۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۴۸
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85481503
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس جمهوری گرجستان قانون «عوامل بیگانه» را وتو کرد

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۴۸
کد خبر: 85481503
رئیس جمهوری گرجستان قانون «عوامل بیگانه» را وتو کرد

تهران- ایرنا- «سالومه زورابیشویلی» رئیس جمهوری گرجستان روز شنبه قانون جنجالی «عوامل بیگانه» را که به رغم اعتراض‌های گسترده به تصویب رسیده بود، وتو کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، زورابیشویلی پیش از وتوی این قانون در سخنانی تلویزیونی اظهار کرد: امروز قانونی را که در اساس، روسی است و با قانون اساسی تضاد دارد، وتو می‌کنم.

«ایراکلی کوباخیدزه» نخست وزیر گرجستان در واکنش به این اقدام رئیس جمهوری گفت که نمایندگان حزب حاکم «رویای گرجی» در پارلمان آمادگی دارند، پیشنهادهایی را که سند وتوی این قانون مطرح می‌کند، بررسی کنند.

اما زورابیشویلی که اختلافات زیادی با حزب حاکم دارد، احتمال مذاکرات با رویای گرجی را که به تعبیر وی گفت‌وگوهایی «گمراه‌کننده، تصنعی و اشتباه» خواهد بود، رد کرد.

با این حال، حزب حاکم رویای گرجی آرای کافی برای لغو وتوی رئیس جمهوری را دارد.

در هفته‌های گذشته معترضان، اعتراضات گسترده‌ای را علیه این طرح سازماندهی کردند که به درگیری‌هایی میان آنها و ماموران امنیتی منجر شد.

بر اساس این قانون، سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌هایی که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج از کشور دریافت می‌کنند، عامل یا عنصر بیگانه شناخته می‌شوند.

مخالفان می‌گویند که این قانون تلاش گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا را تضعیف می‌کند.

اتحادیه اروپا نیز از گرجستان خواسته بود تا این قانون را که مانع تحقق خواسته این کشور برای ملحق شدن به این اتحادیه می شود، لغو کند.

کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید نیز گفته بود که آمریکا نسبت به تصویب این قانون در پارلمان گرجستان «عمیقا نگران» شده است و از رئیس جمهوری این کشور می‌خواهد که آن را وتو کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha