فصل جدید رایزنی‌های اقتصادی خراسان‌شمالی در اکسپو 

بجنورد-ایرنا- حضور خراسان شمالی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران فرصتی است تا پتانسیل‌های این خطه از کشور به سرمایه گذاران داخلی و خارجی معرفی و سرمایه‌ها در استان جذب شود. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، گرچه خراسان شمالی بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور همسایه ترکمنستان دارد و وجود واحدهای بزرگ صنعتی چون پتروشیمی، فولاد و لوله گستر اسفراین و آلومینای جاجرم از مزیت های ورود سرمایه گذاران به این استان محسوب می شود ضمن اینکه خراسان شمالی بهشت سرمایه گذاری در بخش معدن نیز است و ۲۸ مورد از ۶۸ ماده معدنی شناسایی شده کشور در این خطه وجود دارد که سالانه پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تُن ماده معدنی از معادن آن استخراج می شود.

دیار قومیت ها در بخش کشاورزی و دامپروری نیز دارای بیش از ۲ میلیون دام سبک و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین است که ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم کرده است.

معرفی این ظرفیت ها و جذب سرمایه گذار خارجی از اولویت های مسوولان خراسان شمالی محسوب می شود تا بستری برای رونق تولید و جهش در اقتصاد این خطه باشد.

اکنون دریچه‌ای دیگر در نمایشگاه اکسپو برای معرفی داشته های خراسان شمالی به دنیا گشوده شده است و این استان با معرفی ۱۳ زنجیره تولید در این رویداد اقتصادی حضور یافته و مسوولان تلاش دارند تا داشته ها برای حضور سرمایه گذار معرفی شود.

در روزهای اخیر مسوولان خراسان شمالی توانسته اند رایزنی هایی با سرمایه گذارانی از چین، پاکستان، ترکیه و امارات انجام دهند.

فصل جدید رایزنی‌های اقتصادی خراسان‌شمالی در اکسپو 

بازدید هیات تجاری چین

فعال انرژی های نو از کشور چین در قالب هیات تجاری از غرفه خراسان شمالی در نمایشگاه بین‌المللی ایران اکسپو بازدید کرد. این سرمایه‌گذار چینی ابراز تمایل کرد که در زمینه تامین تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی و بادی و همچنین ساخت و راه اندازی نیروگاه در صورت تضمین خرید برق به قیمت مناسب در استان سرمایه‌گذاری کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی در این باره گفت: آمادگی لازم در این استان برای فراهم کردن شرایط سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی های نو و تجدید پذیر وجود دارد.

ناصر فخرموحدی اظهار کرد: زیرساخت‌های مناسب و ظرفیت‌های بالا برای تولید انرژی خورشیدی در استان وجود دارد و این از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در خراسان شمالی است و البته مسوولان هم از سرمایه‌گذاران در این زمینه حمایت می کنند.

وی افزود: استفاده از انرژی خورشیدی می‌تواند به تنوع‌بخشی به منابع انرژی استان، کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و ارتقای پایداری اقتصادی و زیست‌محیطی آن کمک کند.

فخرموحدی بیان کرد: جذب سرمایه‌گذار خارجی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در استان از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به مزایای متعددی که استفاده از انرژی‌های خورشیدی دارد، انتظار می‌رود که سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام شود.

فصل جدید رایزنی‌های اقتصادی خراسان‌شمالی در اکسپو 

بازدید هیات تجاری امارات

سرمایه‌گذار اماراتی نیز پس از شنیدن شرایط سرمایه گذاری در خراسان شمالی، برای سرمایه گذاری در این استان ابراز علاقه‌ کرد، این سرمایه گذاری در زمینه مرغداری خواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی درباره بازدید هیات تجاری کشور امارات از غرفه خراسان شمالی گفت: استان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه صنعت طیور مصمم است و در این باره برنامه ریزی دارد.

وی بیان کرد: تسهیل فرایند واگذاری زمین به حداقل رساندن زمان صدور مجوز و وجود معافیت های مالیاتی، نیروی کار ماهر و بازار مصرف گسترده، آمادگی برای حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذاران خارجی برای این هیات تشریح شد.

فخر موحد اظهار کرد: این سرمایه گذار اماراتی، خراسان شمالی را به لحاظ داشتن پتانسیل‌های موجود منطقه ای مناسب برای سرمایه‌گذاری در زمینه مرغداری می‌داند.

وی افزود: احداث مرغداری گوشتی در صورت تحقق نتیجه مذاکرات گامی مهم برای افزایش تولید گوشت مرغ در استان و ایجاد اشتغال برای جوانان خواهد بود، همچنین این امر به خودکفایی بیشتر استان در تامین نیاز به گوشت مرغ و کاهش وابستگی به واردات کمک خواهد کرد.

فصل جدید رایزنی‌های اقتصادی خراسان‌شمالی در اکسپو 

مراودات اقتصادی در اولویت

استاندار خراسان شمالی نیز با اظهار خرسندی از حضور قوی و موثر استان در نمایشگاه اکسپو گفت: افزایش مراودات با سایر کشورها و ظرفیت صادراتی استان از مهمترین دستاوردهای این نمایشگاه است.

محمدرضا حسین نژاد افزود: از ابتدای نمایشگاه با هیات های مختلف از چین، پاکستان، ترکیه و سایر کشورها نشست هایی برگزار و مذاکراتی انجام شده است تا علاوه بر تقویت مراودات، شاهد افزایش ارتباطات صادراتی استان با سایر کشورها باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با حمایت های دولت و پیگیری نمایندگان استان در آینده شاهد رفع موانع و تسهیل روند تولید و افزایش صادرات باشیم.

حسین نژاد تصریح کرد: خراسان شمالی در حال حاضر خراسان شمالی به ۳۸ کشور دنیا صادرات دارد که این نمایشگاه ضمن نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری استان بستر ارتقای جایگاه استان را فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: در نشست با هیات های تجاری کشورها نیز تاکید ما بر بسترسازی برای ارتباط و مراودات بیشتر خراسان شمالی با سایر کشورها بوده است تا شاهد ارتقای شاخص های توسعه ای استان باشیم.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه دوره ششم ایران اکسپو در ۱۴۰۳ از هشتم اردیبهشت در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر بود و امروز روز پایان این رویداد است.

بررسی ها نشان می دهد در دولت سیزدهم ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار دلار سرمایه خارجی در خراسان شمالی جذب شد که نسبت به دولت قبل بیش از ۳۰۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha