۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۸
کد خبر: 85461628
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

معلم؛ تجلی شرافت و انسانیت در تربیت آینده‌سازان کشور

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۸
کد خبر: 85461628
معلم؛ تجلی شرافت و انسانیت در تربیت آینده‌سازان کشور

قم- ایرنا- معلم مصداق انسانی شریف و وظیفه شناس است که کار تعلیم و تربیت آینده‌سازان جامعه را برعهده دارد؛‌ انسانی که انسانیت در رفتار و کلام او به بهترین شکل معنا می‌یابد.

به گزارش ایرنا،‌ روز بزرگداشت مقام معلم روز تقدیر از خوبی‌ها و فداکاری‌های این قشر است؛ روز بزرگداشت ارکان تعالی بخش جامعه که بشر را به سوی پیشرفت و خوبی‌ها سوق می دهد؛ معلم به دلیل تعهد و دلسوزی که نسبت به شاگرد دارد،‌ به شکل‌دهی استعداد و هدایت آن‌ها می‌پردازد و به راستی که سرنوشت جوامع بشری مرهون سعی و تلاش آموزگاران است.

از این رو در آیات و روایات بسیاری، از شان و مقام معلم سخن به میان آمده و از معلم به‌عنوان چراغ هدایت و کشتی نجات یاد و به شخصیت آنان ارج نهاده شده است.

ناگفته نماند که دغدغه معلم این است که حیات بشر، بر مدار ارزش‌ها و کرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا، مکتب و دین، از اصول اساسی زندگی انسان باشد.

در این مسیر، بزرگانی گام نهاده‌اند که نامشان بر تارک زمان می‌درخشد؛ علامه شهید استاد مرتضی مطهری از همین طیف است که در راه تعلیم و تربیت به قله‌های بلندمرتبه‌ای دست یافت و انسان‌های شریف بسیاری در مکتب این بزرگوار به مدارج علمی و معنوی بالایی دست یافتند.

روز معلم فرصت مناسبی است تا پای صحبت معلمانی قرار بگیریم که به‌نوعی روایت‌کنندگان تلخی‌ها و شیرینی‌های این شغل هستند؛ در همین راستا خبرنگار ایرنا با چند نفر از معلمان نمونه استان قم به گفت‌وگو نشست.

معلم؛ تجلی شرافت و انسانیت در تربیت آینده‌سازان کشور

ذاکری؛ معلمی که ۱۴ یتیم را به سرپرستی پذیرفته است.

یکی از معلمان با سابقه پنج سال تدریس در آموزش‌وپرورش به خبرنگار ایرنا،‌ گفت: بنده لیسانس علوم تربیتی از دانشگاه فرهنگیان قم، حافظ کل قرآن کریم، رتبه اول مسابقات دانشجویی حفظ کشور در سال ۱۳۹۷ و در حال حاضر هم مدیر دارالقرآن آیت‌الله خامنه‌ای در ناحیه ۲ آموزش‌وپرورش قم هستم.

علی ذاکری افزود: در کنار شغل شریف معلمی، در زمینه برنامه‌نویسی اندروید هم فعالیت دارم و با تولید و انتشار حدود ۳۰ اپلکیشن آموزشی در بازار، حدود ۲ میلیون کاربر را پشتیبانی می‌کنیم.

وی با اشاره به سرپرستی ۱۴ یتیم، بیان کرد: بنده در سال‌های قبل، حمایت از یک یتیم را برعهده داشتم، برکات بی‌نظیری که از این اقدام دیدم و بر مبنای فرمایشات بسیار صریح و متعدد قرآن، تصمیم گرفتم یکی از اولویت‌های زندگی خودم را دستگیری از ایتام نیازمند قرار بدهم.

وی اضافه کرد: بنده در حال حاضر حمایت از ۱۴ یتیم را مستقیم برعهده دارم و ۲۹۹ یتیم را نیز با دعوت از دوستان و آشنایان مورد حمایت قرار داده‌ایم.

ذاکری تصریح کرد: در نگاه اول، به نظر می‌رسد افرادی که اقدام های این چنینی میکنند، مبلغی از جیبشان کسر می‌شود، ولی در واقع اینچنین نیست؛ یقین داریم طبق فرموده قرآن، این اقدام خیر، در واقع تجارتی پر سود هست که در دنیا یا آخرت بسیار بیشتر از چیزی که تقدیم می‌شود، برخواهد گشت.

وی افزود: ظرفیت فراگیر آموزش‌وپرورش می‌تواند تا حد زیادی واسطه انجام این کار خیر در کشور، به‌صورت بسیار فراگیر و رفع مشکل قابل توجه نیازمندان شود.

