۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۳:۵۸
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85479717
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آمریکا خواستار تمدید ماموریت هیات سازمان ملل در عراق شد

نیویورک – ایرنا- سفیر آمریکا در سازمان ملل به رغم آنکه دولت عراق ۲۳ اردیبهشت ماه جاری با طرح درخواستی خواستار پایان ماموریت هیات مساعدت سازمان ملل برای عراق (یونامی) در این کشور شد، خواهان تمدید ماموریت این نهاد بین المللی در عراق شد .

به گزارش خبرنگار ایرنا، لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره عراق گفت: ما از تعهد عراق به ادامه تلاش ها با هدف تعیین محل نگهداری و سرنوشت اتباع مفقود کویتی و کشورهای ثالث قدردانی می کنیم. ما دولت عراق را تشویق می کنیم که پیشنهاد یونامی را برای فعال کردن مجدد کمیته مشترک فنی عراق و کویت در مورد اموال مفقود شده کویت بررسی کند.

گرینفیلد که عضو کابینه جو بایدن نیز است، گفت: واضح است که سازمان ملل باید در تلاش برای حل این مسائل باقیمانده مشارکت داشته باشد. ما حمایت بیشتر یونامی از اداره انتخابات عراق را پیش از انتخابات پارلمانی آتی در اقلیم کردستان عراق، تشویق می کنیم.

این دیپلمات ارشد آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد: بررسی استراتژیک مستقل توصیه کرد که تشکیل دولت پس از انتخابات پارلمانی به عنوان نقطه عطفی برای تکمیل منظم و مسئولانه مأموریت یونامی در نظر گرفته شود.

او تاکید کرد: بنابراین، آمریکا از ادامه کمک های فنی یونامی برای کمیسیون عالی مستقل انتخابات، از جمله در آماده سازی برای انتخابات شورای نمایندگان در سال آینده، حمایت می کند. بنابراین کار بیشتری باید انجام شود.

گرینفیلد ادامه داد: یونامی کمک های ارزنده ای در ارتقای حقوق بشر و توسعه اقتصادی در عراق ارائه و به دولت عراق کمک کرده است تا حقوق همه مردم را گسترش دهد و از آنها محافظت کند.

او ایجاد یک محیط مساعد برای سرمایه گذاری بین المللی؛ و عمل به تعهدات و آرمان های بین المللی عراق مانند آنچهرا در اجلاس سران برای دموکراسی اعلام شد، در زمره کمک های یونامی دانست.

سفیر آمریکا تصریح کرد: همه اینها به این معنی است که یونامی نشان داده شریک توانمندی است که به حفظ صلح و امنیت، نه تنها در داخل عراق، بلکه در منطقه کمک می کند. شکی نیست که هنوز هم این کار مهم را انجام خواهد داد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: ایالات متحده همچنان متعهد به همکاری با دولت عراق برای تقویت و تعمیق مشارکت بلندمدت و کل دولت است که عراقی امن، باثبات و مستقل را تقویت می کند.

او تاکید کرد: ما مشتاقانه منتظر ادامه بحث در مورد تمدید مأموریت یونامی با کشورهای عضو در طول رایزنی های بعدی هستیم.

به گزارش ایرنا، «لارا دیکس» معاون هماهنگ کننده سیاسی نمایندگی انگلیس در سازمان ملل نیز  در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره عراق گفت: ما امیدواریم که در زمان مقتضی عراق بتواند پیشرفت مثبتی را در مورد موضوعات مهم پیش روی خود که برگرفته از برنامه و اولویت های خود دولت عراق است، به اشتراک بگذارد.

این دیپلمات انگلیسی افزود: این شامل برگزاری انتخابات شورای نمایندگان عراق، تحکیم نهادهای ملی برای حفظ گفتگو بین بغداد و اربیل، و تقویت نهادهای ملی حقوق بشر است.

او گفت: ما از تشکیل به موقع 13 اداره از 15 اداره دولتی محلی پس از انتخابات موفق استقبال می کنیم و دولت عراق را تشویق می کنیم تا برای مشارکت دادن زنان در روند سیاسی اقدامات بیشتری انجام دهد.

دیپلمات انگلیسی ادامه داد: ما همچنین از همه طرف‌ها می‌خواهیم که متعهد شوند در اسرع وقت بر سر تاریخ برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و فراگیر در اقلیم کردستان عراق توافق کنند.

او ادامه داد: دوره انتقال یونامی فرصتی را برای طرفین فراهم می کند تا این مسائل باقی مانده را به طور کامل حل و فصل کنند. اگر این اتفاق نیفتد، شورا باید گزینه های بیشتری را برای این پرونده بررسی کند.

پیش ازاین، «جنین هنیس پلاسخارت» نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق این کشور را دارای چالش های متنوع دانست اما تاکید کرد: اکنون فضای امنیتی با ثبات تری در عراق حاکم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،«جنین هنیس پلاسخارت» نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازما ملل گفت: تصویری که ما می خواهیم به تصویر بکشیم عراقی است که با کشوری که یونامی برای اولین بار حدود ۲۰ سال پیش در آن مستقر شد، متفاوت است.

او گفت: عراق در واقع، با کشوری که در سال ۲۰۱۸ وارد آن شدم، متفاوت به نظر می رسد. امروز ما شاهد یک عراق در حال رشد هستیم.

وی تاکید کرد که در حال حاضر، فضای امنیتی با ثبات تری در عراق حاکم است. با این حال، فساد، جناح گرایی، معافیت از مجازات، دخالت ناروا در کارکردهای دولت و بازیگران مسلح که خارج از کنترل دولت عمل می کنند همچنان موانع بزرگی هستند که باید بر آنها غلبه کرد.

دولت عراق ۲۳ اردیبهشت ماه جاری با طرح درخواستی خواستار پایان ماموریت هیات مساعدت سازمان ملل برای عراق (یونامی) در این کشور شد.

به گزارش ایرنا به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، دولت عراق امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: در ماه مه ۲۰۲۳، دولت عراق درخواستی را به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر کاهش مأموریت یونامی ارائه کرد، تا پایان دادن به مأموریت آن را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد؛ چرا که امروز شرایط ۲۱ سال پیش که یونامی به دلیل آن تشکیل شد، دیگر وجود ندارد.

در این بیانیه آمده است: در نتیجه درخواست دولت عراق، شورای امنیت یک تیم مستقل بررسی استراتژیک را تشکیل داد و این تیم ارزیابی مستقلی از ماموریت یونامی انجام داد و به این نتیجه رسید که در سایه تحولات مثبت و دستاوردهای مهمی که عراق در زمینه‌های مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی کسب کرده است، دیگر نیازی به فعالیت این هیات نیست.

در ادامه این بیانیه تاکید شد: دولت عراق خواستار پایان کار مأموریت یونامی تا پایان سال ۲۰۲۵ شده است و بغداد امیدوار است شورای امنیت تا پایان ماه جاری میلادی در پاسخ به درخواست عراق قطعنامه‌ای را در این زمینه تصویب کند.

هیات مساعدت سازمان ملل متحد برای عراق (UNAMI) درپی قطعنامه شماره ۱۵۰۰ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۴ اوت ۲۰۰۳ تشکیل شد و از تلاش‌های توسعه ملی در سطوح سیاسی، انتخاباتی و بشردوستانه در سراسر عراق حمایت می‌کند. یکی از وظایف یونامی اجرای قرارداد بین‌المللی با عراق است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha