رشد علمی و افتخارآفرینی‌های کشور ریشه در تلاش اساتید دلسوز دارد

قم- ایرنا- رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: رشد علمی جامعه و افتخارآفرینی در کشور در علوم انسانی و تجربی ریشه در تلاش اساتید دلسوز دارد و امروز از میوه دلچسب این درخت تناور بهره مند هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت مقام استاد در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) قم ابراز کرد: مقام معلم و استاد در اسلام و نقشی که این قشر در سبک زندگی شاگردان می تواند داشته باشد کلیدی و اساسی است و از مهمترین امتیازات جامعه بشری محسوب می شود.

وی بیان کرد: اگر جامعه بخواهد متحول شود تعلیم و تربیت در آن باید متحول شود این در حالی است که تغییر در زندگی اجتماعی از مدرسه به عنوان محور تحول اجتماعی آغاز خواهد شد و اگر تغییری از مدرسه شروع می شود باید این تغییر را از مربی و استاد شروع کنیم.

امام جمعه قم افزود: اگر معلم و استاد دلسوز جامعه بوده و با دین آشنا باشند با ادبیات و سخن خود به محتوا شکل می دهند و در عین حال که باید روی محتوا سرمایه گذاری کنیم نباید این محتوا به دست هر کسی بیفتد.

وی ادامه داد: تعلیم و تعلم از نعمت های بزرگ خدا است که در مرحله اول خود خدا معلم است و دسته دوم از معلمان، انبیا و اولیای الهی به عنوان مربیان بشر هستند. ۱۲۴ هزار پیامبر الهی با رسالت های مختلف کار هدایت انسان های گمراه و رهنمون کردن آن ها به سمت نور را داشته اند.

حسینی بوشهری با تاکید بر این که اساتید و معلمان باید مورد تکریم قرار گیرند گفت: جایگاه استاد و مربی در قرآن، روایات و سیره اهل‌بیت بسیار ارزشمند و بالاست.

وی اخلاص و کار برای خدا را ویژگی شهید مطهری ذکر کرد که باید الگوی اساتید و معلمان باشد و افزود: استاد نمونه کسی است که برای اجر و مزد کیسه ندوخته است و معلم باید بر آن چه تدریس می کند اشراف داشته باشد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که استاد باید با مطالعه دقیق، جدی و به روز با تکیه بر کتاب های چاپ شده و نظریه های جدید تدریس را انجام دهد بیان کرد: استاد و معلم تنها انتقال دهنده اصطلاحات نباشند و مهم نَفَس استاد است که اگر متخلق به اخلاق باشد درس و نفس قدسی او تاثیرگذار است و با این گونه اساتید، چهره ها تربیت می شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha