ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

تهران- ایرنا- وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر امور خارجه چین با سلیندا سوسا لوندا همتای بولیویایی خود در پکن دیدار و گفت‌وگو کرد و هر دو طرف متعهد شدند که همکاری‌های دوجانبه و هماهنگی چند جانبه را ارتقا دهند.

وانگ با یادآوری اینکه سال ۲۰۲۵ چهلمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان چین و بولیوی است، تاکید کرد: پکن مایل است برای «ارتقاء مشارکت راهبردی میان دو کشور به سطحی جدید» با بولیوی همکاری کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین، تقویت همکاری های راهبردی چندجانبه را برای بولیوی و چین ضروری دانست و گفت: چین آماده همکاری با آمریکای لاتین برای ترویج ساخت جامعه چین- آمریکای لاتین با آینده مشترک است.

سوسا لوندا نیز با تاکید بر اینکه بولیوی این کشور آسیایی را یک شریک استراتژیک مهم می‌داند، خاطرنشان کرد: دولت بولیوی امیدوار است همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصاد و تجارت بهبود یابد.

وی تصریح کرد: بولیوی قاطعانه از اصل «چین واحد» و همچنین ابتکارهای جهانی پیشنهاد شده توسط پکن حمایت می‌کند.

در ادامه این یادداشت آمده است: وزیران خارجه دو کشور پس از گفت‌وگوهای خود شاهد امضای یادداشت تفاهم همکاری میان آکادمی‌های روابط خارجی دو کشور بودند.

وزیر امور خارجه بولیوی پس از یک سفر رسمی دو روزه به روسیه که شامل دیدار با سرگئی لاوروف همتای روس وی بود، روز یکشنبه وارد چین شد.

لاوروف پس از دیدار با سوسا لوندا گفت: روسیه از قصد بولیوی برای پیوستن به گروه بریکس (ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان) حمایت می‌کند.

سفر سوسا لوندا به این کشور آسیایی تا ۳۰ آوریل (۱۱ اردیبهشت) ادامه خواهد داشت و هدف آن تقویت روابط دوجانبه و ارتقای همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف دوجانبه است.

به گزارش خبرگزاری افه، سفر وزیر خارجه بولیوی به چین، همزمان با سفر وزیران خارجه آرژانتین و پرو به این کشور آسیایی با هدف تقویت روابط دوجانبه انجام می‌شود.

به اعتقاد چندین تحلیلگر مورد مشورت روزنامه رسمی گلوبال تایمز، سفر وزیران خارجه آمریکای جنوبی پکن در شرایطی انجام می‌شود که اهمیت روابط چین و آمریکای لاتین در حال افزایش است.

کارشناسان به رسانه‌ها گفتند که چین به یک شریک تجاری و سرمایه‌گذاری مهم برای این منطقه تبدیل شده است و کشورهای آمریکای جنوبی به دنبال تعمیق همکاری در زمینه‌های مختلف مانند تجارت، سرمایه‌گذاری، فناوری و زیرساخت هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha