌ خود را در میان اعضای ناتو به هزینه‌های دفاعی اختصاص داده و ممکن است در سال آینده حتی این رقم افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه اوکراین به موشک‌های ضد هوایی برای محافظت از صنعت، نیروگاه‌ها و زیرساخت‌هایش نیاز شدید دارد، گفت: فکر می‌کنم بهتر است پول خود را همین حالا صرف حفاظت از اوکراین کنیم، در غیر این صورت مجبور خواهیم شد آن پول را صرف بازسازی این کشور کنیم.

وزیر خارجه لهستان در ادامه و در پاسخ به پرسشی درباره برآوردش از میزان تهدید روسیه برای لهستان، اظهار کرد: به اعتقاد من ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اندازه کافی برای حمله به لهستان یک کشور عضو ناتو بی‌پروا نیست اما به هرحال باید در نظر داشت که وی به اندازه کافی بی‌پروا بود که به اوکراین حمله کرد.

سیکورسکی همچنین با اشاره به اظهارات امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه هیچ چیز را نباید در مورد استقرار نیروهای غربی در اوکراین منتفی دانست، گفت: به عقیده من هم باید به جای اینکه از ابتدا همه احتمالات خاص را رد کنیم، بهتر است که پوتین را در موقعیتی قرار دهیم که مطمئن نباشد غرب در آینده چه خواهد کرد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا لهستان اعزام نیروهای خود به اوکراین را بررسی می‌کند یا خیر؟، افزود: ما کارت‌های خود را برملا نخواهیم کرد پس اجازه دهید پوتین خودش به این فکر کند که که ما در نهایت چه کاری انجام خواهیم داد.

وزیر خارجه لهستان در ادامه با بیان اینکه جنگ تنها زمانی پایان خواهد یافت که پوتین متوجه شود ارزش هزینه‌های انسانی و مالی ادامه این جنگ بیشتر از ارزش اهدافی است که از پیروزی در جنگ به دنبال تحقق آن اهداف است، یادآور شد: با این حال ممکن است مدتی طول بکشد تا رئیس جمهور روسیه به این درک برسد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha