۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۴۴
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85461999
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نیاز ۵۰ میلیارد ریالی برای تحقق رویای مهارت‌آموزی بانوان شرق گلستان

گنبدکاووس- ایرنا- بانوان شرق گلستان که بعد از ۱۲ سال و همزمان با دور دوم سفر رییس جمهور به این استان، شاهد افتتاح ساختمان مرکز فنی و حرفه‌ای اختصاصی خود در گنبدکاووس بودند در انتظار تجهیز و فعال‌سازی کارگاه‌های این مجموعه به‌سر می‌برند که تحقق این خواسته به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، با توجه به محدود بودن استخدام سازمان‌ها و مراکز دولتی، مردم بیش از گذشته به اهمیت مهارت آموزی برای حضور در بازار کار پی بردند و خانواده‌ها با علاقه فرزندان خود را تشویق به حضور در رشته‌های متنوع فنی و حرفه‌ای می‌کنند.

دختران نیز همپای پسران در کنار تحصیل، علاقمند به فراگیری حرفه‌های تخصصی فنی و حرفه‌ای هستند تا با فراگیری یک حرفه برای خود شغل و درآمد ایجاد کنند.

به اعتقاد کارشناسان؛ سرمایه‌ گذاری برای تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند، حلقه گمشده اشتغال کشور است که اجرای کامل طرح مهارت‌آموزی با شناخت دقیق از نیاز بازار می‌تواند جمعیت جوان و مولد را به سمت ایجاد مشاغل پایدار و مورد نیاز جامعه سوق دهد که لازمه تحقق این امر توسعه فعالیت مراکز فنی و حرفه‌ای از جمله برای بانوان است.

نیاز ۵۰ میلیارد ریالی برای تحقق رویای مهارت‌آموزی بانوان شرق گلستان

مرکز فنی و حرفه‌ای بانوان شرق گلستان در گنبدکاووس که بعد از گذشت ۱۲ سال از آغاز ساخت آن ۳۰ آذرماه سال گذشته با حضور وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد از جمله این مراکز تاثیرگذار است.

بانوان شرق گلستان که سال‌های زیادی از دسترسی به مرکز فنی و حرفه‌ای دولتی محروم بودند انتظار دارند هرچه زودتر با تامین تجهیزات، کارگاه‌های این مرکز برای شرکت آنان در کلاس‌های مختلف مهارتی به طور کامل فعال شود.

انسیه قاضی محسنی یکی از بانوان مراجعه کننده به این مرکز، گفت: وجود این فضا آن هم در محیط شهری رفت و آمد را برای ما خیلی راحت کرده و سایر خانم‌های علاقمند به حرفه‌های مهارتی را هم تشویق به حضور در این مرکز می‌کنم.

وی افزود: تا پیش از این برای شرکت در آزمون‌های میان دوره و پایان دوره حضوری و آنلاین مجبور به حضور در مرکز فنی و حرفه‌ای مردان در خارج از شهر و در جاده گنبد - داشلی‌برون بودیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه خیلی از بانوان با وجود علاقمندی به حرفه آموزی به دلیل هزینه‌های بالا، از مهارت آموزی باز می‌مانند از افتتاح این مرکز بسیار خوشحال هستیم.

سودابه خدایوسفی از دیگر مراجعه کنندگان، گفت: در کنار فعال سازی کارگاه‌های مهارت آموزی از مسوولان درخواست داریم یک دوره کارآفرینی و بازاریابی هم برای علاقمندان بگذارند تا افراد بعد از دریافت مدرک بین المللی فنی و حرفه‌ای بتوانند بهترین موقعیت کاری را برای خود فراهم کنند.

سمیه فرزانه هم از مسوولان فنی و حرفه‌ای خواست هر چه زودتر کارگاه‌های آموزشی این مرکز را با انتخاب رشته‌هایی با بیشترین بازار کار و درآمدزایی فعال کنند تا خیلی از بانوان با علاقه بیشتری پیگیر مهارت آموزی شوند.

اولویت تجهیز کارگاه‌هاست

به گفته سرپرست مرکز فنی و حرفه‌ای بانوان گنبدکاووس، خیلی از بانوان با مشاهده باز بودن مرکز به ما مراجعه می‌کنند و پیگیر دوره‌های آموزشی هستند که تلاش می‌کنیم هرچه زودتر کارگاه‌ها برای پذیرش مهارت آموزان تجهیز شود.

طیبه نودهی افزود: اولویت اصلی مرکز، فعال‌سازی کارگاه‌های مهارتی بر اساس نیاز روز جامعه و بازار است تا بانوان بعد از پایان دوره بتوانند جذب بازار کار شوند و در صورت درخواست آنان آمادگی برای برپایی دوره‌هایی کارآفرینی و بازاریابی را هم داریم.

وی بیان کرد: جوانان جویای کار به ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی در راه رسیدن به کسب و کار و یا تصدی شغل، درگیر مشکلاتی هستند از جمله آن می‌توان به آزمون‌های پر استرس استخدامی اشاره کرد، لذا حضور در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و کسب مهارت می‌تواند مسیر را برای ورود این قشر به بازار کسب و کار کوتاه کند.

سرپرست مرکز فنی و حرفه‌ای گنبدکاووس افزود: شناخت دقیق از نیاز بازار کار، روزنه‌ای به سمت ایجاد مشاغل پایدار است و تربیت نیروی انسانی ماهر می‌تواند کلید اصلی اشتغال باشد.

نودهی با اشاره به دریافت مجوز برگزاری آزمون‌های مهارتی در این مرکز، بیان کرد: با راه اندازی کارگاه‌ها، ظرفیت پذیرش بیش از ۱۲۰ مهارت آموز در هر دوره وجود دارد و اولویت خود را انتخاب رشته‌هایی قرار داده‌ایم که در آموزشگاه‌های آزاد ارائه نمی‌شود.

وی گفت: با آغاز فعالیت‌های آموزشی این مرکز، تلاش می‌کنیم با استفاده از مربیان با تجربه در مسیر گرایش بانوان به سمت کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی گام های موثری برداریم.

تجهیز مرکز فنی و حرفه‌ای بانوان گنبدکاووس نیازمند ۵۰ میلیارد ریال

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گنبدکاووس گفت: برداشتن گام آخر فعال‌سازی تمام کارگاه‌های مرکز فنی و حرفه‌ای بانوان این شهرستان نیازمند تخصیص ۵۰ میلیارد برای خریداری تجهیزات است.

محمود نیازی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: راه‌اندازی مرکز فنی و حرفه‌ای گنبدکاووس از جمله مطالبات دیرینه بانوان در شرق گلستان محسوب می‌شود که عملیات ساخت آن سال ۱۳۹۰ آغاز و با تخصیص ۲۰۰ میلیارد ریال بعد از گذشته ۱۲ سال آذرماه سال گذشته در سفر استانی هیات دولت با حضور وزیر آموزش و پرورش مورد افتتاح قرار گرفت.

وی افزود: حرفه‌های مختلف و مهارت‌های نوین در رشته‌های پرکاربرد مانند آموزش هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و برنامه‌ریزی و تعمیر تلفن همراه و رایانه در کنار رشته‌های میناکاری، نقاشی روی پارچه، سفالگری، انواع بافت‌های داری، ساخت طلا و جواهرات، طراحی و دکوراسیون داخلی، روکش مبل و باغبانی در این مرکز پیش بینی شده است.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گنبدکاووس ادامه داد: ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات دور دوم سفرهای استانی برای تامین تجهیزات پرکاربرد و مهم رشته‌های مختلف مهارتی تخصیص یافت و در نهایت ۲ کارگاه‌ «فناوری و اطلاعات و مهارت‌های نوین» تجهیز شد.

نیازی گفت: این مرکز با ظرفیت پذیرش مهارت آموزان شرق استان گلستان راه اندازی شد و با وجود گذشت چهار ماه از افتتاح رسمی آن، بانوان با تاکید بر تحمل هزینه‌های بالای حضور در مراکز آزاد فنی و حرفه‌ای، خواستار فعال سازی تمام کارگاه‌های آن هستند.

وی افزود: سازمان فنی و حرفه‌ای ۵۰ میلیارد ریال برای خریداری تجهیزات کارگاه‌های باقی مانده اختصاص داد که منتظر تخصیص آن هستیم.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گنبدکاووس بیان کرد: علاوه بر مرکز فنی و حرفه‌ای دولتی مردان و بانوان، در ۱۳۴ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای آزاد شهرستان ۱۷۱ رشته مهارتی به علاقمندان آموزش داده می‌شود.

شهرستان مرزی گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha