۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۲۵
کد خبر: 85466313
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

«سکینه آباجی» ثبت ملی شد +فیلم

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۲۵
کد خبر: 85466313
«سکینه آباجی» ثبت ملی شد +فیلم

نوشهر- ایرنا- مسجد تاریخی " سکینه آباجی" یکی از قدیمی‌ترین مساجد رامسر واقع در منطقه ییلاقی جواهرده ثبت ملی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رامسر روز یکشنبه با تایید ثبت ملی مسجد تاریخی "سکینه آباجی" در ضلع شمال غربی میدانگاه اصلی روستای جواهرده به خبرنگار ایرنا گفت: این مسجد تاریخی از یادمان‌های اصیل و با ارزش منطقه و مربوط به دوران قاجار است.

محمدقاسم کفاشی با اشاره به اینکه مسجد "سکینه آباجی" استمرار فرهنگ معماری منطقه را به یادگار دارد افزود: این اثر تاریخی و فرهنگی مرداد ۱۴۰۲ در در فهرست آثار ملی قرار گرفته است. مسجد در یک طبقه بنا شده و اصالت و ویژگی‌های کهن معماری منطقه را به نمایش می‌گذارد.

«سکینه آباجی» ثبت ملی شد

جواهرده، روستایی است که بخشی از بافت سکونتگاهی آن به عنوان بافت باارزش تاریخی ثبت میراث فرهنگی شده است. بر اساس آخرین پژوهش‌های علمی اسقرار فرهنگی در منطقه جواهرده از اواخر هزاره دوم پیش از میلاد تا به امروز، یعنی به بیش از سه‌هزار سال قبل باز می‌گردد. این روستا از نظر ویژگی های طبیعی و جغرافیایی از سه طرف در محاصره کوه است و در ارتفاع تقریبی ۲ هزار متری از سطح دریا قرار دارد. در هم تنیدگی اش با محیط کوهستانی و وجود آبشارهای زیبا این منطقه را در موقعیتی قرار داده است که از آن به عنوان قلب تپنده گردشگری رامسر یاد می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha