۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۵۷
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85479354
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سیل ۶ هزار میلیارد ریال به کشاورزی خراسان شمالی خسارت زد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: سیل و تگرگ طی ۱۰ روز گذشته، ۶ هزار میلیارد ریال به بخش زراعی و باغی این استان خسارت زد.

محمدجواد تشکری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: بیشترین خسارت مربوط به تگرگ ۲ روز اخیر در حوزه شهرستان اسفراین به مبلغ چهار هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال است.

وی افزود: همچنین سرمازدگی هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به محصولات باغی شهرستان های شیروان، فاروج و بجنورد خسارت زده است.

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی تصریح کرد: بیشترین خسارت ها مربوط به محصولات گندم، جو، پسته، انگور و زیره شهرستان اسفراین بوده است.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیشترین خسارت های برآورد شده استان به ترتیب مربوط به شهرستان های اسفراین و بجنورد در بخش سیلاب و تگرگ و شیروان مربوط به سرمازدگی بوده است.

تشکری با بیان اینکه سطح بیمه باغات این استان بسیار کم است به کشاورزان توصیه کرد که حتما بیمه محصولات کشاورزی را جدی بگیرند و این سازمان پیگیری های لازم را انجام خواهد داد تا به کشاورزان خسارت دیده وام کم بهره پرداخت شود.

وی بیمه سپاری محصولات کشاورزی را تنها راهکار برای جبران خسارت‌ها دانست و از کشاورزان خواست تا در زمان مقرر محصولات کشاورزی خود در بخش های زراعی، باغی و دامی را زیرپوشش صندوق بیمه این محصولات قرار دهند تا در صورت زیان، حداقل بخشی از این خسارت ها جبران شود.

به گزارش ایرنا، سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

سامانه بارشی که از روز دوشنبه در استان فعال شده است سبب وزش باد لحظه ای شدید، بارش باران، برخی ساعت ها رگبار باران و رعد و برق می شود و در نقاط مستعد تگرگ پیش بینی شده است.

این سامانه بارشی در بیشتر مناطق استان بویژه در شرق، جنوب و جنوب شرق یعنی شهرستان های شیروان، فاروج، اسفراین و بام و صفی آباد خواهد بود.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha