جمعی از اساتید آمریکایی خواستار بررسی ادعاهای نیویورک تایمز درباره حماس شدند

تهران- ایرنا- بیش از ۵۰ استاد برتر روزنامه‌نگاری در دانشگاه‌های آمریکا با امضای نامه‌ای، صحت گزارش ادعایی روزنامه نیویورک تایمز درباره خشونت جنسی حماس در جریان عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) در سرزمین‌های اشغالی را زیر سوال برده و از مقام‌های این روزنامه خواستند تا به پرسش‌هایی که به گزارش آنها وارد است، پاسخ دهند.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری پیکاتو، این نامه که صبح روز دوشنبه (به وقت محلی) به دفتر روزنامه نیویورک تایمز ارسال شده، به دنبال ماه‌ها انتقاد و ابراز نگرانی از سوی منتقدان و برخی از کارکنان این روزنامه در مورد اعتبار منشأ این گزارش و روند ویرایش آن، نوشته و امضا شده است.

در این نامه که توسط اساتید دانشگاه‌های نیویورک، پنسیلوانیا، اموری و تگزاس امضا شده، از روزنامه نیویورک تایمز خواسته شده تا بلافاصله گروهی از کارشناسان روزنامه‌نگاری را مامور بررسی مستقل و کامل اسناد و مدارکی که این گزارش بر اساس آنها تهیه، ویرایش و منتشر شده است، کند.

این اساتید آمریکایی همچنین در این نامه با اشاره به استناد نیویورک تایمز در این گزارش به منابع نامعتبر، شیوه نگارش آن را زیر سوال برده و نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

به نوشته پیکاتو، پرسش‌ها درباره صحت این گزارش نیویورک تایمز، بلافاصله پس از انتشار آن که با عنوان «فریاد بدون کلام: تجاوز جنسی در ۷ اکتبر» منتشر شده بود، آغاز شده است.

در ابتدا بستگان یک زن اسرائیلی که در جریان این عملیات جان خود را از دست داده بود و داستانش در مرکز گزارش نیویورک تایمز قرار داشت، در مورد ادعاهای این روزنامه ابراز تردید کرده بودند.

از سوی دیگر منتقدان بسیاری با اشاره به تناقض‌های موجود در چندین روایت که به نقل از یک شاهد عینی در این گزارش منتشر شده بود، صحت گفته‌های این شخص که خود را شاهد عینی ماجرا معرفی کرده بود، زیر سوال بردند.

به گزارش ایرنا، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» پیش تر با رد برخی ادعاها علیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تاکید کرد: واقعیت هفتم اکتبر به خودی خود دردناک است و نیازی به مبالغه ندارد.

این روزنامه با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر اقدامات جنبش حماس نوشت: دست و پا بستن ده‌ها کودک صحت ندارد، همچنین زن بارداری در میان اسیران وجود نداشته است.

این روزنامه صهیونیستی همچنین آورده است که هیچ زن اسیری در زندان زایمان نکرده است و این مسائل صحت ندارد.

پیش از این مقامات صهیونیستی، جنبش حماس را به اقدامات غیراخلاقی با اسرا متهم کرده بودند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز پیش تر در بیانیه‌ای گفت که ادعاهای بی اساس جو بایدن درباره عملیات طوفان الاقصی، سقوط اخلاقی رئیس جمهور آمریکا را نشان می‌دهد.

در بیانیه‌ حماس آمده است: ادعاهای بی‌اساس رئیس جمهور آمریکا علیه فلسطینی‌ها مبنی بر ارتکاب خشونت جنسی در روز هفتم اکتبر سقوط اخلاقی جدید بایدن است.

حماس افزوده است که این یاوه گویی‌ها و اتهامات پوچ را تنها صهیونیست‌ها و پروپاگاندای بی ارزش آنها بیان می‌کنند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، افزود: تکرار این دروغ آشکار صهیونیست‌ها این‌بار از زبان بایدن، با هدف سرپوش گذاشتن بر جنایت جنگی، نسل‌کشی و پاکسازی قومی اشغالگران علیه فلسطینی‌ها و گمراه کردن افکار عمومی است.

در پایان این بیانیه آمده است: ما از رسانه‌ها می‌خواهیم مراقب دروغگویی جدید صهیونیست‌ها باشند، همانطور که دروغ‌ها و ادعاهای دیگر آنها مثل بریدن سر کودکان اسرائیلی یا استفاده نظامی از بیمارستان شفا، افشا شد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha