۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۵۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85481666
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۷۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خراسان‌شمالی بیمه است

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: حدود ۷۵ هزار هکتار از زمین‌های زراعی و باغی استان بیمه است و باید این برنامه با اطلاع رسانی دقیق گسترش یابد.

محمد محمدزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۷۲ هزار و ۷۱۶ هکتار از مجموع زمین‌ها مربوط به زراعت است.

وی تصریح کرد: ۵۶ هزار و ۴۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان سال گذشته بیمه شد و این شاخص در سنجش با سال پیش از آن ۳۰ درصد رشد یافته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: امسال کشاورزان استان ۲ هزار و ۲۱۰ هکتار از باغ‌های خود را بیمه کرده اند.

وی گفت: در بخش گندم به ازای هر یک هکتار سهم بیمه دولت هشت میلیون و ۲۲۰ هزار ریال و سهم خود کشاورزی هفت میلیون ریال است که در مجموع ۱۵ میلیون و ۲۲۰ هزار ریال می شود.

محمدزاده تصریح کرد: اگر حوادث غیرمترقبه به یک هکتار گندم آبی ۱۰۰ درصد خسارت وارد کند بیش از ۱۵۳ میلیون ریال غرامت دریافت خواهند کرد.

وی بیمه سپاری محصولات کشاورزی را تنها راهکار برای جبران خسارت‌ها دانست و از کشاورزان خواست تا در زمان مقرر محصولات کشاورزی خود در بخش های زراعی، باغی و دامی را زیرپوشش صندوق بیمه این محصولات قرار دهند تا در صورت زیان، حداقل بخشی از این خسارت ها جبران شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: میزان تعهد در بیمه های کشاورزی با مبلغ خسارت متفاوت است به همین دلیل این قشر کمتر از بیمه استقبال می کند اما در هر جایی که تعرفه ها واقعی تر بوده استقبال نیز مناسب است.

وی تصریح کرد: در مجموع در سطح کشور نیز تعهدات در بخش باغی پایین است اما در بحث محصولات اساسی از جمله گندم و کلزا که میزان تعهد تا حدودی با قیمت محصول متناسب شده است، کشاورزان نسبت به بیمه این محصولات بیشتر اقدام کرده اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه میزان تعهد بیمه محصولات کشاورزی نیاز به بازنگری دارد خاطرنشان کرد: باید سالانه با توجه به افزایش درآمدی محصولات میزان تعهد نیز بالا برود که این‌طور نبوده است.

وی گفت: اکنون سیاست دولت در راستای حمایت از محصولات مهم و استراتژیک همچون گندم و دانه های روغنی است که تلاش می شود تا پوشش بیمه ای در این محصولات نیز مناسب تر شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha