۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۳۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85105838
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزون بر۵۰ هزار هکتار از اراضی خراسان‌شمالی زیر پوشش بیمه رفت

بجنورد- ایرنا- معاون خدمات بیمه‌ای مدیریت شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزان این استان در سال زراعی جاری(مهر ۱۴۰۱ تاکنون) ۵۰ هزار و ۵۷۲ هکتار از اراضی زراعی، باغی و گیاهان دارویی را بیمه کردند.

محمدعلی حسین پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: از مجموع این میزان سطح زیر پوشش ۴۸ هزار هکتار مربوط به اراضی زراعی، ۲ هزار و ۴۱۱ هکتار باغی و ۳۷۰ هکتار نیز مربوط به گیاهان دارویی است.

وی افزود: کشاورزان این استان در سال زراعی گذشته ۴۴ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی زراعی، چهار هزار هکتار باغی و ۷۵۸ هکتار از اراضی زیر کشت گیاهان دارویی را بیمه کرده بودند.

معاون خدمات بیمه‌ای مدیریت شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه از سطح کشتزارهای زیر پوشش بیمه در سال زراعی جاری ۳۱ هزار هکتار اراضی دیم و ۱۷ هزار اراضی آبی است گفت: پیش بینی می شود که امسال سرمازدگی، سیل و تگرگ به حدود ۴۵ هزار هکتار از این سطح خسارت زده است.

به گفته وی؛ میزان غرامت خسارت در بخش زراعت ۶۴۰ میلیارد ریال برآورد می شود.

وی تصریح کرد: همچنین پیش بینی می شود که ۱۶۱ میلیارد ریال خسارت نیز به مجموع ۲ هزار و ۴۱۱ هکتار باغی بیمه شده خسارت وارد شده است.

حسین پور ادامه داد: در سال زراعی جاری ۳۷۰ هکتار از اراضی زیر کشت زعفران و سایر گیاهان دارویی زیر پوشش بیمه رفته است که۱۵ میلیارد ریال نیز میزان خسارت پیش بینی می شود.

معاون خدمات بیمه ای مدیریت شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی گفت: میزان تعهد در بیمه های کشاورزی با مبلغ خسارت متفاوت است به همین دلیل این قشر کمتر از بیمه استقبال می کند اما در هر جایی که تعرفه ها واقعی تر بوده استقبال نیز مناسب است.

وی تصریح کرد: در مجموع در سطح کشور نیز تعهدات در بخش باغی پایین است اما در بحث محصولات اساسی از جمله گندم و کلزا که میزان تعهد تا حدودی با قیمت محصول متناسب شده است، کشاورزان نسبت به بیمه این محصولات بیشتر اقدام کرده اند.

حسین پور با بیان اینکه میزان تعهد بیمه محصولات کشاورزی نیاز به بازنگری دارد خاطرنشان کرد: باید سالانه با توجه به افزایش درآمدی محصولات میزان تعهد نیز بالا برود که این‌طور نبوده است.

حسین پور افزود: در هر قسمتی که میزان تعرفه و تعهدات بالا باشد استقبال کشاورزان نیز بیشتر می شود.

وی گفت: اکنون سیاست دولت در راستای حمایت از محصولات مهم و استراتژیک همچون گندم و دانه های روغنی است که تلاش می شود تا پوشش بیمه ای در این محصولات نیز مناسب تر شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha