وزیر امور خارجه لهستان: حضور نیروهای ناتو در اوکراین منتفی نیست

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه لهستان در موضعی متفاوت نسبت به گفته‌های پیشینِ نخست‌وزیر این کشور و با تمجید از سخنان رئیس جمهوری فرانسه گفت: حضور نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اوکراین «منتفی» نیست.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری دیلی‌میل، رادک سیکورسکی طی نشستی که دیروز به‌مناسبت بیست‌وپنجمین سالگرد عضویت لهستان در ناتو برگزار شد، در پارلمان این کشور درباره گزینه حضور نیروهای این ائتلاف نظامی در اوکراین اعلام نظر و سپس این اظهارات را به زبان انگلیسی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) تکرار کرد.

چندی پیش امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه اظهار کرده بود که اعزام نیروهای کشورهای غربی به اوکراین نمی‌تواند گزینه‌ای دور از ذهن باشد؛ سخنی که باعث برآشفتگی دیگر سران اروپایی شد.

سیاستمداران فرانسوی در پاسخ به این انتقادات سخنان مکرون را تصحیح و در عین حال، بر ضرورت مقابله با تصور پیروزی روسیه در جنگ تأکید کردند.

در واکنش به این اظهارات بود که کرملین اعلام کرد چنانچه ناتو نیروهای خود را به اوکراین اعزام کند، نزاع مستقیم بین کشورهای عضو و روسیه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز در این ارتباط تاکید کر که چنین اقدامی به‌معنای یک «جنگ جهانی اتمی» خواهد بود.

دونالد تاسک نخست‌وزیر لهستان از جمله سران اروپایی است که گزینه اعزام نیرو به اوکراین را در واکنش به سخنان مکرون منتفی خوانده و به صراحت تاکید کرد: «لهستان قصد ندارد نیروهای خود را به اوکراین بفرستد».

رئیس دستگاه دیپلماسی لهستان در عین خودداری از اظهارنظر درباره اعزام نیروهای لهستانی به منطقه، در چرخشی تند نسبت به موضع نخست وزیر این کشور و با تمجید از سخنان مکرون گفت: «اعزام نیروهای ناتو به منطقه دور از ذهن نیست. این پوتین است که باید بترسد، قرار نیست ما از پوتین بترسیم».

آندری دودا رئیس‌جمهوری لهستان قرار است روز سه‌شنبه به همراه تاسک برای دیدار با رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید و درخواست افزایش حمایت‌های ایالات متحده از اوکراین، عازم واشنگتن شوند.

لهستان عضو شاخه شرقی نیروهای ناتو است و در همسایگی غرب اوکراین قرار دارد. این کشور در گذشته تحت کنترل روسیه بود و نسبت‌به الحاق مجدد به روسیه در صورت پیروزی مسکو در جنگ اوکراین بیمناک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha