خراسان شمالي استان امن و بكر براي سرمايه گذاري خارجي است

بجنورد-ايرنا- معاون هماهنگي امور اقتصادي و منابع استاندار خراسان شمالي با تاكيد بر اينكه سرمايه گذار و به ويژه سرمايه گذار خارجي براي سرمايه گذاري نياز به امنيت دارد گفت: اين استان منطقه امن و بكر براي سرمايه گذاري در حوزه هاي مختلف است.

محمود دلپسند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بهره مندي از معافيت هاي مالياتي را از ديگر فرصت هاي مناسب براي سرمايه گذاري در اين استان عنوان و اظهار كرد: سرمايه گذاران در خراسان شمالي مي توانند متناسب با نقاط جغرافيايي مختلف اين استان از پنج سال تا 20 سال معافيت هاي مالياتي براي سرمايه گذاري بهره مند شوند.
وي خاطرنشان كرد: از ديگر فرصت هاي سرمايه گذاري در خراسان شمالي، بكر و دست نخورده بودن ظرفيت ها است و نياز است تا از اين قابليت استفاده كرد.
معاون هماهنگي امور اقتصادي و منابع استاندار خراسان شمالي گفت: تلاش داريم تا با معرفي اين ظرفيت ها و پتانسيل ها، سرمايه گذار را براي حضور در اين استان تشويق و ترغيب كنيم.
وي تاكيد كرد: نيروي انساني مناسب و حمايت اداري و مالياتي از ديگر امتيازهاي اين استان براي سرمايه گذاري است.
دلپسند با تاكيد بر اينكه سرمايه گذار براي اجراي طرح هاي خود نياز به كسب اطمينان از صرفه اقتصادي سرمايه گذاري دارد گفت: سرمايه گذار به دنبال رسيدن به توجيه اقتصادي است و تلاش داريم به آنان بقبولانيم كه سرمايه گذاري در خراسان شمالي سرمايه گذاري امن و اقتصادي است.
وي به سفر هيات تجاري آلمان به اين استان اشاره كرد و گفت: محوريت اين سفر با اتاق بازرگاني استان است اما استانداري و ديگر دستگاههاي دولتي با نقش حمايتي در كنار اين اتاق است و تلاش داريم تا توانمندي و پتانسيل استان را معرفي كنيم تا اين هيات متناسب با توان و علاقه خود براي سرمايه گذاري در استان اقدام كنند.

* سرمايه گذاري در حوزه كشاورزي
دلپسند با بيان اينكه اين شركت هاي آلماني، عمدتا در حوزه انرژي هاي نوين و كشاورزي تخصص و تجربه دارند اظهار كرد: سرمايه گذاري در بخش هاي توليد بذر و ساخت ماشين آلات كشاورزي از جمله پيشنهادهاي ما است كه اميد مي رود منجر به عقد قرارداد شود.
وي سرمايه گذاري در بخش كشاورزي را از ديگر بسترها براي ورود هيات هاي آلماني عنوان كرد و گفت: پيشنهاد سرمايه گذاري براي تكميل زنجيره توليد محصولات كشاورزي به ويژه محصولات دامي به آلماني ها داده مي شود و پتانسيل هاي موجود در استان در اين زمينه براي آنان تبيين مي شود و اميد مي رود شركت هاي آلماني براي سرمايه گذاري عرضه گوشت از مرحله ذبح دام تا بسته بندي اين محصول وارد عرصه شوند.
وي خاطرنشان كرد: از ديگر پيشنهادهاي ما به هيات آلماني براي سرمايه گذاري، فراوري گياهان دارويي و به ويژه ايجاد واحدهاي اسانس گيري و ايجاد كارخانه هاي با تكنولوي جديد در اين زمينه است.
وي از پيگيري براي ايجاد كارخانه ساخت ماشين آلات كشاورزي در استان خبر داد و گفت: در تلاش هستيم تا كارخانه هاي مرتبط با كشاورزي توسط شركت كلاس، در منطقه ويژه اقتصادي راه اندازي شود.

* انرژي نو و پاك يك فرصت سرمايه گذاري
معاون هماهنگي امور اقتصادي و منابع استاندار خراسان شمالي سرمايه گذاري در حوزه انرژي هاي پاك را از ديگر پيشنهادها به اين هايت تجاري عنوان كرد و گفت: بستر هاي خوب و مناسبي براي سرمايه گذاري در زمينه انرژي بادي و خورشيدي در شهرستان گرمه، جاجرم و اسفراين و نيز مناطقي از شهرستان شيروان وجود دارد.
وي با بيان اينكه خراسان شمالي قطب انرژي نو است افزود: درخواست براي سرمايه گذراي در اين زمينه در استان زياد است و ما نيز پيگير هستيم تا كارخانه ساخت پنل هاي خورشيدي در يكي از شهرستان ها عملياتي شود.
وي طرح ايجاد تله كابين در برخي از مناطق استان را از ديگر پيشنهاد ها به هيات آلماني عنوان كرد و گفت: تلاش داريم تا بتوانيم طرح سرمايه گذاري آلماني ها براي ساخت تله كابين در منطقه دركش و در مناطقي از شهرستان هاي بجنورد و شيروان به نتيجه برسد.

* صادرات محصولات
معاون هماهنگي امور اقتصادي و منابع استاندار خراسان شمالي، سرمايه گذاري براي صادرات محصولات كشاورزي را از ديگر پيشنهادها به هيات آلماني عنوان كرد و گفت: پيگير هستيم تا آلماني ها براي سرمايه گذاري در زمينه صادرات محصولات باغي به ويژه انگور و سيب و صادرات خشكبار وارد عرصه سرمايه گذاري شوند البته انجام صادرات با بسته بندي مناسب و بازار پسند تر انجام خواهد شد.
دلپسند، سرمايه گذاري در زمينه بهره برداي از معادن و اكتشافات معادن و ايجاد صنايع پايين دستي به منظور تكميل زنجيره توليد را از ديگر پيشنهادها به آلماني ها عنوان كرد.
وي افزود: سرمايه گذاري در زمينه صنايع پايين دستي صنايع فولاد، پتروشمي و آلومينا از جمله اين پيشنهادها است.
هيات تجاري و سرمايه گذاري آلمان متشكل از 12 نفر از تجار و بازرگانان امروز دوشنبه و فردا در خراسان شمالي حضور دارند.

* سايت خبرگزاري جمهوري اسلامي خراسان شمالي به نشاني http://www.irna.ir/nkhorasan و كانال تلگرامي اين خبرگزاري به نشاني https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد براي اطلاع از آخرين اخبار و رويدادهاي استان است.
نشاني ايرناي خراسان شمالي در اينستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنين مردم مي توانند ديدگاه ها و پيشنهادهاي خود را به نشاني https://t.me/irnaBOJ تگرام كنند.
7185/ 1744خبرنگار: كبري علي آبادي ** انتشاردهنده: علي اصغرافتاده

سرخط اخبار استان‌ها