مریم عزیری؛ به‌صورت آتش به اختیار و خودجوش کلاس‌های حفظ قرآن کریم ویژه دانش‌آموزان روشندل مدرسه ابتدایی استثنایی امید را برگزار کرد و ثمره این کلاس‌ها، تربیت ۲۰ دانش آموز حافظ قرآن( از یک تا ۱۲ جزء) است.

یکی دیگر از معلمان که ۲۰ سال معلم دانش‌آموزان نابینا و سه سال کودکان کم‌توان ذهنی بوده، گفت: از کار کردن با بچه‌های نابینا یا کم‌توان ذهنی خیلی راضی هستم و خدا را شاکرم که این فرصت را در اختیار من گذاشته است.

مریم عزیزی افزود: علاوه بر دروس مدرسه، تلاش می‌کنم فعالیت‌های قرآنی و احکام را به دانش‌آموزان نابینا آموزش دهم.

وی اضافه کرد: پیشرفت در حفظ قرآن، حتی حفظ یک آیه باعث افزایش اعتماد به نفس دانش‌آموزان می‌شود و از سوی دیگر در پیشرفت درسی‌شان تاثیر دارد.

وی با بیان این‌که از شغل معلمی و درآمدش راضی هستم، خاطرنشان کرد: از دولت می‌خواهم وسیله راحتی این بچه‌ها از نظر سرویس، تغذیه و خدمات تفریحی مثل وسایل بازی در مدرسه را فراهم کند.

معلم؛ تجلی شرافت و انسانیت در تربیت آینده‌سازان کشور

عنایت محمدی؛ معلمی که هزینه رهن منزل مسکونی خود را صرف خریداری تجهیزات ورزشی و توانبخشی مدرسه و بهره‌مندی دانش‌آموزان معلول جسمی – حرکتی و ناشنوا نموده است.

یکی دیگر از معلمان با سابقه ۲۳ سال تدریس در مدارس استثنایی، گفت: خدا را شاکرم چنین نعمت و مسوولیتی به بنده حقیر عطا فرموده در خدمت این دانش‌آموزان معصوم باشم.

عنایت محمدی افزود: تلاش در راستای جلب رضایت دانش‌آموزان و خانواده، رضایت و خشنودی خداوند را به همراه‌ دارد.

وی بیان کرد: برای تقویت بعد جسمانی و روانی دانش‌آموزان معلول جسمی حرکتی و ناشنوا، تجهیزات ورزشی و توانبخشی برای مدرسه خریداری کردم.

به گفته وی، این کار در فعالیت تعلیم و تربیت دانش‌آموزان موثر است و باعث افزایش توانمندی جسمی و روحی دانش‌آموزان شده و در بهبود فعالیت‌های آموزشی و اجتماعی این عزیزان تاثیر ویژه دارد.

محمدی با اشاره به پیگیری فعالیت‌های پرورشی، اردویی و تفریحی دانش‌آموزان، گفت: اقدام هایی از جمله حل مسائل آموزشگاه، پیگیری و حل مشکلات دانش‌آموزان و خانواده‌ها در تمام زمینه‌های آموزشی، فرهنگی و مالی به‌عنوان پدر دلسوز و خادم تلاش کرده‌ و خواهم کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به رشد سریع تکنولوژی و وسایل ارتباطات جمعی، همچنین موسسات گوناگون آموزشی، معلمان باید در تمام زمینه‌ها مجهز به علم روز باشند و نسبت به نیاز نسل امروز جوابگو باشند.

وی افزود: بر این اساس، وزارت‌آموزش و پرورش باید در کنار برنامه‌ریزی برای افزایش توانمندی علمی همکاران، نسبت به مسائل معیشتی و رشد جایگاه اجتماعی آن‌ها تلاش نماید.

این فرهنگی با تقدیر از وزارت آموزش‌وپرورش در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، خاطرنشان کرد: اجرای طرح رتبه‌بندی در معیشت این قشر زحمتکش مثمر ثمر بود و با توجه به سابقه و فعالیت‌های آموزشی به حق قانونی خود رسیدند.

ناهید رحیمی؛ مربی نمونه پرورشی که در مناطق محروم با اجرای برنامه‌های ویژه، فضایی شاد را فراهم نموده است.

یکی از فرهنگیان نمونه با سابقه ۱۵ سال در معاونت پرورشی، گفت: فعالیت‌های حیطه پرورشی و تربیتی گسترده است، اما برای برنامه‌ریزی‌ بهتر فعالیت‌ها سعی کردم ابتدای هر سال را با یک شعار آغاز کنم؛ به‌عنوان مثال شعار سال تحصیلی جاری را «مدرسه سالم، مطلوب و شاد» در نظر گرفتم تا در راستای آن با ایجاد رابطه مطلوب و تعامل موثر بین ارکان مدرسه بتوانم تصمیمات پیش برنده‌ای داشته باشم.

ناهید رحیمی‌ با بیان این‌که کار ما زمینه‌سازی و تسهیل‌گری است، افزود: اولین قدم ما برای ایجاد نشاط و شادابی معنوی در دانش‌آموزان برگزاری مناسبت‌های مختلف بیرون از آموزشگاه بود که با همفکری و همراهی بسیار بالای مدیر و سایر همکارانم و انجمن فعال مدرسه در مکان‌هایی مثل مسجد، سالن اجتماعات و سالن ورزشی کانون مریم و مجتمع فرهنگی اداره اوقاف سعی کردیم با اجرای ویژه برنامه‌های مختلف روحیه‌ای شاد برای بچه‌ها ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: از جمله طرح‌هایی که برای دانش‌آموزان اجرا کردم، طرح ایستگاه اندیشه تحت عنوان دختران اندیشمند با هدف تقویت مهارت تفکر، اندیشیدن و حل مساله بود؛ به‌ویژه تفکر مثبت در دانش‌آموزان تا فقط کاستی‌ها و مشکلات را نبینند و به دنبال زیبایی‌ها و نکات مثبت در زندگی روزمره باشند.

وی ادامه داد: با اختصاص دادن تابلویی در سالن آموزشگاه و نصب سوال هفتگی و فرصت پاسخگویی به دانش‌آموزان آنان را ترغیب کردم تا با فکر و تامل، پاسخ را بنویسند و در پایان هفته با جمع‌آوری و بررسی پاسخ‌ها، از دانش‌آموزان برتر این برنامه تقدیر بعمل می‌آمد.

رحیمی بیان کرد: کار کردن در مناطق کم‌برخوردار به‌خاطر کمبود منابع و امکانات، سخت و دشوار است، اما از آنجا که در این مدارس دانش‌آموزان مستعد، توانمند و باانگیزه وجود دارند علاقه داشتم در رشد و تعالی آن‌ها نقش داشته باشم.

به گفته وی، فعالیت آموزش‌وپرورشی برای دانش‌آموز چه در منطقه برخوردار یا کمتربرخوردار باشد با دشواری همراه است.

وی‌ خاطرنشان کرد: ذات دانش‌آموز با توجه به شرایط سنی اقتضای فراهم آوردن فضایی بانشاط و باطراوت را می‌طلبد، به‌ویژه اگر همکاری بخواهد فعالیت تربیتی و پرورشی انجام دهد؛ فراهم کردن فضایی شاد، سرگرم‌کننده، مفرح و عاری از تنش و استرس و اضطراب از جمله مسائل کلیدی است که لازم است در فعالیت‌های تربیتی لحاظ شود.

رحیمی با اشاره به این‌که معلمی شغل نیست، تصریح کرد: اگر فردی از منظر شغل و درآمد وارد آموزش‌و پرورش شود به نظر بنده نه می‌تواند کار تربیتی کند، نه وضعیت درآمدی قابل قبولی خواهد داشت و نه از شغل خودش راضی خواهد بود.

وی افزود: این نکته ضروری به نظر می‌آید که خدمت در حوزه‌های آموزشی با فعالیت‌های دیگر متفاوت است؛ رضایت مادی و معنوی در گرو نگاهی است که ما به آموزش و پرورش داریم.

وی اضافه کرد: این نکات را که عرض کردم نافی تلاش مسوولان برای بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان نیست؛ بی‌تردید وضعیت معلم از نظر معیشتی باید در سطح قابل قبولی باشد تا معلم بتواند به دور از دغدغه‌های مادی نسل آینده ایران اسلامی را تربیت کند.

معلم؛ تجلی شرافت و انسانیت در تربیت آینده‌سازان کشور

تجلیل از ۱۰ فرهنگی نمونه در استان قم

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش قم به خبرنگار ایرنا، گفت: به مناسبت هفته معلم، از ۱۰ فرهنگی نمونه در سطح استان تجلیل خواهد شد.

عباس اسکندری افزود: همچنین ۱۸ معلم نمونه نیز در سطح مناطق آموزش و پرورش مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

وی به برنامه‌های هفته بزرگداشت معلم اشاره و بیان کرد: در این هفته معلمان با حضور در حرم حضرت معصومه(س)،‌ ضمن زیارت مضجع شریف کریمه اهل‌بیت(س)، مزار شهید مطهری را نیز گلباران خواهند کرد.

وی اضافه کرد: طبق برنامه سالانه دیدار فرهنگیان سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب، امسال نیز جمعی از معلمان قمی در این برنامه شرکت خواهند کرد.

اسکندری خاطرنشان کرد: حضور در منزل شهدای فرهنگی و تجلیل از مقام والای شهیدان و حضور در گلزار شهدا و ادای احترام به شهدای فرهنگی از دیگر برنامه‌های هفته معلم خواهد بود.

۱۲ اردیبهشت ماه سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری به عنوان روز معلم نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha