۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۷
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85477482
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۳۵ هزار نیروی مردمی مدیریت امامزادگان کشور را برعهده دارند
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از مردمی بودن مدیریت امامزادگان کشور خبر داد و گفت: هم اکنون ۳۵ هزار نفر از مردم ایران اسلامی به صورت افتخاری و در قالب هیات آمنا، مدیریت بقاع متبرکه را برعهده دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی‌متقی روز چهارشنبه در حاشیه همایش امامزادگان استان گلستان در گنبدکاووس به خبرنگاران اظهار کرد: اعضای هیات آمنا امامزادگان و بقاع متبرکه نقش مهمی در عمران و آبادانی این اماکن مقدس برعهده دارند.

وی با تبریک دهه کرامت و گرامیداشت روز ملی تکریم امامزادگان و متبرکه افزود: این دهه بهترین فرصت برای تکریم و تجلیل از خادمان این اماکن مقدس است.

موسوی‌متقی ادامه داد: در این دهه با برکت ۳۱ برنامه و همایش در سطح استان‌ها و ۳۵۰ برنامه هم در شهرستان‌ها برگزار و یا در حال برگزاری است.


مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین از رشد ثبت موقوفات در کشور خبر داد و گفت: از قرن هفتم تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سالانه ۵۰ تا ۷۰ وقف جدید ثبت می‌شد که این رقم تا سال ۱۳۸۷ به سالانه ۲۰۰ وقف و از سال ۱۳۹۵ به بعد سالانه ۲ هزار وقف جدید ثبت شده است.

موسوی‌متقی افزود: سال گذشته تعداد وقف‌های ثبت شده در کشور هزار و ۵۰ وقف بود و این نشان از اعتماد و علاقه مردم به سازمان اوقاف است.

به گفته وی، بیشتر وقف‌های ثبت شده در زمینه ساختمان و زمین و بیشتر با نیت مراسم‌های عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) بوده است.

موسوی‌متقی همچنین با اشاره به جایگاه معنوی امامزاده یحیی بن زید (ع) افزود: ۲ سال پیش کنگره ملی این امامزاده که مورد احترام و تکریم فرق اسلامی و اقوام ایرانی هستند، برگزار شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان هم به خبرنگاران گفت: هم اکنون در این استان ۱۲۳ امامزاده و بقعه متبرکه و پنج هزار موقوفه فعال داریم.

حجت‌الاسلام حسین مهدیان افزود: درسال گذشته ۶۷ وقف جدید در گلستان ثبت شد.

گلستان در کنار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، ۱۲۳ بقعه متبرکه و امامزاده دارد که مورد اهتمام مردم این دیار و دیگر نقاط ایران اسلامی است و به گفته کارشناسان سالانه بین سه تا چهار میلیون نفر در برنامه‌های معنوی بقاع متبرکه استان شرکت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، امامزاده یحیی بن زید (ع)، نوه امام سجاد (ع) است و از ایشان به‌عنوان یکی از امامزادگان شاخص در استان گلستان و کسی که صحیفه سجادیه یادگار با ارزش جدش امام چهارم را به ایران آورد، یاد می‌شود.

طبق روایات، امامزاده یحیی بن زید (ع) در زمان یزید بن معاویه با ۷۰۰ نفر از طرفداران خود در خراسان قیام کرد و شکست سختی به سپاه آنان وارد ساخت و بعد از آن عازم هرات و از آنجا به شهر جرجان مهاجرت کرد.

والی خراسان (نصر) همراه ۸۰ هزار سوار از شام و اطراف برای سرکوبی این قیام وارد قریه ارغوان شدند و بعد از سه روز جنگ، یحیی و یارانش را به شهادت رساندند.

شهرستان گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha