۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۵۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85484536
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

میانگین تولید گندم در دیمزارهای کشور ۲۰۰ کیلوگرم افزایش یافت

بجنورد-ایرنا- رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: میانگین تولید گندم دیمزارهای کشور در سال زراعی گذشته(مهر۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۲) از یکهزار و ۲۰۰ کیلوگرم به یکهزار و ۴۰۰ کیلوگرم در هر هکتار رسید.

مظفر روستا روز سه شنبه در حاشیه بازدید از ایستگاه تحقیقاتی دیم شیروان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: افزایش تولید گندم در دیمزارهای خراسان شمالی در قالب طرح جهش تولید در حالی اتفاق افتاده است که با کاهش بارندگی ها و تشدید خشکسالی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به عنوان پشتیبان علمی و پژوهشی در طرح جهش تولید در دیمزارها است افزود: افزایش تولید در مزرعه با توصیه های کارشناسان و به کار بردن علم و دانش رقم خورده است.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور استفاده از ارقام مناسب را یکی دیگر از دلایل افزایش تولید در دیمزار ها دانست و گفت: به دیم‌کاران ارقام با تحمل بالا در برابر کم آبی، خشکی و حتی بیماری ها معرفی کرده ایم که این مهم باعث افزایش عملکرد شده است.

وی با بیان اینکه دیم‌کاران برای کشت گندم از ۵۱ نوع رقم با توجه به مناطق مختلف و شرایط آب و هوایی استفاده می کنند افزود: از مجموع این ارقام ۲۸ رقم را موسسه تحقیقات کشاورزی دیم به آنان معرفی کرده و بسیاری از این ارقام برای مناق معدل و سردسیر مناسب است.

روستا از جمله ارقام مقاوم را رقم صدرا، باران، هشت رود و اوحدی عنوان کرد و گفت: بسیاری از این رقم ها از ایستگاه تحققیقاتی شیروان به کشور معرفی شده است.

وی تصریح کرد: در سال زراعی گذشته در مجموع میزان تولید گندم در کشور ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافت که پیش بینی می کنیم امسال نیز روند افزایشی داشته باشد.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: همچنین به کشاورزان توصیه می کنیم که کود پایه در زمان کاشت غلات استفاده کنند و رعایت مدیریت مزرعه به افزایش محصول کمک چشمگیری می کند.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور خاطرنشان کرد: با توجه به تغیرات اقلیم و خشکسالی های پی در پی تلاش می کنیم تا ارقام جدیدی در راستای افزایش تولید و مقاوم به کشاورزان معرفی کنیم که در این خصوص کارشناسان مراکز موسسات تحقیقات کشاورزی دیم فعال هستند.

۵.۸ هکتار از کشتزارهای کشور به کشت گندم اختصاص یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha